آفتاب

زندگینامه: سعید نمکی (۱۳۳۷-)

زندگینامه:  سعید نمکی (۱۳۳۷-)

همشهری آنلاین: سعید نمکی، متولد تیرماه ۱۳۳۷ در کاشان است. او دکتری داروسازی و تخصص ایمونولوژی دارد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

نمکی اولین وزیر بهداشت بعد از انقلاب اسلامی است که پزشک نیست و دارو ساز است.

نمکی تا قبل از استعفای سیدحسن هاشمی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،  معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه  بود.

پس از استعفای  سید حسن هاشمی وزیر بهداشت سابق،  نمکی  با حکم سید حسن روحانی،  رئیس جمهور از ۱۳ دی تا ۱۵ بهمن، ۱۳۹۷ سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد و در تاریخ  ۱۵ بهمن، ۱۳۹۷ رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را با ۲۲۹ رای موافق  برای  تصدی وزارت بهداشت به دست آورد و وزیر شد.

  • برخی از  وعده‌ها و اظهارات نمکی در روز  رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی

* طرح تحول نظام سلامت توانست مشکلات خاصی را از دوش مردم بردارد و بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه و بودجه بودم به عنوان یک معتقد به این طرح یقینا نقاط قوت طرح را بیش از پیش ادامه می‌دهم.  این طرح دارای نقض‌هایی بود که باید به جنبه‌های اقتصادی طرح با نگاهی کارشناسی بپردازیم. تلاش می‌کنیم طرح را به گونه‌ای پیش ببریم که کارشناسان اقتصادی هم نگاهشان به آن مثبت باشد.

* در گذشته ما توانستیم با واکسیناسیون اولین کشور موفق در مهار بیماری‌های واگیردار باشیم، اما امروز بیماری‌های غیرواگیردار همچون چاقی، فشار خون و قلب شایع شده که تنها با واکسیناسیون قابل درمان نیست و وزارت درمان به تنهایی نمی‌تواند با آن مقابله کند. امروز بهداشت سالمندان که جوانی نکرده و پیر شده‌اند، حاشیه شهرها، بهداشت روان پریشان مردم، همه و همه مشارکت بین‌بخشی را لازم دارد امیدوارم با کمک جدی بخش‌های مختلف شاهد پیشگیری بیماری‌های غیرواگیردار باشیم. البته که بیماری‌های واگیرداری همچون ایدز، بیماری‌های مشترک انسان و دام، ویروس‌های منتهی به سرطان هم وجود دارد که باید با آن مقابله کنیم.

* در بخش درمان، توسعه درمان سرپایی، توزیع عادلانه منابع نظام سلامت، در دسترس قرار گرفتن پزشک از راه دور و تقویت مشارکت بخش خصوصی از اولویت‌های بنده است.

 * در سال‌های اخیر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی مغفول مانده است. ما سعی می‌کنیم با منطقی کردن هزینه‌ها و پرداخت‌ها از ارائه‌ خدمات به خصوص خدمات به مناطق محروم و کمتر برخوردار کمک کنیم.

* درباره پرونده الکترونیک سلامت و نظام پرداخت نوین، فاصله طبقانی پرداخت بین پزشک و پرستار باید درست شود.

* درباره حاشیه شهرها، بهداشت جسمی و روانی مردم و بحث‌هایی از این قبیل مشارکت جمعی را می‌خواهد که باید همه با هم در این زمینه همکاری کنیم. ضمن اینکه در رابطه با بیماری‌های واگیر دار مثل ایدز و ویروس‌هایی که می‌توانند تهدید کننده باشند، باید خودمان را قوی کنیم.

* توسعه بیمه همگانی و تعریف بسته پایه خدمات منطبق بر اقتصاد کشور از برنامه‌های کلی ماست. سعی می‌کنیم با بردن خدمات به سمت محرومین عادلانه‌تر رفتار کنیم. احیای طب سنتی از برنامه‌های دیگری است که دنبال خواهیم کرد.

* در بحث دارو و تجهیزات پزشکی باید شفافیت داشته باشیم، چرا باید ۹۷ درصد داروهای وارداتی ۵۵۰ میلیون دلار ارز ببرد و ۳ درصد آن، ۱.۴ میلیارد تومان ارز ببرد؟ اصلاح نظام نسخه نویسی از برنامه‌های دیگر ما است. تهیه داروهای نوترکیب با کمک شرکت‌ها دانش بنیان هم از برنامه‌های دیگر است.

  • برخی از سمت‌های سعید نمکی

* معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی

* عضو شورای سیاستگذاری مرکز ملی تحقیقات بیمهٔ سلامت

* معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست

 * مشاور معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست

* رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان

* مدیر گروه ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

* معاون بهداشتی وزارت بهداشت  در ۲۸ سال قبل

کد N2122896

وبگردی