آفتاب

تالاب های بین المللی هرمزگان آماده حضور گردشگران

تالاب های بین المللی هرمزگان آماده حضور گردشگران

بندرعباس – ایرنا – تالاب ها درعین حال که بزرگترین تثبیت کننده های کربن گازی هستند، منشاء اصلی تغییرات اقلیمی به شمار می روند و در حوزه گردشگری نیز فرصتی مناسب برای دیدن زیبایی هایی طبیعت محسوب می شوند.

به گزارش ایرنا، کشور ما به واسطه وجود تالاهای بین المللی یکی از تولید کنندگان بزرگ کربن در جهان است که با حفظ و حمایت از تالاب ها می توان علاوه بر ارزش زیست محیطی ، محلی را برای تفریح های سالم ایجاد کرد .
وقتی سخن از تالاب های به میان می آید اسامی مانند تالاب انزلی، جغاخور، شادگان هامون و گاوخونی و هورالعظیم در ذهن ها نقش می بندد.
شاید علت آن توجه بیشتر رسانه های سراسری به آنها به واسطه نزدیک به مرکزیت سیاسی کشور، اهمیت زیست محیطی و یا هر عامل دیگری باش ولی هر چه هست باید بدانیم تالاب های کشور به آنها ختم نمی شود.
از حدود یکهزار تالاب شناخته شده در ایران، 84 تالاب دارای اهمیت بین المللی هستند و از 22تالاب بین المللی کنوانسیون رامسر، 6 تالاب بین المللی و تحت حفاظت محیط زیست شامل جزیره شیدور، خور خوران ، دهانه رودخانه گز و حرا و دهانه رودخانه های شور ، شیرین و میناب و آذینی در استان هرمزگان واقع شده که نیازمند توجه ویژه برای احیای مجدد و استفاده از ظرفیت های گوناگون آنها در بخش های مختلف از جمله گردشگری است.
تالاب های بین المللی هرمزگان شامل خور خوران حد فاصل بندرلافت جزیره قشم و بندر خمیر به طول 100هزار هکتار، مصب رودخانه های شور، شیرین و میناب در 70کیلومتری شرق بندرعباس به مساحت 54هزارهکتار، مصب رودخانه های گز وحرا در 120کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس و آذینی با 28هزار هکتارهم در سیریک واقع شده است.
از مزیت های تالاب های بین المللی هرمزگان، واقع شدن درمسیر عبور آب های سیلابی به دریا و یا واقع شدن در کنار دریاست که جنگل های حرا ومانگرو را درخود جای داده است.
در جنوبی ترین استان کشور چهار تالاب بین المللی وجود دارد که زیستگاه گونه های مختلف جانواری است و محل حضور پرندگان مهاجر که بخشی از سال را در آنها سپری می کنند.
هر ساله بسیاری از علاقه مندان به پرنده نگری و طبیعت دوست برای استفاده از این تالاب ها به هرمزگان سفر می کنند و مدتی را در تالاب های هرمزگان می گذرانند.
جا دارد گردشگران نوروزی و طبعیت گردان برای استفاده خود و دیگران از این جاذبه های طبیعی و برای آسیب نرسیدن به طبیعت باید از ریختن زباله و جا گذاردن هر آنچه به این مکان ها می برند خودداری کنند.

*** تالاب بین المللی رود شور، شیرین و میناب
این تالاب در شرق بندرعباس و رو به روی جزیره هرمز واقع شده که هم اکنون امکان دسترسی به آن با جاده در دست احداث مسیر ساحلی بندرعباس به میناب آسان تر شده است.
زمستان برای پرنده نگران فصل مناسب حضور و بهره گیری از آن محسوب می شود به خصوص که هوای هرمزگان در زمستان بهاری بوده و پرندگان مهاجر آبزی و کنار هم برای زمستان گذارنی به این تالاب می آیند.
برای حضور در این تالاب باید از کمک بلدهای محلی و راهنمایان گردشگر که با اداره کل محیط زیست هرمزگان هماهنگ هستند بهره گرفت.
پرندگانی مانند صدف‌خور، گیلانشاه بزرگ و پلیکان پاخاکستری زمستان را در این تالاب می گذرانند و حواصیل بزرگ و هندی هم در اینجا جوجه آوری می کنند و به همین دلیل رعایت اصول طبیعت گردی دارای اهمیت فراوانی است.

