آفتاب

پل تاریخی آق قلا در معرض تخریب نیست

پل تاریخی آق قلا در معرض تخریب نیست

گرگان - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آق قلا گفت: با وجود عبور حجم بالای آب از دهانه پل تاریخی شهرستان، خطری این سازه متعلق به دوران صفویه را تهدید نمی کند.

زلیخا قرنجیک امروز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مسیر پیاده رو مجاور پل که جنبه تاریخی ندارد بر اثر سیل دچار نشست جزیی شده اما سازه اصلی و تاریخی پل آسیب ندیده و موضوع بصورت مستمر توسط کارشناسان در حال پایش است.
به گزارش ایرنا، سال 1391 بخشی از پل آق قلا در اثر سیلاب دچار آسیب شد که این قسمت با تصمیم کارشناسان و اعضای شورای فنی میراث فرهنگی استان گلستان مرمت شد.
پل تاریخی و ثبت ملی شده آق قلا به عنوان تنها پل دارای 'تزئینات آجرکاری برآمده' کشور بر روی گرگانرود در شهرستان آق قلا و در حدود 18 کیلومتری شمال گرگان واقع شده است.
در عکسی که در دوره ناصرالدین شاه از این پل برداشته اند دو مناره در کنار آن دیده می شود که اکنون از این مناره ها اثری نیست.
از مدتی قبل پل دیگری بر روی رودخانه گرگانرود در این محل ساخته شدکه با احداث آن رفت و آمد از روی پل قدیمی صورت نمی گیرد و تنها به عنوان یکی از آثار تاریخی برای عبور و مرور عابران پیاده و گردشگران استفاده می شود.
قدمت و اهمیت تاریخی و فرهنگی این پل باعث شده که این اثر تاریخی در ردیف یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان گلستان قرار گیرد.
به گزارش ایرنا بارندگی اخیر توام با طوفان خسارات زیادی در استان گلستان بر جای گذاشت و جان 2 کودک را در شهرهای کلاله و مینودشت گرفت.
از روز دوشنبه و با آغاز فعالیت سامانه سرد و بارشی اخیر بیش از 300 میلمتر باران در گلستان بارید و سیل خسارات زیادی به بخشهای مختلف استان وارد کرد.
7333/3091/2729
کد N2120770

وبگردی