آفتاب

رییس فدراسیون:توسعه ورزش کارگری در گرو تعامل با وزارت کار است

رییس فدراسیون:توسعه ورزش کارگری در گرو تعامل با وزارت کار است

تهران- ایرنا- رییس فدراسیون کارگری افزایش زیرساخت ها در این ورزش را نیازمند همکاری بیشتر وزارت کار با این فدراسیون می داند تا رشد مدال آوری ورزشکاران در عرصه های بین المللی را به همراه آورد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، فدراسیون ورزش کارگری در برخی از بخش ها چون اساسنامه و ماده 154 قانون کار و برخی موارد دیگر باید تغییراتی را اعمال کند تا توسعه در این مهم تحقق یابد.
پیشرفت ورزش کارگری را می توان در تعامل و همکاری دو جانبه فدراسیون و وزارت کار خلاصه کرد. امری انکار ناپذیر که باید برای افتخار آفرینی در عرصه های برون مرزی با همت و تلاش مسئولان امر صورت پذیرد.
«جواد رمضی» که به تازگی ریاست این فدراسیون را برعهده گرفته است در زمینه تحقق اهداف و برنامه های جدید فدراسیون با کمک وزارت کار به گفت وگو با خبرنگار ایرنا پرداخته است.
گفت وگوی مشروح خبرنگار ورزشی ایرنا را با وی در ذیل می خوانید.

ایرنا: ماده 154 قانون کار بر اختصاص ساعت ورزش به کارگران به وسیله کارفرماها تاکید دارد اما این امر در محیط های کاری نادیده گرفته می شود، این فدراسیون برای تحقق بخشیدن به این ماده چه فکری اندیشیده است؟
آیین نامه اجرایی ماده 154 قانون کار مصوب سال 71 است. اجرای این ماده از اختیارات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می رود. هنگامی که به عنوان سرپرست فدراسیون ورزش کارگری فعالیت می کردم به دلیل وجود مشکلات در این آیین نامه، اصلاحیه هایی را بر آن نوشتم و به وزارت کار تقدیم کردم تا به تصویب هیات وزیران برسد.
در واقع این حوزه از فعالیت های اداره کل ورزش وزارت کار محسوب می شود. باید این ماده را اصلاح و به روز رسانی کنند تا با قوانین حاضر در ایران تناقض یا تضادی نداشته باشد. اصلاحیه ها باید به نحوی تدوین شود که بتواند راهگشای مشکلات در این زمینه باشد.

ایرنا: بنابراین فدراسیون ورزش کارگری مسئولیتی در قبال اجرای این ماده ندارد؟
اجرای این ماده از حوزه مسئولیت فدراسیون خارج است و تنها می توانیم از ظرفیت هایی استفاده کنیم که اکنون قابلیت اجرایی دارد.

ایرنا:این ظرفیت ها چیست؟
این ظرفیت ها در حد ماموریت های ورزشی برای کارگران به جهت اعزام به مسابقات کشوری و بین المللی است. البته می توانیم از رابطان ورزشی نیز برای استفاده از این ظرفیت ها بهره مند شویم.

ایرنا: امروزه به دلیل وجود مشکلات اقتصادی و دغدغه هایی که کارگران در زندگی خود دارند، بسیار از آنان به ورزش روی نمی آورند، این فدراسیون چه برنامه ای را برای ایجاد انگیزه و ترغیب میان کارگران به ورزش در دستور کار خود قرار داده است؟
برای تغییر رویکرد کارگرها در حوزه ورزش، نیازمند تامین پیش نیازهایی هستیم که این پیش نیازها شامل مسایل رفاهی، فرهنگ سازی، آگاهی دادن، ایجاد زیرساخت ها و فعالیت های ورزشی سازمان یافته است. باید به این پیش نیازها از جنبه های مختلف بپردازیم.

ایرنا: علاوه بر مسایلی که عنوان کردید در تقویم سال 98 چه موارد دیگری را برای تغییر در حوزه ورزش کارگری گنجانده اید؟
در تقویم سال 98 تعدد و تنوع رقابت های ورزشی را بیشتر کردیم. همچنین رشته های ورزشی متنوع سلامت محور را به این تقویم افزودیم. علاوه بر آن حق بورسیه ها و حضور راحت کارگران در رقابت های ورزش حرفه ای، ایجاد انگیزه برای کارگران به جهت پرداختن به ورزش در رقابت های برون مرزی و اعزام آنان به مسابقات جهانی اسپانیا را در برنامه سال جدید قرار دادیم.

ایرنا: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چه اقداماتی را در سال آینده برای توسعه ورزش کارگری در دستور کار خود قرار داده است؟
در حوزه وزارت کار، یک سری اقدامات در تکمیل اقدامات فدراسیون انجام می شود که از آن جمله می توان به توسعه فضاهای ورزشی و به روز رسانی کردن آنها، پرداختن به مسایل حقوقی و تمکین فعالیت ورزشی که حضور کارگران را در این حوزه در کارخانجات راحت می کند. همراه کردن کارفرماها و انگیزه دادن به آنها اشاره کرد.
بنابراین وزارت کار و فدراسیون کارگری باید در تکمیل یکدیگر فعالیت های موازی را انجام دهند تا اهداف توسعه این ورزش محقق شود.

ایرنا: چه رشته هایی در رقابت های جهانی کارگری اسپانیا حضور می یابند و چند نفر اعزام می شوند؟
مسابقات در 117 رشته به صورت رسمی در مسابقات جهانی کارگری اسپانیا برگزار می شود. فدراسیون تنها در 10 رشته اعزام می کند. از جمله این رشته ها می توان به کشتی فرنگی و ساحلی، تنیس روی میز، دو و میدانی، والیبال ساحلی آقایان، جودو، پتانک و کاراته را نام برد.

ایرنا: مواقعی وجود دارد که کارگر از کارفرما به دلیل آنکه به او اجازه ورزش کردن نمی دهد، شکایت می کند. اگر این کارگر به فدراسیون شکایت خود را ببرد به عنوان یک نهاد متولی می توانید با کارفرما این مساله را حل کنید؟
مشکل فدراسیون دقیقا همین است. این موضوع در حوزه فدراسیون کارگری نمی گنجد زیرا وزارت کار، به عنوان متولی احرای قانون محسوب می شود.
ماده 154 قانون کار ابلاغ شده و اگر کارفرمایی از این قانون تخطی کند، بازرسان شکایت کارگران را به اداره کل امور ورزشی ارجاع می دهند و می توانند بر طبق قانون برای پیگیری این شکایت اقدام کنند.

ایرنا: کارگرانی که بعد از دوران بازنشستگی و پایان دوره حرفه ای خود، مایل به ادامه این ورزش هستند، آیا فدراسیون می پذیرد تا آنان در این عرصه ورود کنند؟
فدراسیون کارگری در حال تلاش است تا در حوزه بازنشستگان کارگر، اقداماتی را انجام دهد. تاکنون رایزنی هایی را با وزارت ورزش انجام دادیم و باید این اصلاحیه در اساسنامه آورده شود تا برای این عزیزان نیز ارائه خدمات دهیم.
ورزشی**9128**9118**
کد N2121959

وبگردی