آفتاب

سال 97 پرتنش، اما موفق برای دستگاه تعلیم و تربیت (2)

سال 97 پرتنش، اما موفق برای دستگاه تعلیم و تربیت (2)

تهران- ایرنا- وزارت آموزش و پرورش در ادامه اجرای برنامه ها و رویکردهای جدید در سال 97، برای اولین بار اقدام به برگزاری انتخابات نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره کرد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، یکی از شاخص ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش را شاید بتوان برگزاری انتخابات نمایندگان فرهنگیان در صندوق ذخیره دانست زیرا با وجود تنش‌های بسیاری که این صندوق با آن مواجه بود، اقدام وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه فرهنگیان به طور مستقیم می‌توانند دو عضو هیات امنا و یک بازرس را از میان خود راهی صندوق کنند، روزنه امیدی را در میان جامعه فرهنگی به وجود آورد تا نسبت به فعالیت صندوق دلگرم شوند.
بر اساس ماده 12 بند 3 اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان، وزیر آموزش و پرورش این امکان را دارد که اعضای هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان را انتخاب کند؛ اما سید محمد بطحایی به دلیل تاکید بر مشارکت فرهنگیان در لایه‌های مختلف آموزشی، تفویض اختیار کرد که نمایندگانی از سوی فرهنگیان و یک بازرس در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان انتخاب شوند.
مرحله اول این انتخابات در اواخر سال 96 برگزار شده بود و در نهایت از میان سه هزار و 557 نفر از فرهنگیان سراسر کشور که نامزدی خود را اعلام و ثبت‌نام کرده بودند، 83 نفر به عنوان منتخبان مرحله اول، 23 و 24 اردیبهشت ماه سال 97 در جلسه‌ای با حضور وزیر آموزش و پرورش به ارائه برنامه‌های خود پرداخته و در همان جلسه با رای‌گیری، در نهایت سه نفر به نام‌های « لیلا نظر پور » با 24 رای، « امین الله سالاری » با 23 رای به عنوان نماینده فرهنگیان و « محسن مسعودی » با 21 رای به عنوان بازرس انتخاب و برای چهار سال راهی صندوق ذخیره فرهنگیان شدند.
انتخابات فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان در شرایطی برگزار شد که بسیاری از فرهنگیان به دلیل اختلاس چند هزار میلیاردی، از عملکرد این صندوق ناراضی بوده و خواستار خروج از عضویت آن بودند اما برگزاری این انتخابات تلاش کرد با عضویت دو نفر از فرهنگیان در ترکیب هیات امنا و یک نفر به عنوان بازرس نظارت مستقیم اعضا بر فعالیت‌ها و عملکرد بزرگترین بنگاه اقتصادی کشور را بیشتر کند.

** حذف مشق شب و ورود تکالیف مهارت‌محور به مدارس
بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی 98-97 برنامه تکالیف مهارت‌محور مختص دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ابتدایی اعلام شد و همچنین 2 ساعت آموزشی با عنوان «برنامه ویژه مدارس» برای مهارت‌آموزی نیز شامل پایه های چهارم تا ششم و دوره اول متوسطه تعیین شد.
«هدف از این اقدام آن است که به جای تمرین، تکرار بیهوده و رونویسی‌های بی‌فایده که دانش‌آموزان انجام می دادند و معلمان هم فقط یک خط روی آن می‌کشیدند و بازخورد زیادی نمی‌گرفتند، بچه ها به سمت تکالیف مهارتی گرایش پیدا کنند».
در مرحله اول، این برنامه برای کلاس‌هایی که تراکم 16 تا 25 دانش آموز دارند در نظر گرفته شده که بر اساس آن، بچه‌ها تکالیف خود را در مدرسه زیر نظر معلمان انجام می‌دهند و ساعت‌های خارج از مدرسه را صرف مهارت‌آموزی می‌کنند.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اجرای این طرح اعلام کرد که نظام ارزشیابی کیفی - توصیفی اقتضا می‌کند دانش‌آموزان تکالیف درسی را در کلاس انجام داده و بازخوردها را از معلم بگیرند و به بردن تکالیف به منزل نیازی نداشته باشند اما در عین حال اگر قرار باشد تراکم کلاس اجازه چنین کاری را ندهد این امر باید محدود شود.
رضوان حکیم زاده یادآورشد: در تکالیف مهارت‌محور سعی می‌شود بخش‌های مغفول مانده نظام ارزشیابی کیفی - توصیفی به اجرا درآید؛ زیرا در این ارزشیابی باید دانش‌آموز طی فرایند یادگیری، تکالیف درسی را در کلاس درس انجام دهد و بازخوردهای مناسب را از معلم دریافت کند؛ به این معنا که معلم مسئول کنترل بر نظارت و یادگیری دانش آموز باشد نه خانواده ها.
این طرح در ابتدا با واکنش منفی از سوی صاحبنظران مواجهه شد اما با توضیحات مسئولان وزارتخانه مبنی بر اینکه شیوه تکلیف دانش آموزان تغییر کرده تا دانش آموزان به مهارت‌آموزی بهتری دست پیدا کنند.
اکنون این طرح مرحله اول خود را تجربه می‌کند و قرار است بازخوردها و نتایج آن برای تصمیمات بعدی پس از پایان سال تحصیلی احصاء و نقایص برطرف شود تا مدارس بیشتری مشمول طرح شوند.

