آفتاب
سیاست در سالی که گذشت؛

آیا پارلمان اصلاح طلبان نهادی انتخاباتی خواهد بود

آیا پارلمان اصلاح طلبان نهادی انتخاباتی خواهد بود

تهران - ایرنا - یک سال به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده و گروه های سیاسی اصلاح طلب فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند، اکنون این سوال مطرح است که نقش پارلمان اصلاح طلبان در این میان چیست؟

به گزارش روز جمعه گروه سیاسی ایرنا، تعداد احزاب و تشکل های جدید در سال های اخیر کم نبوده اند. سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در بهمن امسال اعلام کرد: در دولت تدبیر و امید با درخواست تاسیس 40 حزب جدید موافقت شد که از این تعداد 25 حزب مجوز فعالیت دائم دریافت کردند و 15 حزب جدید دیگر ضمن دریافت مجوز فعالیت موقت در حال طی مراحل قانونی و تشکیل دفاتر استانی به منظور دائمی کردن مجوز خود هستند.
وی افزود: همچنین سالیانه 60 کنگره حزبی با حضور ناظران وزارت کشور برگزار می‌شود که تغییرات آنها توسط وزارت کشور نظارت و ثبت و در روزنامه رسمی کشور هم منتشر می‌شود.
اصلاح طلبان نیز سهم زیادی از این احزاب نوظهور دارند حزب «راه ملت» یکی از این احزاب جدید است.
قطعا ایجاد احزاب جدید قدمی مثبت در راستای مردم سالاری است اما تشکیل احزاب بدون پیش زمینه های لازم و تنها به منظور شرکت در انتخابات و بدون فعالیت های اثر بخش حزبی قطعا ادامه همان راهی است که تاکنون نیز احزاب ایرانی پیموده اند و نتیجه ای جز جامعه مدنی ضعیف نداشته است.
اگرچه انتخابات و کسب قدرت سیاسی یکی از مهم‌ترین اهداف احزاب سیاسی است؛ اما کسب قدرت سیاسی با برنامه‌های منسجم حزبی برای دوران پس از انتخابات ضروری است. کادرسازی، تربیت نیروی انسانی و ارائه راهبردهای اجرایی از جمله وظایف احزاب است که تاکنون به صورت فراگیر در ایران به آن پرداخته نشده است.
پس از انتخابات ریاست جمهوری 92 اصلاح طلبان برای ایجاد همسویی و همکاری بین احزاب مختلف اصلاح طلب، شورای عالی اصلاح طلبان را ایجاد کردند که قرار بود از درون آن پارلمان اصلاحات یا مجمع اصلاح طلبان زاده شود تا یک صدای واحد سیاسی از جریان اصلاحات شنیده شود.
محمد عطریانفر عضو ارشد حزب کارگزاران از موافقت اصولی سید محمد خاتمی رییس جمهوری دوره اصلاحات با تشکیل پارلمان یا شورای عالی یکپارچه اصلاحات خبر داد و گفت: گرچه در گذشته محور تعیین کننده و جهت دهنده فعالیت های اصلاح طلبان آقای خاتمی بود، اما وی علاقه مند است نقش شخصی وی کمرنگ وعمدتا به ساختار و نهادی پایدار منتقل شود.
عطریانفر به موضوع تشکیل پارلمان اصلاحات اشاره کرد و افزود: در واقع اصلاح طلبان دنبال این هستند تا با هماهنگی و همنشینی اصلاح طلبان سراسر کشور که در قالب احزاب مختلف فعالیت دارند، پارلمان اصلاحات را تاسیس کنند که ااین موضوع در دستور کار قرار دارد و مطالعاتی در حال انجام است.
پیش از این بسیاری از اعضای شورای عالی اصلاح طلبان گفته بودند که به احتمال زیاد تا پایان سال اساسنامه پارلمان اصلاحات تصویب خواهد شد.
غلامحسین کرباسچی دبیر‌کل حزب کارگزاران سازندگی معتقد است که نمی‌توان حساب مهمی روی پارلمان اصلاحات باز کرد.
وی در‌این‌باره گفت: «پارلمان اصلاحات تنها در زمان انتخابات می‌تواند مؤثرعمل کند و هیچ‌ تاثیری بر روند احزاب جبهه اصلاحات و انسجام فکری و عملی اصلاحات نخواهد داشت. در حقیقت آن چه تحت عنوان پارلمان اصلاحات مطرح می‌شود، تنها کارکرد انتخاباتی خواهد داشت و چشم‌اندازی بیش‌ از‌این برایش نمی‌توان متصور بود».
اما آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران معتقد است که پارلمان اصلاح طلبان باعث ایجاد انسجام در اصلاح طلبان می شود.
وی اظهارداشت: آقای خاتمی و اصلاح‌طلبان تاکید دارند که جریان اصلاحات در شرایط کنونی نیاز به یک نهاد مجتمع‌کننده بالادستی دارد تا بتواند ضعف نهادهای موجود را مرتفع کند و این نهاد بالادستی در حدی موثر و فراگیر باشد که بتواند هم به لحاظ فراگیری مجموعه جریان اصلاحات اعم از احزاب، طیف‌ها و شخصیت‌های منتسب به این جریان ایفای نقش کند و هم به لحاظ گفتمانی فضای کنونی کشور بتواند انسجام و اشتراک گفتمانی لازم را بین مجموعه اصلاح‌طلبان ایجاد و هم جریان اصلاحات را از شخص محوری خارج کند.
منصوری افزود: در واقع در حد یک جبهه فراگیر که بتواند دربرگیرنده مجموعه جریان اصلاحات باشد و پاسخگوی نیازهای امروز جامعه ایران، پرسش‌ها و نقدهای جامعه باشد. در کنار آن از قدرت لازم برای اثر‌گذاری در فضای سیاسی کشور و پیشبرد اهداف و گفتمان جریان اصلاحات را هم داشته باشد. نام این نهاد بالادستی می‌تواند پارلمان یا هر نام دیگری باشد. این نهاد باید از چنین کیفیت و ظرفیتی برخوردار باشد. پیش‌نویسی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تهیه شده و به احزاب ارایه شده است. احزاب باید نظر خود را در خصوص تشکیل پارلمان اصلاحات بیان کنند.
جلسات شورای عالی اصلاح طلبان برای تشکیل پارلمان اصلاح طلبان در حال برگزاری است. روز 12 اسفند نهمین جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست محمدرضا عارف و با حضور اکثریت اعضاء تشکیل شد که در این جلسه ضمن مرور مهم ترین تحولات داخلی و بین‌المللی، تقویت جایگاه وزیر امور خارجه در عرصه دیپلماسی کشور و خودداری از هرگونه عمل و سخنی که این جایگاه را تضعیف کند مورد تاکید اعضا قرار گرفت.
شخصیت های اصلاح طلب نظرات متفاوتی نسبت به این جلسات و پارلمان اصلاحات دارند اگر چه هنوز مشخص نیست که این تشکل اصلاح طلب چه کارکردهایی خواهد داشت آیا می تواند باعث اتحاد درونی و انسجام فکری اصلاح طلبان گردد یا صرفا نهادی انتخاباتی خواهد بود.
**1601**
کد N2121142

وبگردی