آفتاب

گلایه‌های رهبری از اصلاح نظام بانکی تا مصوبه علیه آمریکا

گلایه‌های رهبری از اصلاح نظام بانکی تا مصوبه علیه آمریکا

تهران- ایرنا- رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نخستین روز سال نو در مشهد، سال 98 را «سال فرصت‌ها» خواندند و از مجلس در رابطه با اصلاح نظام بانکی تا مصوبه علیه شرارت‌ها و خباثت‌های آمریکا گلایه کردند.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب عصر پنج‌شنبه در نخستین روز سال نو در اجتماع پرشور انبوه زائران و مجاوران حرم رضوی، عملکرد برخی دستگاه‌ها از جمله در بخش‌های کشاورزی، آب، خاک و مسائل زیربنایی را خوب دانستند اما افزودند: در برخی بخش‌ها، رخوت وجود دارد و کارها با تعلل و تأخیر انجام می‌شود؛ به عنوان مثال چند سال است لایحه دولت برای اصلاح امور بانکی هنوز به مجلس نرفته است.
این بیانات باب مباحثه نمایندگان و شورای نگهبان را باز کرد.
محمود صادقی نماینده مردم تهران در پاسخ به انتقاد رهبری درباره عدم اقدام برای اصلاح نظام بانکی در صفحه حساب کاربری خود در توییتر نوشت: قابل توجه رهبر معظم انقلاب که از عدم اقدام برای اصلاح نظام بانکی گلایه کردند؛ مجلس بانک‌ها را از اخذ ربح مرکب از مردم منع می‌کند. شورای نگهبان آن را مغایر با شرع اعلام می‌کند! مجمع تشخیص مصلحت هم مصلحت را در رد آن می داند.
این نماینده مردم تهران در توییت دیگری نوشت: «شورای نگهبانی که ما می شناختیم، بین شرع و مصلحت مرزبندی دقیقی داشت؛ البته وقتی نهادی که کارش تشخیص مصلحت است پا در کفش نهادی که کارش قانونگذاری است کند، پُر بی جا نیست نهادی که کارش نگهبانی از شرع و قانون اساسی است وارد حیطه تشخیص مصلحت شود! یاد صافی گلپایگانی‌ها به خیر».
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حساب کاربری خود در توییتر درباره این موضوع نوشت: آنچه در قالب بند الحاقی تبصره 16 به لایحه بودجه توسط مجلس اضافه شد، صرفا معافیت و بخشودگی جرائم کسانی بود که میلیاردها تومان از بانک‌ها وام گرفته و از بازپرداخت آن خودداری کرده اند. ایراد شورا به تبعیض ناروایی بود که بین معذورین و غیر معذورین واقع می‌شد.
همچنین رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه شرارت و شیطنت، طبیعت اروپا و آمریکا است، گفتند: البته آمریکا به دلایل مختلف شرورتر از اروپا است که البته این شرارتِ بیشتر مختص رئیس جمهور فعلی آمریکا نیست.
ایشان افزودند: یک نمونه از شرارت‌های آمریکا این است که کنگره در دو سال گذشته، 226 طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب کرده است که البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بکنیم که مجلس شورای اسلامی تاکنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت‌های آمریکا ارائه یا تصویب کرده است؟
در ادامه علی مطهری نماینده مردم تهران و نایب رییس مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری خود در توییتر در واکنش به گلایه رهبر معظم انقلاب از مجلس نوشت: بیانیه‌هایی که در مجلس ما علیه آمریکا قرائت می شود در حکم قطعنامه هایی است که مجلس آمریکا علیه ایران تصویب می کند. با این حساب تعداد اقدامات مجلس ایران در قیاس با مجلس آمریکا کم نبوده است. البته مقام رهبری انتظار بیشتری دارند. طرح مجلس برای تصویب قطعنامه را شورای نگهبان رد کرد.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توییت دیگری در این باره نوشت: اگر چه در قانون اساسی از قطعنامه ذکری به میان نیامده، لیکن طبق اصل 71، مجلس می تواند در عموم مسائل و در حدود قانون اساسی، قانون وضع کند. مصوبات تعیین کننده در حوزه های اقتصاد و معیشت مردم می تواند عزم جدی مقابله با دشمن را نشان دهد. راه مبارزه با آمریکا منحصر در صدور قطعنامه نیست.
سیام**1058** 9053
کد N2121745

وبگردی