** تلاش برای اجرای رتبه بندی معلمان
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت‌ها زمان برده بود، آذر سال 1390به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس جمهوری وقت ابلاغ شد.
در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گرفتن از اسناد بالادستی و بهره‌گیری از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی تبیین شود.
این سند مشتمل بر 7 فصل و 131 راهکار ذیل چشم انداز سال 1404 تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.
فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ‌ای منابع انسانی با تاکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می پردازد و به طور مشخص هدف 10 و راهکار عملیاتی 10/2 مقرر می دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌‌های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی.
بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه‌بندی معلمان همت گماشت و لایحه‌ای اوایل تابستان سال 92 توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه‌بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می شد.
این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند. در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه‌بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از کش و قوس ها درباره این لایحه، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت 27 اسفند 93 در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید. بر این اساس مرحله اول طرح رتبه‌‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال 94 با بار مالی 1300 میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا 400 هزار تومان افزایش یافت اما از آن پس به دلیل کمبود بودجه این طرح نتوانست گام‌های بعدی را بردارد.
با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی‌بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح، در قانون برنامه ششم توسعه
(1396 تا 1400)، دولت مکلف شده طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد.
سرانجام پس از تلاش های بسیار وزارت آموزش و پرورش، طرح رتبه‌بندی معلمان که مدتی مسکوت مانده بود اواخر آبان سال 97 در نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.
تصویب این لایحه در کمیسیون دولت با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور روزنه امیدی برای فرهنگیان گشود و وعده سید محمد بطحایی که 9 آبان ماه اعلام کرده بود مهم ترین اقدامی که برای معیشت معلمان در دستور کار قرار داده‌ایم طرح رتبه‌بندی است و به زودی این طرح در اختیار مجلس قرار می‌گیرد، در سال 97 محقق شد.
این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است.
با این نظام، رتبه‌های حرفه‌ای برای طبقه‌بندی معلمان در نظر گرفته می‌شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌‌شود.
با این مصوبه اکنون لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان در انتظار سپری‌کردن مرحله دیگری است تا پس از تصویب نهایی از سوی دولت در اختیار نمایندگان ملت قرار گرفته و به سرانجام روشنی برسد.
در مجموع 2 هزار میلیارد تومان برای اجرای مرحله اول طرح رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده که در صورت تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی، از سال 98 اجرایی خواهد شد.

** رویکرد جدید شورای عالی آموزش و پرورش در مشارکت فرهنگیان
وزارت آموزش و پرورش تلاش دارد با تغییر شیوه مشارکت‌پذیری فرهنگیان در شورای عالی به عنوان مرجع سیاستگذاری نظام آموزش، فضا را برای آنها باز کند تا حضور فعال‌تری در تصمیم‌گیری‌های کلان داشته باشند.
این شورا که دارای 22 عضو است، پیش از این سه عضو آن توسط شورای معاونان به وزیر آموزش و پرورش معرفی و در نهایت وارد شورای عالی می‌شد اما این بار سید محمد بطحایی به عنوان مسئول ارشد دستگاه تعلیم و تربیت تصمیم گرفته است تا با رویکردی متفاوت به انتخاب فرهنگیان در این مرجع مهم سیاستگذاری بنگرد.
وزیر آموزش و پرورش با استناد به بند 14 ماده 9 قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش و با استفاده از اختیارات خود پیش از این بدون برگزاری انتخابات و با نظر شورای معاونان نسبت به انتخاب نمایندگان فرهنگیان در شورا اقدام می‌کرد اما در تازه‌ترین تصمیم در ادامه رویکردهای جدید دستگاه تعلیم و تربیت در سال 97، اعلام کرد که انتخاب نمایندگان فرهنگیان در شورای عالی باید در قالب یک انتخابات و به صورت عادلانه انجام شود تا آنها از میان خود اصلح‌ترین را برگزیده و راهی شورا کنند که این تصمیم از دو جنبه حائز اهمیت است.
در مرحله اول این انتخابات در مجموع161 نفر موفق به کسب بیشترین آرا شده و به مرحله دوم که اوایل سال 98 در تهران برگزار می‌‌شود، راه یافتند تا از میان آنها در نهایت سه نفر با حکم رئیس جمهوری به مدت چهار سال وارد شورای عالی آموزش و پرورش شود.

