آفتاب

«بستک» شهر کاروانسراها

«بستک» شهر کاروانسراها

بندرعباس- ایرنا- شهربستک در هرمزگان با قدمتی تاریخی، در قدیم ،محلی برای استراحت کاروان‌ها بود که اکنون با جاذبه های گردشگری بسیار، آغوش خود را برای استقبال از مسافران نوروزی باز کرده است.

به گزارش ایرنا، شهر بستک در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد که از شمال و غرب به استان فارس و از شرق و جنوب به هرمزگان متصل است.
این شهرستان دارای کاروانسراهایی از قبیل کوخرد، لرد محیا، کوردان، بستک و آخوند درشرق انوه است که در گذشته استراحتگاه مسافران بود.
شهرستان بستک به علت نزدیکی به خلیج فارس و منطقه حاره و نیز داشتن موقعیت کوهستانی، دارای ویژگی های اقلیمی مخصوص به خود و دارای آب وهوای گرم و خشک در تابستان و سرد وخشک در زمستان است.
بستک پیشینه تاریخی و سیاسی طولانی دارد که دارای بیش از 200 روستا بوده و در سال 64 بخش وسیعی از روستاهای منطقه‌ ای به نام روئیدر از بستک جدا شد.
شهر بستک از شمال به لارستان، از غرب به لامرد و از شرق به شهرستان بندرعباس محدود می شود که به همین دلیل مردم این شهر به زبان لارستانی با گویش بستکی سخن می گویند و از دسته زبان های پارسی جنوب غربی ایران است.
این شهرستان به لحاظ مذهبی دارای مسجدهای بسیاری است که می توان در همین راستا به مسجد جامع قدیمی و زیبای بستک اشاره کرد که از آثار دوره قاجاریه و به دستور صولت الملک بستکی توسط معماران چیره دست و محلی با نظارت معماری شیرازی ساخته شده است.
دیگر آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری بستک که همواره مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته شامل، حمام خان، قنات های دهنگ، موزه مردم شناسی جناح، مجموعه بازار بستک، مجموعه کریکی، آب گرم های فاریاب، فتویه و تودرویه است.

** وجود 300 اثر تاریخی در بستک
بستک از شهرهای تاریخی استان هرمزگان است که دارای 300 اثر تاریخی شناسایی‌ شده که ازاین تعداد 64 اثر تاریخی به ثبت ملی رسیده‌اند که 10 اثر شاخص ثبت ملی شده است.
بستک در مسیر تاریخی تجارت در ایران قرار داشته و مسیر لار - بستک به‌ عنوان یک مسیر تجاری در دوره ‌های تاریخی ایران اهمیت داشته است به همین دلیل آن را شهر کاروانسراها می نامند.
از سوی دیگر شهر فراموش ‌شده ساسانی در شهرستان بستک قرار دارد و باستان‌ شناس‌ها از آن جهت، نام این شهر ساسانی را شهر فراموش‌ شده گذاشته ‌اند که تنها یک فصل کاوش باستان ‌شناسی در آن صورت گرفت.

** آثار تاریخی چند هزار ساله گچوئیه بستک
یکی ازاین آثار باقیمانده و تاریخی هرمزگان در شمال غربی و در منطقه گچوئیه بستک بوده که همواره به عنوان یک اثر ارزشمند در معرض خطر جدی قرار گرفته بطوریکه امروز بزرگان و نامداران این منطقه از تخریب و از بین رفتن آن نگران هستند.
درهمین زمینه 14 شورای اسلامی بخش جناح بستک برای حفظ آثار تاریخی چند هزار ساله روستای گچوئیه این شهرستان از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان استمداد طلبیدند.
رییس شورای اسلامی روستای گچوئیه به عنوان نماینده شوراهای اسلامی این شوراهای اسلامی چندی پیش به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: معدنکاری آثار تاریخی منطقه را به بدترین شکل از بین می برد.
محمد شریف مبارکی گفت: معدنکاری مستلزم بکارگیری ماشین آلات سنگین و عبور و مرور این نوع وسایل، جاده کشی، برداشت خاک و سنگ و ریختن نخاله و غیره است که آثار تاریخی و منظر طبیعی منطقه را از بین می برد.
وی ادامه داد: اداره های مسول مانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی حفظ و حراست از آثار تاریخی و فرهنگی باید ما را در این مسیر یاری دهند و از این اداره کل انتظار بیشتری داریم.

