آفتاب

افزیش 10 درصدی بازدیدکنندگان از موزه ها

افزیش 10 درصدی بازدیدکنندگان از موزه ها

تهران - ایرنا - وقوع سیل و آب گرفتگی در برخی از استان ها، تغییر مقاصد گردشگری در میان مسافران نوروزی سبب شده آمار بازدیدکنندگان نوروزی از موزه ها10 درصد افزایش یابد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرانا، با آغاز تعطیلات نوروزی اگر این روزها گذری به خیابان ها منتهی به موزه ها بیندازید با صف های طولانی مواجه می شوید که شاید در سال های گذشته خبری از آن نبود.
آمارها نشان می دهد سال 96 بیش از 21 میلیون نفر از موزه های سراسر کشور بازدید کردند که نشان از علاقه مردم به تاریخ و فرهنگ کشورمان است.
مدیر اداره کل موزه های کشور با اعلام افزایش 10 درصدی بازدیدکنندگان از موزه های کشور گفت: استان تهران با داشتن 150 موزه در راس و خراسان رضوی با 90 موزه بعد از آن، رکورددار هستند.
محمدرضا کارگرهمچنین افزود: کاخ سعد آباد، گلستان و نیاوران بیشترین بازدید کننده را تاکنون داشتند.
وی از وجود 660 موزه در سراسر کشور خبر داد و گفت: حدود 330 موزه کشور متعلق به دیگر سازمان ها و نهادها از جمله بنیاد مستضعفان، شهرداری ها است.

**کاخ سعد آباد
مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت 110 هکتاربنا شده‌است. این مجموعه دارای حدود 180 هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است.
این عمارت از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلاب‌دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد. رودخانه جعفرآباد، از وسط محوطه کاخ می‌گذرد.
مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده‌است. سعدآباد در دوره قاجار بنا شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بوده‌است. پس از کودتای 1299 و تصرف آن توسط خاندان اکبری، بناها و عمارت‌های متعددی در آن ساخته شد که بالغ بر 18 کاخ در ابعاد مختلف می‌شوند. هر یک از بناها محل سکونت یکی از افراد دودمان پهلوی بوده‌است.
محمدرضا پهلوی نیز در دهه 1350 در این مکان سکنی گزید؛ که در دوران اوایل سلطنت او، ساخت آن به پایان رسیده‌است. جدیدترین کاخ این مجموعه نیز کاخ لیلا پهلوی می‌باشد که متعلق به کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی بوده‌است.

**کاخ گلستان
کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر 440 سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران است. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری بنام «گلستان» که از بناهای عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال 1216 ه‍.ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد دارد.
کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی شده است. بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال 998 ه‍.ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (1109 – 1078 ه‍. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست؛ و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود.
کاخ گلستان در دوم تیرماه 1392 خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

**کاخ نیاوران
عملیات احداث این کاخ به دستور محمدرضا پهلوی در سال 1337آغاز گردید و با وقفه‌ای که در ساخت آن پیش آمد در سال 1346 به اتمام رسید. در زمان فتحعلی شاه قاجار کاخ کوچکتری در محل فعلی کاخ نیاوران قرار داشت که در زمان محمدرضا پهلوی تخریب و کاخ نیاوران به جای آن ساخته شد.
این بنا با مساحتی در حدود 9000 مترمربع در دو طبقه و یک نیم طبقه احداث و در ابتدا به عنوان محلی برای پذیرایی میهمانان خارجی در نظر گرفته شد، اما پس از پایان ساخت به محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده‌اش اختصاص یافت.
فراهنگ ** 3377 ** 1355 **
کد N2123059

وبگردی