آفتاب

صباح زنگنه: رهبری از اصلاح عربستان ناامید شده‌اند

صباح زنگنه: رهبری از اصلاح عربستان ناامید شده‌اند

یک کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مشهد مقدس گفت: در سیاست خارجی یک جمع‌بندی روشن ارائه کردند که هرگونه اتکاء و اعتماد به نیروهای خارجی به خصوص نیروهای غربی راه به جایی نخواهد برد و باید به توان ملی‌مان اعتماد و تکیه کنیم و ظرفیت‌های داخلی را توسعه داد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا درباره بیانات مقام معظم رهبری در مورد مسائل سیاست خارجی و منطقه‌ای در مشهد مقدس اظهار کرد: در آغاز سال جدید مقام معظم رهبری جمع‌بندی از سال گذشته ارائه می‌کنند و بر اساساً آن چشم‌انداز آینده را نشان می‌دهند. تهیه طرح‌ها و راهکارها به عهده مسؤولان اجرایی خواهد بود.

وی گفت: از نگاه مقام رهبری آمریکا رو به اضمحلال است و منطقه را باید ترک کند و به جای افزایش تنش و مشکلات باید اجازه دهد کشورهای منطقه برای خودشان تصمیم‌گیری کنند.

زنگنه با اشاره به مواضع مقام معظم رهبری درباره اروپایی‌ها و اقداماتشان بعد از خروج آمریکا از برجام و ارائه اینستکس اظهار کرد: اروپا نشان داده که هنوز تحفظات زیادی دارد و به مرحله‌ای که بتواند استقلال خود را از آمریکا نشان دهد نرسیده است و از این رو اروپا هم نمی‌تواند یک منطقه قابل اعتماد باشد، در عین حال که رابطه با اروپایی‌ها را منع نکردند و بر ادامه گفت‌وگو با آنها تاکید داشتند. حتی برداشت من از سخنان رهبری این است که مطلع شدن از اقدامات و عملکرد آمریکا، تصمیم‌سازان و تحلیل‌گران آمریکایی را جایز می‌دانند در عین حال که هیچ گاه اعتماد به آمریکا پذیرفته نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره بیانات مقام معظم رهبری در مورد عربستان سعودی گفت: سخنان رهبری در این مورد نشان می‌دهد که ایشان از اصلاح عربستان ناامید شده‌اند اما امیدوارند این کشور و مقاماتش سر عقل بیایند و دست از اقدامات مخرب بردارند و به نفع مردم خود و منطقه عمل کند. علاوه بر این این سخنان رهبری فصل جدیدی از روابط و نوع نگرش مسؤولان اجرایی را نسبت به عربستان باز می‌کند. ما شاهد هستیم که عربستان هم‌چنان با استفاده از امکانات بیت‌المال و ظرفیت‌های خدادادی علیه مردم خود، منطقه و جهان اسلام گام برمی‌دارد.

وی ادامه داد: رهبری در سخنان خود از آینده روشنی سخن گفتند که همه این امکانات به دست مردم مسلمان عربستان بیفتد تا به درستی از آنها استفاده شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در سخنان قبلی ایشان عربستان و مسوولانش را به وحدت و اصلاح رفتارهایشان دعوت می‌کردند اما به نظر می‌آید دیگر از این گونه مواضع ناامید شده‌اند. طبعاً اینکه گفته شد امکانات تسلیحاتی و هسته‌ای به دست مردم مجاهد و مسلمان عربستان خواهد افتاد اشاره‌ای به پیش‌بینی‌ها از آینده است. اما اینکه این سخن به معنای ترسیم خط مشی برای تغییر رژیم است یا نه، به نظر نمی‌آید از این عبارت رهنمود یا خط مشی این‌گونه استخراج شود.

انتهای پیام

کد N2121988

وبگردی