آفتاب

برای ساخت «کهن ترین سرزمین» خطر کردیم

برای ساخت «کهن ترین سرزمین» خطر کردیم

تهران- ایرنا- کارگردان مستند «کهن ترین سرزمین» گفت: برای ساخت این مستند خطر کردیم و از حیوانات کمیاب؛ مانند یوز ایرانی در نقاط مختلف کشور از فاصله نزدیک تصویر در این مستند داریم.

«بهروز سبط رسول» نویسنده و کارگردان مجموعه 13 قسمتی مستند «کهن ترین سرزمین» درباره این مستند به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: کهن ترین سرزمین یک مستند با سبک شاعرانه است.
وی اظهار داشت: این مجموعه مستند اطلاعاتی درباره ادب، فرهنگ، تاریخ و حیات وحش ایران به بیننده خواهد داد.
سبط رسول که از مهر 97 ساخت این مستند را شروع کرده، افزود: تهران، البرز، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، اصفهان، فارس، یزد و خوزستان جزو لوکیشن های اصلی این مستند بوده اند.

** جدا از فرهنگ و تاریخ به حیات وحش هم پرداختیم
این کارگردان ادامه داد: مزیت این مستند نسبت به دیگر مستندهای درباره ایران این است که مجموعه ای کامل از فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم را در آن به تصویر کشیدیم. سال ها است گفته می‌ شود دیدن یوز پلنگ ایرانی دیگر امکان پذیر نیست؛ ولی ما در این مستند سه بار از یوز ایرانی از فاصله 50 تا 150 متری فیلم گرفتیم.
سبط رسول ادامه داد: این تصاویر را فیلمبردار گرفته است و خبری از دوربین کاشتن نبود. ما در کهن سرزمین خطر کردیم تا بیننده هیجان واقعی را در این مستند لمس کند. ما از حیوانات کمیاب که زیستگاهشان برخی از استان های این مرز و بوم است فیلم گرفتیم تا حیات وحش ایران را به تصویر بکشیم.

** کهن ترین سرزمین به موسیقی محلی پرداخته است
سبط رسول که اویل دهه 70 با رشته موسیقی وارد عرصه هنر شده و فعالیت خود را در گرایش های مختلف فرهنگی عالم هنر ادامه داده، درباره موسیقی استفاده شده در این سریال گفت: موسیقی را می شناسم و یکی از علایقم کار در حیطه موسیقی است؛ به همین دلیل سعی کردم در کهن ترین سرزمین به موسیقی محلی شهرها و استان های مختلف به صورت حرفه ای و نه گذرا بپردازم.
این کارگردان که تا کنون 23 افتخار داخلی و جهانی را برای ساخت فیلم هایش دریافت کرده است خاطر نشان کرد: در این مستند وقت کشی نکردیم، گروه کهن ترین سرزمین 13 شبانه روز در جنگل و موقعیت های صعب العبور خوابیدند تا صحنه ای را فقط برای چند ثانیه تصویربرداری کنند.
«با تصاویری که گرفته بودیم می توانستیم 67 قسمت مفید بسازیم؛ اما 13قسمت ساختیم و سعی کردیم فرم را در این مجموعه رعایت کنیم. نخواستیم از مجری و گوینده متن همزمان استفاده کنیم؛ چون فرم را به هم می ریخت به همین دلیل مسئولیت گویندگی متن را به «نادر گهرسودی» سپردیم».
این کارگردان با تاکید بر اهمیت طبیعت متنوع ایران اظهار داشت: ایران سروده شده و در همین حد مقام این کشور بالا است، من سعی کردم این واقعیت را در کهن ترین سرزمین به تصویر بکشم.
او درباره با هزینه ساخت این مستند گفت: کشور در موقعیتی نیست که بخواهیم خرج روی دست کشور بگذاریم، باید با خلاقیت به خرج دادن کشور را بسازیم و نباید خرج تراشی کنیم. از خودرو ساز تا من که یک فرهنگی هستم؛ باید موقعیت بحرانی اقتصاد کشور را در نظر بگیریم و دست به دست یکدیگر بدهیم تا سریع تر این بحران اقتصادی حل شود.
سبط رسول ادامه داد: در غیر اینصورت مشکلات هر روز بیشتر از روز پیش خواهد شد، من با توجه به همین مساله سعی کردم برای ساخت این مستند قیمت معقولی در نظر بگیرم و خلاقیتم را بالا ببرم، کیفیت کار برایم مهم باشد نه فقط پولی که بابت ساخت این مستند می گیرم.
به گزارش ایرنا کهن ترین سرزمین فیلم مستند داستانی درباره ایران است، این مستند داستان فیلمسازی را به تصویر می کشد که با مشاهده دنیای بیرون و پیدا شدن سوالاتی در وجود او به مناطق بسیار کهن سرزمین ایران می رود و با فرهنگ و سنن آنها آشنا می شود.
این مستند ابتدا در چهار فصل آغاز می شد و به استان های مازندران، خراسان، آذربایجان و گیلان سر می زد و قرار نبود دنباله دارد باشد، اما به دلیل استقبال از آن با حمایت مالی اشخاص حقیقی و حقوقی ساخت این مستند تا 13 قسمت ادامه پیدا کرد و قرار شد در ایام تعطیلات نوروز در قسمت های 35 دقیقه ای روی آنتن شبکه یک سیما برود.
فراهنگ**9210**9157
کد N2122301

وبگردی