آفتاب

عملکرد موفق ورزش های رزمی ایران در سال 97

عملکرد موفق ورزش های رزمی ایران در سال 97

تهران - ایرنا - رشته های رزمی ایران در سال 97 عملکرد موفقی را از خود در مسابقات گوناگون برجای گذاشتند و در رویدادهای بین المللی به مدال های رنگارنگی دست یافتند.

به گزارش ایرنا، رشته های رزمی همواره در رویدادهای مختلف عصای دست ورزش ایران بوده اند و با درخشش خود، سهم مهمی در موفقیت های ورزشی کشورمان ایفاء کرده اند.
مهمترین رویداد ورزشی ایران در سال 97، بازی های آسیایی 2018 جاکارتا بود که رشته های رزمی بازهم بار سنگینی از مدال آوری را به دوش کشیدند و موفق شدند هفت مدال طلا کسب کرده و پرچم ایران را بارها به اهتزاز درآورند.
ووشو، کاراته و تکواندو هرکدام 2 طلا و کوراش که برای نخستین بار در این بازی ها حضور داشت، یک طلا برای ایران به ارمغان آوردند. به این جمع باید چندین مدال نقره و برنز را اضافه کرد.

**ووشو
ووشوی ایران که در سال های اخیر به سلطه چین در این رشته پایان داده است، سال 97 را به بهترین شکل ممکن به اتمام رساند.
این تیم در بازی های آسیایی به 2 طلا و 4 نقره رسید تا دومین عملکرد موفق را بین تمامی رشته های اعزامی کاروان ایران داشته باشد. در این بین نقره «زهرا کیانی» در تالو که در 18 سالگی به دست آمد و نخستین مدال نقره تالوکاران در تاریخ این رویداد مهم محسوب می شود از ارزش خاصی برخوردار بود.
تیم ووشوی جوانان ایران در مسابقات جهانی برزیل با ۱۱ مدال طلا، ۸ نقره و ۷ برنز برای نخستین بار در مجموع 2 بخش ساندا و تالو برای سکوی قهرمانی ایستاد که این مهم نشان از پشتوانه سازی در این رشته رزمی دارد.
در ادامه موفقیت ها، تیم ساندای ایران در جام جهانی ساندا با کسب هفت طلا و یک نقره برای نخستین بار قهرمان شد تا درخشش ووشوکاران ایران تکمیل شود.
در نهایت، روز 12 اسفند مجمع انتخابی این فدراسیون برگزار شد و «مهدی علی نژاد» با کسب تمامی آرا برای چهارمین دوره متوالی، ریاست این فدراسیون موفق را برعهده گرفت.

**کاراته
در بازی های آسیایی جاکارتا، کاراته کاهای ایران با 2 مدال طلا، 3 نقره و 3 برنز عملکرد قابل تحسینی داشتند و هر هشت نماینده ایران در این رویداد، موفق به کسب مدال شدند.
کسب عنوان نایب قهرمانی رقابت های قهرمانی آسیا در رده سنی بزرگسالان و نوجوانان و جوانان از دیگر موفقیت ها بود، اما بی تردید اوج درخشش نمایندگان کشورمان در مسابقات جهانی اسپانیا بود که با 2 مدال طلا، یک نقره و 4 برنز همراه بود.
کاراته کاهای ایران در مجموع تمامی رویدادهای بین المللی سال 97 موفق به کسب 25 طلا، 29 نقره و 45 برنز شدند.
شاگردان «شهرام هروی» در تیم ملی مردان ایران در مسابقات جهانی برای سومین دوره متوالی موفق به کسب مدال طلای ارزشمند کومیته تیمی شدند تا افتخار بزرگی را رقم بزنند.
در طول سال هر چقدر تیم مردان ایران عملکرد درخشانی داشت، نتایج تیم بانوان پرفراز و نشیب و غیر قابل اتکاء بود.
همچنین، جوانان کاراته ایران در المپیک جوانان بویس آیرس آرژانتین به یک طلا و سه برنز دست یافتند.
این فدراسیون که رکورددار تغییر رئیس است از 16 آذر سال 97 پس از استعفای «محمدصادق فرجی» به دلیل منع فعالیت بازنشستگان در دستگاه های دولتی با سرپرستی «محسن آشوری» اداره شد.
در نهایت و روز 23 اسفند 97، مجمع انتخاباتی فدراسیون برگزار شد و «سیدحسن طباطبایی» از مدیران وزارت ورزش و جوانان به عنوان رئیس این فدراسیون پرحاشیه انتخاب شد. وی که سال های گذشته سابقه سرپرستی این فدراسیون را دارد، کار سختی پیش روی خود می بیند.

