آفتاب

ماهی قرمز کوچولو دشمن منابع آبی کشور!

ماهی قرمز کوچولو دشمن منابع آبی کشور!

ایرنا نوشت: رهاسازی ماهیان قرمز، نظم اکوسیستم طبیعی در منابع آبی مختلف ازجمله رودخانه ها و سدها را به هم زده و موجب انتشار بیماری ها و آلودگی ها می شود.

هر سال در آستانه سال جدید، شاهد خرید و فروش ماهیان قرمز در شهرهای این استان هستیم و بازار این ماهی ها به عنوان زینت سفره هفت سین، داغ داغ است و مشتریان زیادی را نیز دارد.
کودکان علاقه خاصی به ماهی های قرمز از خود نشان میدهند و با مشاهده آنها در داخل ظرفهای پر از آب، بزرگترهای خانواده را مجبور به خرید می کنند اما از مضرات و بیماریهای این ماهیان، غافل هستند.
همه ساله، از سوی دستگاههای ذیربط ازجمله اداره کل حفاظت محیط زیست، نسبت به خرید و رهاسازی ماهیان قرمز در آب رودخانهها و سدها و چشمهها، قنوات و چاه های آب، هشدارهای بهداشتی لازم داده میشود اما با این وجود برخی افراد توصیه ها و هشدارها را چندان جدی نمیگیرند.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: رهاسازی ماهیان قرمز در رودخانهها و سدها، اکوسیستم طبیعی را تغییر داده و مشکلات زیست محیطی و تخریب اکولوژیک در منابع آبی را موجب میشود که باید از این اقدام، خودداری شود.
امجد باقری، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد بسیاری پس از پایان تعطیلات نوروز، ماهیان قرمز سفره هفت سین را در رودخانه ها، سدها، قناتها و چشمهها رها میکنند که به دلیل مضرات آن ازجمله انتقال قارچ به سایر آبزیان، باید از این کار خودداری کنند.
او با بیان اینکه برخی افراد از مضرات این نوع ماهیان آگاه نیستند وگرنه از رها کردن آنها در رودخانهها و سدها پرهیز می کنند گفت: اگر آب رودخانهها، سدها، چشمهها و قناتها و چاهها، آلوده شود در وهله نخست ضرر آن متوجه انسان خواهد شد پس بنابرین بهتر است برای حفظ سلامت عموم به توصیهها و هشدارهای داده شده از سوی مسئولان و کارشناسان ذیربط به دقت عمل کرد.
باقری به شهروندان و روستاییان توصیه کرد ماهیهای قرمز را در مخازن پلاستیکی تعبیه شده از سوی شرکت آب منطقه ای و همچنین حوضچههای موجود در سطح شهر و پارکها رها کنند تا دیگر آبزیان موجود در سایر منابع آبی طبیعی ازجمله رودخانهها، سدها، چشمهها و قنوات، دچار آلودگی و بیماری نشوند.
باقری تاکید کرد: اغلب ماهیان قرمز دارای برخی بیماری ها از قبیل داکتیلوجایروس، کرم قلابدار ماهی و کرم چشم ماهی و انگل گوارشی و استسقاء عفونی (تجمع مایعات در بدن یا آب آوردگی شکم) و دیگر بیماریهای قارچی آلوده هستند.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به بزرگترهای خانواده ها توصیه کرد حتی المقدور از خرید ماهیان قرمز خودداری کنند و در صورت خرید نیز از دست زدن به آنها اجتناب ورزند تا سلامت آنان تهدید نشود.
باقری افزود: از قرار دادن ماهیان قرمز در کنار ماهی های آکواریوم نیز خودداری شود چراکه این ماهی ها از نظر شرایط نگهداری و زیستی با دیگر ماهیان متفاوت هستند.
ماهی قرمز با نام علمی از خانواده کپورماهیان دارای بیش از 200 نژاد است که با نام های گلدفیش، ماهی طلایی و ماهی شب عید در زمره ماهیان زینتی قرار دارد.
ماهی قرمز با طول 10 تا 15 سانتیمتر میتواند پنج تا 6 سال و حتی 30 سال عمر کند.
4242

کد N2122401

وبگردی