آفتاب

آیین سوگواری شهادت امام موسی کاظم (ع) درقم برگزار شد

آیین سوگواری شهادت امام موسی کاظم (ع) درقم برگزار شد

قم- ایرنا- آیین سوگواری سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) یکشنبه شب با حضور قشرهای مختلف مردم، علما و روحانیون در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین که آیت الله ابراهیم امینی عضو تشخیص مصلحت نظام و آیت الله سید محمد جواد علوی بروجردی از اساتید حوزه علمیه قم حضور داشتند، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه طی سخنانی آن امام همام را زاهد، عابد و صابر توصیف کرد و اظهار داشت: امام هفتم در بین امامان دارای بیشترین دوره امامت و سرپرستی مسلمانان و شیعیان بوده است، و به لحاظ برخورداری از سجایای اخلاقی، منش و خلق و خوی بی نظیر، حتی بدترین دشمنان نیز به مدح و ستایش او لب به سخن گشودند.
استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: حضرت موسی بن جعفر(ع) به خاطر کارهایی که برای هدایت، راهنمایی و کمک به مردم انجام می داد، باب الحوائج و رفع کننده نیازها لقب گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی با بیان اینکه کمک کردن همیشه به صورت مادی نیست، بلکه با دادن یک مشاوره نیز می توان گره هایی زیادی را از زندگی افراد بر طرف کرد، افزود: روش امام هفتم مانند سایر اهل بیت احسان و نیکوکاری کردن و شیوه آن حضرت نیز کرامت، گذشت و بخشش بوده است.
عضو هیات علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: کشور با توجه به وقوع سیل از نظر اقتصادی دچار مشکل های زیادی است، و همه باید با تاسی به سیره اهل بیت هر توانایی داریم برای حل مشکل های مردم تلاش کنیم.
قم در شب شهادت هفتمین پیشوای شیعیان جهان غرق در سوگ و ماتم است و مجالس عزاداری با حضور عاشقان و ارادتمندان اهل بیت درحرم مطهر حضرت معصومه (س) ، مسجد جمکران ، مساجد و حسینیه ها برپا شد.
حضرت موسی بن جعفر(ع) هفتمین امام شیعیان در هفتم صفر 128 هجری قمری در ابواء‌ محلی میان مکه و مدینه دیده به جهان گشود. پدرش امام صادق(ع) ششمین امام و پیشوای مومنان و حمیده مادر ایشان از زنان پاکدامن و درستکار بود.
امام موسی کاظم(ع) به دلیل زهد و عبادتش در میان پیروانش به العبد الصالح مشهور شد و به خاطر داشتن حلم، بردباری و فروبردن خشم خویش به کاظم شهرت یافت. از لقب های دیگر ایشان می توان به «امین و صابر» اشاره کرد و کنیه های امام هفتم «ابوعلی، ابوالحسن، ابو ابراهیم، ابو اسماعیل و باب الحوائج» است.
بیشتر عمر امام موسی کاظم(ع) در تبعید و زندان گذشت و سالیان متمادی مورد آزار و اذیت دستگاه جور بنی عباس قرار گرفت.
سرانجام هارون الرشید خلیفه ظالم عباسی، با دستور به سندی بن شاهک، امام هفتم(ع) را در 25 رجب سال 183 هجری قمری و در 55 سالگی مسموم کرد و به شهادت رساند. پیکر پاک آن حضرت در کاظمین به خاک سپرده شد.
7403/ 6133/
کد N2127290

وبگردی