** اتاق بازی؛ یار چهارم برنامه درسی
اگر معلم، فضای آموزشی و کتاب‌های درسی را یاران به هم پیوسته فرایند یادگیری و یاددهی قلمداد کنیم، بی تردید یار چهارم این فرایند از این پس، اتاق‌های بازی خواهد بود که در مدارس طراحی می‌شود تا از کودکان، افرادی توانمند برای آینده بسازد و راه‌اندازی این اتاق تصمیمی بود که در سال 97 رویکرد تازه‌ای را برای نظام آموزش به ارمغان آورد.
معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از بهمن ماه سال 97 رویکرد جدیدی را به طور آزمایشی در برخی مدارس دنبال و اتاق بازی را همراه برنامه درسی کرد.
این اتاق با همراهی معلمان و مربیان تلاش دارد تا با استفاده از وسایل مختلف بازی، مهارت‌های زندگی و درسی را به دانش‌آموزان آموخته و در حقیقت یار و همراه کتاب‌های درسی باشد.
معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در اولین گام یک هزار مدرسه که البته داوطلب اجرای طرح بازی و یادگیری بودند را در اجرای این طرح مشارکت داد و فضایی مهیا کرد تا شیرینی و لذت آموختن در وجود دانش‌آموزان نهادینه شده و به نحوی دلبسته مدرسه شوند که حتی پس از ساعات آموزشی نیز مشتاق ماندن در فضای آموزشی باشند.
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش یکی از رویکردها در طرح بازی و یادگیری و در مجموع در نظام آموزشی را حذف رقابت‌های فردی عنوان کرد و افزود: باید به نظام آپارتاید شاگرد اولی نه تنها در بازی بلکه تمامی فرایندهای یادگیری خاتمه دهیم.
حکیم زاده با بیان اینکه در تعالیم دینی ما هم به جمع‌گرایی و توفیق‌خواهی بر اساس یک امر جمعی توجه و تاکید شده است، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را ناشی از ناکامی افراد در دوران مدرسه و این مساله دانست که هیچ گاه آنها دیده نشده‌اند.
وی همچنین طرح بازی و یادگیری را صرفا تکیه بر بازی فکری ندانست بلکه با بیان اینکه بازی‌های تحرکی هم ملاک است، اظهار داشت: در این میان آموزش‌های لازم را به معلمان ارائه می‌دهیم تا طرح روند ونتیجه مثبتی به دنبال داشته باشد.
اکنون این طرح در مدارس داوطلب در حال اجرا است که بنا به گفته مسئولان با وجود اینکه از بهمن ماه آغاز شده اما با استقبال بسیار دانش‌آموزان، خانواده‌ها و اولیاء مدرسه همراه بوده است.

** ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش
ثبت نام از داوطلبان متقاضی آزمون استخدامی پیمانی سال 97 از نیمه اول فروردین سال 1397 از طریق پایگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی http://www.sanjesh.org شروع شد.
مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در آزمون استخدامی سال 1397 بر اساس نیاز مناطق آموزشی برای حدود 70 خوشه شغلی مربوط به مشاغل آموزشی، تعداد 17 هزار و 368 نفر ، با رعایت ماده 44 قانون مدیریت خدمت کشور و در نظر گرفتن سهمیه‌های قانونی، بعد از طی مراحل آزمون به شرط گذراندن پودمان اول دوره مهارت‌آموزی، جذب آموزش و پرورش می شوند.
همچنین در سال 97 با تلاش‌های بسیار سرانجام 25 هزار نفر با استفاده از ماده 28 مبنی بر جذب فارغ التحصیلان دیگر دانشگاه‌ها، در دانشگاه فرهنگیان جذب شدند که با برگزاری یک دوره آموزشی از سال 98 وارد مدارس می‌شوند.

** گام نخست آموزش و پرورش حمایت از پیام رسان‌های داخلی
وزارت آموزش و پرورش در راستای حمایت از پیام رسان‌های داخلی در گام نخست اعلام، بخشنامه‌ای به تمامی واحدهای اداری ارسال و در آن تاکید کرد که با توجه به سیاست‌های کلی نظام، نباید برای پیام‌رسان‌های خارجی انحصار وجود داشته باشد.
در این بخشنامه تمامی واحدهای اداری زیرمجموعه این وزارتخانه و مدارس موظف شدند برای امور اداری از پیام‌رسان‌ داخلی استفاده کنند.
علمی**1883**1485
کد N2123459

وبگردی