**تکواندو
تکواندوی ایران عملکرد خوبی در سال 1397 داشت و در رده های سنی مختلف به نتایج مناسب دست یافت.
کسب هفت مدال رنگارنگ در بازی های آسیایی 2018 که 2 مدال آن طلا (سعید رجبی و میرهاشم حسینی) بود، اوج موفقیت های این رشته محسوب می شود.
قهرمانی تیم نوجوانان ایران در مسابقات جهانی با 7 طلا و 2 برنز که با انتخاب «وحید عبداللهی» به عنوان برترین مربی این مسابقات همراه شد از دستاوردهای مهم بود.
نایب قهرمانی تکواندوکاران ایران در 2 بخش مبارزه و پومسه در مسابقات قهرمانی آسیا و درخشش در بازی های المپیک جوانان در آرژانتین با کسب 3 طلا از دیگر نتایج این رشته بود.
فدراسیون تکواندو در اسفند سال 97 میزبان سه رویداد بین المللی (جام فجر، جام باشگاه های آسیا و جام ریاست فدراسیون جهانی) در کیش بود تا سال سخت خود را با یک میزبانی مهم به اتمام برساند.

**جودو
ورزشکاران فدراسیون جودو، کوراش و جوجیتسو در سال 97 در بازی های آسیایی و مسابقات قهرمانی جهان به مدال هایی دست یافتند که پس از یک دهه به دست آمد.
تیم ملی جودوی ایران در مسابقات جهانی باکو توسط «سعید مولایی» به مدال طلا رسید. مدالی که پس از 15 سال در آوردگاه جهانی به دست آمد و «محمد محمدی بریمانلو» هم برنز گرفت.
در بازی های آسیایی جاکارتا «الیاس علی اکبری» در کوراش به نشان زرین طلا رسید، «سعید مولایی» و «محمد محمدی بریمانلو» در جودو به مدال نقره و برنز رسیدند تا این رشته پس از سال ها از انزواء خارج شود. به این مهم باید مدال های متعدد مولایی و بریمانلو در مراحل مختلف گرندپری را اضافه کرد.
همچنین مولایی عنوان بهترین جودوکار وزن منهای 81 کیلوگرم جهان در سال 2018 میلادی را به خود اختصاص داد تا این عنوان برای نخستین بار به جودوی کشورمان برسد.
در روزهای پایانی سال و در مجمع انتخاباتی این فدراسیون المپیکی «آرش میراسماعیلی» ریاست این فدراسیون را با رای قاطع مجمع، برعهده گرفت تا جودوی ایران در مسیر جدیدی قرار بگیرد.
البته این انتخاب اعضای مجمع با حاشیه همراه بود و «محمد منصوری» سرمربی تیم ملی بزرگسالان و «محمدرضا رودکی» مدیر تیم های ملی بلافاصله پس از انتخاب میراسماعیلی از سمت خود استعفاء دادند.
به نظر می رسید این رشته که همواره با حواشی زیادی رو به رو بوده است در سال آینده نیز روزگار سختی خواهد داشت.

**بوکس
بوکس از معدود فدراسیون های رزمی است که سال خوبی را پشت سرنگذاشت و تیم ایران در بازی های آسیایی حتی موفق به کسب یک مدال هم نشد تا بدترین عملکرد خود در تاریخ این رقابت ها را از خود برجای بگذارد.
هرچند از عمر مدیریتی «حسین ثوری» به عنوان رئیس این فدراسیون بیش از یکسال می گذرد، اما این مدیر جوان به خوبی می داند که ویترین هر رشته ای تیم ملی بزرگسالان است و دیگر تلاش ها زیر سایه نتایج تیم ملی قرار می گیرد.
مسئولان فدراسیون با راه اندازی اردوهای تیم های نوجوانان و جوانان، همکاری با ارگان های مختلف چون نیروهای مسلح، برگزاری اولین دوره مسابقات بین المللی جام مکران و پخش مستقیم این رشته پس از سال ها در سیما، اقدامات مناسبی انجام داده اند که می تواند آینده بوکس را بهتر از گذشته رقم بزند.
تیم ایران ابتدای سال 98 مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا را پیش رو دارد که از کادر فنی این تیم انتظار می رود با توجه به امکانات مناسب و برنامه های آماده سازی متنوع، نتایج خوبی را کسب کنند.

**فدراسیون ورزش های رزمی
فدراسیون ورزش های رزمی ایران در بازی های آسیایی با عملکرد بسیار ضعیف رشته های پنچاک سیلات و سامبو سالی تاریک و کاملا ضعیف را برای این فدراسیون به یادگار گذاشت.
تیم پنچاک سیلات تنها یک مدال برنز کسب کرد که آنهم حتی بدون کسب یک برد به دست آمد.
فدراسیون ورزش های رزمی همراه با کونگ فو، 2 فدراسیون رزمی ایران محسوب می شوند که در سالیان اخیر عملکرد قابل دفاعی نداشته اند.
ورزشی**3783**9118**1067**
کد N2121657

وبگردی