آفتاب

16 هزار اثر تاریخی در سال 97 مرمت شد

16 هزار اثر تاریخی در سال 97 مرمت شد

تهران – ایرنا - معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از احیا و مرمت 16 هزار اثر تاریخی در سال 97 خبر داد.

محمد حسن طالبیان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: در سال 97، 50 اثر تاریخی نیز تملک و نقش برجسته سرباز هخامنشی استرداد شد.
وی با اشاره به علاقه بخش خصوصی برای مرمت آثار تاریخی گفت: بخش خصوصی علاقمند سرمایه گذاری در این زمینه شده که اتفاق خوبی است.
وی با اعلام این که تنها در استان یزد 400 پروژه در حال مرمت است، گفت: جوانان و دانشجویان علاقمند حضور در عرصه مرمت و احیا هستند و بسیاری از پروژه های مرمت شده تاکنون افتتاح و برخی دیگر سال آینده به روی مردم باز می شود.
طالبیان ثبت جهانی شدن یزد را در احیای بناهای تاریخی تاثیرگذار عنوان و اضافه کرد: با جریانی که در کشور به وجود آمده حفظ و صیانت از آثار تاریخی در مسیر خوبی قرار گرفته است.

***تهیه فهرست بها مرمت
وی یکی دیگر از تحولات در حوزه میراث فرهنگی را تهیه «فهرست بها مرمت» عنوان کرد و افزود: امیدواریم این فهرست بها تا پایان سال 98 ابلاغ شود.
طالبیان درباره فواید فهرست بها مرمت گفت: در این فهرست مشخصات بنای تاریخی و متولیان مرمت آن کامل مشخص و شفاف سازی می شود.
معاون میراث فرهنگی ایجاد پرونده الکترونیکی برای تمام مرمت و حفاظت آثار فرهنگی و تاریخی را یکی دیگر از برنامه های سال آینده است.
وی برگزاری کارگاه های آموزشی نگهداری و مقاوم سازی موزه ها را در مقابل حوادث طبیعی مانند زلزله با مشارکت کارشناسان بین المللی؛ از جمله برنامه های سال 97 سازمان میراث فرهنگی برشمرد.

***هر 10 روز یک موزه
معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از رشد خوب تاسیس موزه ها در کشور خبر داد و گفت: بر اساس آمار هر 10 روز یک موزه در کشور با همکاری بخش خصوصی افتتاح می شود.
وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی ایران در هلند و اسپانیا و برعکس در سال 97 افزود: در موزه ملی نیز نمایشگاه دستاوردهای 40 ساله حوزه باستان شناسی در تعطیلات عید برگزار می شود.
طالبیان از مرمت 16 هزار شیء در سال 97 گفت: در این مدت 50 اثر تاریخی نیز تملک و نقش برجسته سرباز هخامنشی استرداد شد.
فراهنگ**3377**9157
کد N2121968

وبگردی