** ارزش و اهمیت تاریخی آثار گچوئیه بستک
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم بیان داشت: روستای گچوئیه از توابع شهرستان بستک ارزش و اهمیت تاریخی، گردشگری دارد و محل معدن در منطقه ای به اسم «تنگ مهمانی» در این روستا واقع شده که دارای شواهد تاریخی است.
عباس نوروزی ادامه داد: درخواست شوراهای اسلامی روستایی بخش فرامرزان از توابع بستک در خصوص واگذار نکردن زمین های تنگ مهمانی در روستای گچوئیه به طرح های غیر گردشگری نیز از سوی این اداره کل به سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان ارسال شد.
استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه هنر شیراز و سرپرست بررسی باستان شناختی بستک نیز در این خصوص خاطر نشان کرد: آثار تاریخی و باستان شناختی هر منطقه نشان دهنده هویت و اصالت تاریخی آن ناحیه است.
علی اسدی بیان داشت: از بین رفتن هر اثر باستانی بخشی از تاریخ یک منطقه را حذف کرده و بازیابی و بازشناسایی مجدد تحولات فرهنگی و تمدنی را برای همیشه از بین می برد.
وی ادامه داد: در این میان نواحی پس کرانه ای خلیج فارس و استان هرمزگان بخشی ازغنی ترین میراث تمدنی گذشته ایران را در خود جای داده است.

** تاکید استاندارهرمزگان بر حفظ و احیای معماری سنتی بستک
استاندار هرمزگان درهمایشی که مدتی قبل با عنوان معماری بستکی برگزارشده بود بر ضرورت حفظ و احیای معماری سنتی بستک تاکید کرد و گفت: از ظرفیت های تاریخی بستک به منظور یادمان های برجسته برای جذب گردشگر استفاده شود.
فریدون همتی با اشاره به هویت دیرینه شهر بستک بیان داشت: فرهنگ غنی این شهرستان سرمایه ارزشمندی برای استان هرمزگان محسوب می ‌شود که با تکیه بر آن آینده درخشانی دراین منطقه رقم خواهد خورد.

** بستک الگوی میراث فرهنگی هرمزگان
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان اظهار داشت: بستک در آینده‌ای نزدیک به عنوان الگویی از میراث فرهنگی هرمزگان و حتی ملی و بین المللی معرفی خواهد شد.
رضا برومند خاطر نشان کرد: در شهرستان بستک تعداد 70 اثر آماده ثبت و بیش از 360 اثر فرهنگی و تاریخی شناسایی شده است.
وی افزود: مستند سازی 65 اثر تاریخی ثبت شده شهر بستک شامل منزل های تاریخی، کاروان سراها، آب انبار و برکه، آسیاب های آبی و برخی دیگر از آثار و بناهای تاریخی در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

** راه اندازی سایت بام گردشگری بستک
شهرداربستک با بیان ویژگی های منحصر به فرد این شهر گفت: در راستای توسعه گردشگری این شهرستان، سایتی با عنوان بام گردشگری بستک راه اندازی شده است.
سید بدرالدین آل عبائی، برگزاری مسابقه عکاسی در لحظه و طراحی معماری، نمایشگاه عکس، پخش فیلم مستند، برگزاری کارگاه‌های آموزشی درهمایش بزرگ معماری بستکی نشانه اهمیت آثار تاریخی ازدیدگاه شهرداری است.
شهرستان بستک در 220 کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد که با غذاهای محلی شامل، من بلی، مفلک، دیخی، دال، مسما و قاتق مشوکی آماده استقبال از گردشگران نوروزی است.
9944/6048
کد N2126705

وبگردی