آفتاب

مردم نسبت به کشف خودروهای سرقتی امیدوار باشند

مردم نسبت به کشف خودروهای سرقتی امیدوار باشند

تهران- ایرنا- معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا گفت: مردم نسبت به کشف خودروهای سرقتی امیدوار باشند و حتما سرقت خودروی خود را به مراکز ذی ربط اطلاع داده و مطمئن باشند که پلیس همه تلاش خود را برای کشف خودروهای سرقتی به کار می‌گیرد.

سرهنگ رضا موذن روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا با اشاره به افزایش سرقت خودرو از 28 اسفندماه سال 97 تا دوم فروردین ماه سال 98، افزود: با وجود افزایش 6 تا 7 درصدی سرقت خودرو در این مدت، کشفیات نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته است، میزان کشف به وقوع نیز در مدت مشابه 4 درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: از آن جایی که استفاده از وسائل نقلیه در هفته های پایانی و هفته اول سال جدید افزایش می یابد میزان سرقت نیز به این نسبت افزایش خواهد یافت با این وجود پلیس آگاهی و دایره مبارزه با سرقت خودرو در آماده باش 100درصد قرار دارد. با توجه به شرایط و ذات ماموریت پلیس، ممکن است نیروهای ما در مقر و یا در ادامه ماموریت در بیرون از مقر حضور داشته باشند اما در هر صورت به جرائم این حوزه رسیدگی می شود و مالباختگان با در نظر گرفتن این شرایط باید به پلیس در انجام ماموریت‌هایش کمک کنند.
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی افزود: تمام تلاش ما این است حتی یک سرقت، کشف نشده باقی نماند بویژه در مورد وسائل نقلیه که وسیله ضروری در زندگی روزه مردم به شمار می رود براین اساس در طول سال بیش از 95 درصد وقوعات در حوزه خودرو کشف می شود و مابقی که کشف نمی شود به دلیل خروج از چرخه استفاده عادی است و یا سرقت به خودروهای خاص مربوط بوده است.
سرهنگ موذن در پاسخ به سووال خبرنگار انتظامی ایرنا که چرا مردم چنین تصوری ندارند که بیش از 95 درصد خودروهای سرقتی کشف می‌شود و فکر می کنند که اعلام سرقت خودرو بی فایده است، گفت: همکاران ما در شبانه روز بیش از 95 درصد سرقت های خودرو را کشف می کنند آن هم کشف کامل بدون آنکه تغییری در اصالت خودرو ایجاد شود. عمده وقوعاتی گزاش شده به پلیس آگاهی، کشف می شود هر چند که این مساله صفر تا صد نیست و تا نقطه آرمانی فاصله داریم. در حال حرکت در مسیر تحقق این آرمان هستیم اما ممکن است بخشی از این تصور رایج، روانی و حاصل انتقال شنیده‎های مردم به یکدیگر باشد.
وی در پاسخ به این سووال که نحوه کشف خودروهای سرقتی به چه شکل است، گفت: بیش از 72 درصد کشف خودروهای سرقتی در 24 ساعت اولیه صورت می‌گیرد. برای کاهش سرقت خودرو از مبدا یعنی از طریق خودروسازان، ایمنی خودرو را با تذکرات ارائه شده افزایش می دهیم.
وی با اشاره به عضویت پلیس آگاهی در کمیته ارتقای ایمنی خودرو، گفت: جلسات مستمر و مکرر با خودروسازان داشته ایم اما به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم اما در حوزه فنی، نقاط ضعفی را که در پرونده‌های سرقت خودرو دیده می شود منتقل کرده و در حد امکان برای برطرف کردن آن تلاش کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: استفاده از دوربین‌های پلاک خوان سیار از سال گذشته منجر به رشد 120 درصدی کشف در سراسر کشور شده است، تلاش داریم تا در نیمه اول سال آینده تعداد این خودروها را افزایش داده و به رشد 150 درصدی در این زمینه برسیم. دوربین های ثابتی هم داریم که با ایجاد ارتباط تصویری با بخش خارج از نظارت مستقیم ما، برای شناسایی مسیر تردد خودرو استفاده می شوند تا از این طریق این گونه مسیرها شناسایی و عقیم شود تا در نهایت برای سارقان امن نباشد.
