آفتاب
نماینده انجمن حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی:

حمایت های اجتماعی مردمی در ایران با استقبال کشورها مواجه شد

حمایت های اجتماعی مردمی در ایران با استقبال کشورها مواجه شد

نیویورک- ایرنا- نماینده انجمن مردمی حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی گفت برنامه های این انجمن در حاشیه کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد که در نیویورک برگزار شد، با استقبال انجمن های مردم نهاد دیگر کشورها روبرو شد.

شهریار حکیمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: انجمن حمایت و یاری از آسیب دیدگان اجتماعی در سال 1378 در ایران به ثبت رسید. این انجمن یک سازمان مردمی است و متاسفانه به دلیل قانون منع مهاجرتی ترامپ، اعضای این انجمن از ایران نتوانستند در این برنامه ها حضور یابند.
وی ادامه داد: از حدود 12 سال پیش توانستیم این انجمن را در شورای اجتماعی-اقتصادی سازمان ملل متحد (اکوساک) به رسمیت بشناسانیم. از این رو از سال 2015 هر ساله در نشست کمیسیون مقام زن حضور می یابیم. تنها در سال 2017 برای اعلام نارضایتی خود از روند تصویب قانون منع مهاجرت ترامپ، در این کمیسیون شرکت نکردیم و در سال ٢٠١٨ و ٢٠١٩ هم موفق به اخذ ویزا نشدیم.
نشست کمیسیون مقام زن از 11 تا 22 مارس 2019 تحت عنوان تامین اجتماعی، خدمات عمومی و زیربناهای پایدار در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد.
نماینده انجمن حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی در ایران اضافه کرد: هدف از شرکت در این برنامه ها این است که ارتباطات خود با سایر انجمن های مردم نهاد را بیشتر کنیم. از این رو به دنبال انتقال تجارب و برقراری مشارکت برای ارائه خدمات و دانش بین این انجمن ها هستیم.
حکیمی یادآور شد: زمینه اصلی این انجمن، حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی است که این آسیب ها با تمرکز بر زنان و افرادی است که مشکلات استفاده از مواد مخدر یا دیگر مشکلات اجتماعی دارند. در سال های اخیر تمرکز انجمن برای یاری به زنانی بوده است که همسران خود را به دلیل ابتلا به بیماری ایدز از دست داده اند و خودشان یا بچه هایشان هم اچ آی وی مثبت هستند.
وی توضیح داد: در تماس های تلفنی با خط مشاوره انجمن، متوجه شدیم که ایدز در حال شیوع بود و از این رو تمرکز خود را بر این مساله گذاشتیم. در سال های دور، صحبت کردن از ایدز یک تابو محسوب می شد اما در چند سال گذشته این تابو شکسته شد و شاهد هستیم در طول روز جهانی إیدز ، پوستر های مربوطه و اطلاعات آن به صورت عمومی ارائه می شود.
نماینده انجمن مردمی حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی افزود: در زلزله بم، این انجمن جزو اولین انجمن هایی بود که به این منطقه رفت و به دلیل مردمی بودن آن، داشتن تجربه بین المللی و تداوم حضور در بم، توانست بار دیگر حمایت های بین المللی را به این منطقه محروم جذب کند.
حکیمی تاکید کرد: الان هم پروژه رسیدگی به آسیب های اجتماعی را در بم در حال پیگیری هستیم که تلاش می شود ارزش افزوده محصولات خرما برای آن دسته از زنانی که تعداد معدودی درخت خرما دارند، افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: این دو پروژه را در نیویورک به جامعه بین المللی معرفی کردیم تا ببینند که برخلاف تصوری که از بیرون نسبت به ایران وجود دارد و با مشکلاتی هم که در ایران هست، کارهای خوبی انجام می شود.
این حقوقدان بین المللی ادامه داد: از این فرصت استفاده کردیم تا تاکید کنیم که لازم است موسسات، انجمن ها و افراد مختلف جهان با هم گفت و گو کنند و به جای اینکه دیوارها را بالاتر ببریم و به دلایل سیاسی ویزا ندهیم؛ این تفاوت ها را باید درک کرد.
حکیمی با بیان اینکه تنوع نگرش جزو اهدافی است که سازمان ملل بر اساس آن پایه گذاری شد، اضافه کرد: یکی از کارهایی که انجام می دهیم این بوده است که کمک کنیم در مجامع مختلف، دیدگاه های متفاوت حضور یابند و یک یا چند کشور نتوانند جلوی کثرت این دیدگاه ها را بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا با بیش از ٢ هزار انجمن یا فرد طوماری امضاء کردیم و به دفتر نمایندگی آمریکا در سازمان ملل ارسال کردیم تا در ارائه خدمات مربوط به ویزا عادلانه عمل کنند.
حکیمی یادآور شد: در برنامه ای که در طول کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد برگزار کردیم، نمایندگان مختلفی از کشورهایی همچون زیمبابوه، نپال، آمریکا، هند، یکی از نمایندگان جامعه زرتشتیان آمریکا و کانادا و چند کشور آفریقای دیگر حضور داشتند.
نماینده انجمن حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی اظهار کرد: استقبال از برنامه های انجمن بسیار زیاد و خوب بود، خیلی ها فکر نمی کنند که چنین کاری در ایران در حال انجام است و از این نظر، بسیار مفید و خوب بوده است اما هنوز به تفاهمنامه یا توافقی با انجمن های دیگر نرسیده ایم.
حکیمی درباره گام هایی که لازم است در ایران برای مقابله جدی با بیماری ایدز برداشته شود، گفت: جمع آوری اطلاعات دقیق تر، اطلاع رسانی بیشتر و شناسایی افراد نخستین مرحله کار است. افراد باید اطمینان حاصل کنند که اگر در جایی درباره این بیماری صحبت می کنند، اطلاعات آنها محرمانه می ماند.
وی افزود: بر اساس شنیده ها، تعداد زیادی از مبتلایان به ایدز هنوز از ابتلای خود به این بیماری آگاه نیستند. این افراد باید شناسایی شوند و اطمینان یابند که می توانند برای پیشگیری و مراقبت از آن اقدام کنند.
اروپام*1429
کد N2125913

وبگردی