آفتاب
کارشناس مسائل پاکستان و شبه قاره:

اسلام آباد و تهران منافع مشترک در مقابله با آمریکا دارند

اسلام آباد و تهران منافع مشترک در مقابله با آمریکا دارند

تهران- ایرنا- پیر محمد ملازهی گفت که آمریکا سالی 200 میلیون دلار از تعهد 5 میلیارد دلاری کمک هزینه مبارزه با تروریسم به پاکستان را پرداخت می کرد، ولی ترامپ آن را متوقف و اسلام آباد را مهد تروریسم نامید، بنابراین شباهت ها و منافع مشترکی در مقاومت مقابل واشنگتن بین ایران و پاکستان وجود دارد.

ملازهی کارشناس مسایل پاکستان در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا به سفر نخست وزیر پاکستان به تهران اشاره کرد و افزود: چند مساله باید در مناسبات تهران و اسلام آباد مورد توجه قرار گیرد، یکی شرایطی بین المللی هر دو کشور است که ناشی از تصمیم گیری غیرقابل پیش بینی رئیس جمهوری آمریکا است و اتفاقا در مورد هر دو کشور ایران و پاکستان با شدت و ضعف صدق می کند.
ملازهی ادامه داد: حقیقت این است که آمریکا ایران را مورد تحریم قرار داده و از طرفی سپاه پاسداران ایران را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده و سعی می کند به قول خودشان فروش نفت ایران را به صفر برساند، شرکت هایی که با ایران کار می کنند را جریمه می کنند که در آخرین مورد، جریمه یک میلیارد دلاری بانک انگلیسی بود.
وی یادآورشد که فشارهای آمریکا در درجات کمتری متوجه پاکستان نیز هست، باتوجه به اینکه اسلام آباد در سقوط طالبان با آمریکا همکاری کرده بود، قرار بود بابت مقداری از هزینه مبارزه با تروریسم را از واشنگتن دریافت کند، در زمان اوباما به صورت قسط بندی پرداخت می شد ولی دونالد ترامپ این پروسه پرداخت را به بهانه حمایت پاکستان از تروریسم متوقف کرد.
کارشناس مسایل پاکستان و شبه قاره یادآور شد: این واقعیت وجود دارد که ایران و پاکستان متوجه هستند باید در مقابل زیاده خواهی های آمریکا با هم همکاری کنند و این از جمله موضوعاتی است که می تواند دو کشور را به هم نزدیک کند و البته استفاده از این فضای مشترک و بالقوه بستگی به اراده سیاسی بین رهبران دو کشور دارد.
ملازهی افزود: بخش دیگری که بر روابط و مناسبات ایران و پاکستان تاثیر می گذارد وضعیت و شرایط منطقه خاورمیانه و شرق و جنوب شرقی آسیاست، در خاورمیانه ترامپ چند تصمیم سیاسی و امنیتی گرفته است که با منافع پاکستان، ایران و کل جهان اسلام در تعارض و تضاد است. شناسایی حاکمیت رژیم اسرائیل بر بلندی های جولان اشغالی، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مواردی است که می تواند روح و انگیزه همکاری هرچه بیشتر بین ایران و پاکستان باشد، زیرا این موارد از موضوعات مشترک کشورهای مسلمان و منطقه خاورمیانه است.
کارشناس مسائل شبه قاره ادامه داد: از طرفی پاکستان ضمن اینکه با کشورهای جنوب و غرب آسیا مشکل دارد از طرف هندوستان، افغانستان و آمریکا هم تحت فشار است. این کشورها مدعی هستند بخش امنیتی ارتش پاکستان از گروه های رادیکال و افراطی اسلامی مانند حزب المجاهدین، جیش المحمد و لشکر طیبه در کشمیر و گروه های طالبان، حقانی و دیگر گروه های رادیکال مذهبی در مرز افغانستان حمایت می کند.
وی همچنین به این موضوع که آمریکا و افغانستان، پاکستان را متهم می کنند که پایگاه و مأمن در اختیار رهبران طالبان و حقانی قرار داده و معتقدند بخش های امنیتی ارتش پاکستان به آن گروه ها کمک های تسلیحاتی، اطلاعاتی و لجستیکی می کند، اشاره کرد. از طرفی هند و پاکستان درباره کشمیر در تقابل شدید به سر می برند، بنابراین پاکستان هم مانند ایران با گرفتاری ها و مسایلی در منطقه مواجه است که این شرایط ایجاب می کند با ایران نهایت همکاری را داشته باشد.
ملازهی یادآور شد: اسلام آباد با دیگر همسایگان خود مشکلات جدی، امنیتی و مرزی دارد و ایران تنها همسایه پاکستان است که با آن کشور به حالت مسالمت آمیز قرار دارد.
وی به زمینه های عملی همکاری ایران و پاکستان اشاره کرد و گفت: از نگاه تهران دو مساله در اولویت کار با اسلام آباد قرار دارد، یکی ایجاد امنیت در مرزهای مشترک از گزند گروه های مسلح، تروریستی و رادیکال اسلامی و دیگری توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی است. پاکستان امکاناتی در اختیار دارد که می تواند بسیاری از کالاهایی که ایران در شرایط تحریم نمی تواند آنها را تهیه کند به طرق مختلف وارد ایران کند، ضمن اینکه تبادل کالاهای دو کشور ظرفیتی است که می توانند به نحو احسن از آن استفاده کنند.
کارشناس مسایل پاکستان و شبه قاره یادآور شد: خط راه آهن کویته – زاهدان، راه های ارتباط دریایی بندر کراچی - چابهار و بندرعباس و جاده های شوسه ای بین کویته - زاهدان، تربت به پیشم و پنج نور به سراوان از جمله راه های ارتباطی هستند که بین دو کشور همسایه وجود دارد.
ملازهی تاکید کرد: پاکستان می تواند کالاهای مورد نیاز ایران را به این کشور ارسال کند. ولی این امکانات زمانی اجرایی و عملیاتی می شوند که در درجه اول اراده سیاسی مشترک بین دو کشور شکل گیرد و نیز فضایی که اکنون وجود دارد را به ظرفیتی مهم و کارآمد تبدیل و بی اعتمادی احتمالی را به اعتماد متقابل جایگزین کنند.
شبد**سیام*1744**1455**
کد N2147801

وبگردی