آفتاب

بارش برف گردنه « ژالانه » را مسدود کرد

بارش برف گردنه « ژالانه » را مسدود کرد

سنندج - ایرنا - بخشدار هورامان گفت: بارش سنگین برف و کولاک شدید در گردنه ژالانه محور ارتباطی سروآباد - هورامان در استان کردستان باعث بسته شدن این راه ارتباطی شد.

صباح محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بارش برف از بامداد امروز در منطقه آغاز شده است و باعث کندی تردد در محورهای ارتباطی منطقه هورامان شده است.
وی با اشاره به مسدود شدن گردنه ژالانه گفت: بارش سنگین برف باعث بسته شدن گردنه ژالانه شد و به دلیل کولاک شدید نیروهای راهداری در زمان حاضر قادر به برف روبی و بازگشایی مسیر نیستند.
بخشدار هورامان یادآور شد: پیش از مسدود شدن گردنه ژالانه، سقوط بهمن سنگین باعث بسته شدن مسیر شده بود و بیش از 200 خودروی سواری در طرفین بهمن گرفتار شدند.
وی تاکید کرد: با تلاش نیروهای راهداری مسیر پاکسازی و خودروهای سواری رهاسازی شدند اما ساعتی بعد به دلیل بارش سنگین برف و کولاک شدید دوباره این مسیر مسدود شد.
محمدی افزود: راهداران با 16 دستگاه ماشین آلات برفروبی در راهدارخانه ژالانه مستقر هستند که با مساعد شدن هوا عملیات برف روبی را آغاز می کنند.
وی از رانندگان و مسافران خواست از ترددهای غیرضروری در این گردنه خودداری کنند و در صورت تردد با زنجیر چرخ و همراه داشتن وسایل ایمنی و گرمایشی تردد کنند.
به گزارش ایرنا، گردنه ژالانه در منطقه هورامان سروآباد در استان کردستان محور ارتباطی شهرستان های سروآباد و مریوان به شهرستان پاوه و شهرهای نودشه و نوسود در استان کرمانشاه و همچنین محور ارتباطی شهر هورامان تخت و 10 روستای تابعه آن با 12 هزار نفر جمیت است.
استان کردستان دارای 725 راهدار شامل 475 راهدار رسمی و 250 راهدار بخش خصوصی است که حدود 600 تن از این راهداران شامل 350 نفر با استفاده از 300 دستگاه ماشین آلات برف روب در جاده های بین شهری و 250 نفر نیز با 200 دستگاه ماشین آلات در جاده های فرعی و روستایی استان مستقر می شوند.
راهداران کردستان در طرح زمستانی بیش از هشت هزار و 500 کیلومتر از راه های استان را تحت پوشش قرار می دهند که شامل یک هزار و 900 کیلومتر در مسیرهای بین شهری و 6 هزار و 600 کیلومتر در راه روستایی است.
کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.
همچنین جاده های بین شهری این استان دارای 38 گردنه برفگیر و جاده های روستایی نیز دارای 66 گردنه برفگیر است.
7354 / 3034/1630
کد N2122153

وبگردی