*** تالاب بین المللی حرای خورخوران
شاید برای بسیاری جالب باشد بدانند این تالاب بزرگ ترین اکوسیستم جنگلی حرا کشور است و افزون بر 120 گونه پرنده از آن استفاده می کنند.
این تالاب زیستگاه پرندگای از قبیل انواع حواصیل (حواصیل سفید بزرگ، حواصیل سبز، حواصیل هندی)، اگرت ساحلی، سلیم خرچنگ خوار، صدف خوار، کفچه نوک است و پرندگان در معرض تهدیدی همچون عقاب تالابی و عقاب شاهی در آن زیست می کنند.
لاک پشت های پوزه عقابی و دریایی، دلفین های گوژپشت و بینی بطری هندی را هم می توان در این تالاب بین المللی یافت.

*** تالاب بین المللی دلتای رود حرا-رودگز
در حد فاصل شهرستان سیریک و شهرستان جاسک تالاب بین المللی دلتای رود حرا-رودگز ، تنها تالاب هرمزگان است که 2 گونه گیاهی چندل و حرا را دارد و محل زمستان گذارنی پرندگان نیز است.
در این تالاب نیز می توان پرندگانی نظیر پلیکان پاخاکستری، صدف خوار، گیلانشاه حنایی، گیلانشاه بزرگ، عقاب خالدار، سارگپه پابلند و حواصیل بزرگ و کوچک و عقاب دریایی دم سفید را مشاهده کرد.

** حفظ تالاب ها دغدغه مردم
مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: دغدغه مردم این منطقه نسبت به حفظ تالاب خورخوران منحصر بفرد است و با وجود هم مرزی شهری با 35 کیلومتر نوار ساحلی تالابی، تاکنون کوچکترین تعرضی به این پهنه زیست محیطی گزارش نشده است.
حبیب مسیحی تازیانی افزود: چهار تالاب هرمزگان به مساحت 209 هزار هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده و یک تالاب نیز در حال ثبت است که هر یک از این تالاب ها دارای ارزش زیست محیطی و گردشگری هستند.
وی ادامه داد: بزرگترین تالاب هرمزگان تالاب خورخوران در بندر خمیر است و تالاب شیدوَر نیز به عنوان پناهگاه حیات وحش و آبسنگ های مرجانی دارای اهمیت بین المللی است.
وی یاد آور شد: تالاب های شورشیرین شهرستان میناب از پهنه های بزرگ گِلی و تالاب گز و حرای سیریک از جاذبه های شرق و تالاب گابریک از مهم ترین عرصه های زیست محیطی و گردشگری هستند.

***گردشگران می توانند از تالاب ها دیدن کنند
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص شرایط بازدید از این تالاب ها که حضور گردشگران نوروزی در آنها بدون مانع است، اظهار داشت: اکنون فصل خروج پرندگان مهاجر از تالاب های هرمزگان فرا رسیده و به همین دلیل گردشگران نوروزی می توانند از تالاب های یاد شده بازدید کنند.
میثم قاسمی اظهار داشت: افزون بر 150 گونه پرنده مهاجر در تالاب های هرمزگان را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند که برخی از آنها مانند عقاب تالابی و عقاب شاهی در معرض تهدید ( تهدید انقراض) محسوب می شوند.
وی ادامه داد: این اداره کل برای محافظت از این گونه ها و همچین منفعت رساندن به اهالی بومی کارگاه های آموزشی مانند بلد محلی برگزار کرده و می کند تا هم این افراد در حفاظت از محیط زیست منطقه خود مشارکت بیشتری داشته باشند و هم بتوانند به عنوان راهنما و بلد محلی فعالیت اقتصادی داشته باشند.
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان اظهار داشت: گردشگران نوروزی برای بهره گیری بیشتر از طبعیت و تالاب ها بلدهای محلی و یا راهنمایان طبیعت گردی را بکار گیرند و از ریختن زباله خودداری کرده و مراقب باشند وسایل خود را در طبعیت جای نگذارند.
3219 /6048
کد N2122012

وبگردی