سرهنگ موذن در پاسخ به سووال دیگر خبرنگار انتظامی ایرنا در مورد سیر خسته کننده تشکیل پرونده خودروهای سرقتی، گفت: بخشی از این روند تشکیل پرونده اعم از پی جویی، پیگری و کشف مربوط به پلیس آگاهی است و بخشی دیگر مربوط به دستگاه قضائی است از سوی دیگر ارائه مدارک، استنادات اولیه و اظهارات مالباخه در تشکیل پرونده ضروری است. از آنجا که ممکن است فردی اعلام سرقت واهی کرده باشد، نمی توان صرفا به اظهارات مالباخته استناد کرد. این احتمال می‌تواند در مسیر کشف چالش ایجاد کند و براین اساس باید الزامات اولیه صورت پذیرد.
سرهنگ موذن در پاسخ به این سووال که آیا اقداماتی برای کوتاه کردن این پروسه انجام شده است؟ گفت: در ارجاعات قضائی اولیه به جای طی کردن چندین مرحله، در فرم ارجاع، دستورات بعدی تشکیل پرونده را گرفته ایم تا از این طریق این پروسه کوتاه تر شود براین اساس ضمن توافق با کمیته راهبردی قوه قضائیه، دستورات خوبی برای ثبت اولیه خودرو در پلیس آگاهی و انتظامی گرفتیم و براین اساس در این بخش که نیاز بود مالباخته به دادسرا برود، حذف شد.
وی در مورد مراحل اعلام سرقت خودرو به پلیس، گفت: چنانچه خودروی فردی سرقت شود در ابتدا با پلیس 110 تماس گرفته و همکاران ما به محل سرقت اعزام می‌شوند و اسناد و مدارک اگر همراه راننده باشد از وی دریافت می‌شود. این سرقت به مجموعه پلیس اعلام می شود و پلیس فرم زرد رنگ را حاوی گزارش مامور کلانتری به دست مالباخته می‌رود تا که به مرجع قضائی برود. ما اگر مالباخته مدارک لازم را همراه نداشته باشد با هماهنگی با کمیته راهبردی قوه قضائیه، اجازه داده می شود تا در 24 ساعت اولیه برای ثبت وقوع سرقت به مراجع قضائی و آگاهی برود.
وی اضافه کرد: هنوز سامانه الکترونیکی ثبت سرقت ها کامل نشده است تا از این طریق از آمد و شد مردم به کلانتری، آگاهی و دادسرا کاسته شود و فرم ها به صورت اتوماسیون به این بخش‌ها ارسال شود. این سامانه به زودی راه اندازی می شود.
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی در هشدار به شهروندان برای پیشگیری از سرقت خودرو گفت: از راه‌های ورود به خودرو، باز شدن درب یا شکستن شیشه ها است از آنجایی که سوئیچ های فابریک استحکام لازم را ندارد، با تعویض سوئیچ، باز شدن درها دشوار می‌شود که این اقدام می تواند به کاهش سرقت خودرو کمک کند.
سرهنگ موذن افزود: اما گاهی سارقان شیشه را می شکنند یا درب را کج می کنند براین اساس با سخت کردن ورود سارقان از طریق سوئیچ قفل‌های روی در و صندوق عقب و مقاوم کردن شیشه می توان از ورود آن ها به داخل خودرو جلوگیری کرد. استفاده از ابزار ایجاد تاخیر در ورود به خودرو نیز کمک کننده است مثل قفل فرمان، سوئیچ مخفی، برخی قفل پدال‌ها، این ابزارها سبب می شود تا زمان وقوع سرقت افزایش یابد.
وی از مردم خواست تا لوازم گران قیمت از جمله لپ تاپ و گوشی همراه را در معرض دید رهگذران در داخل خودرو قرار ندهند و خودروی خود را در محلی امن در روشنایی و در پارکنیگ هایی دارای مجوز و همچنین در نزدیک‌ترین محل استقرار خود پارک کنند. در صورتی که در ایام نوروز برای استراحت در چادر به سر می‌برند نیز سوئیچ خودرو را داخل خودرو قرار ندهند و لوازم قیمتی را از خودرو خارج کنند.
اجتمام*9105** 9053
کد N2121710

وبگردی