آفتاب
مقام لبنانی:

زمینه زیادی برای همکاری کتابخانه ملی لبنان و ایران وجود دارد

زمینه زیادی برای همکاری کتابخانه ملی لبنان و ایران وجود دارد

بیروت-ایرنا-مدیرعامل کتابخانه ملی لبنان تاکید کرد، همکاری با کتابخانه ملی لبنان با توجه به منابع موجود در آن به نفع این کشور است و زمین های همکاری زیادی بین دو طرف وجود دارد.

خانم 'گلنار عطوی سعد' در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در لبنان در پاسخ به سوالی برای آمادگی جهت همکاری با کتابخانه ملی ایران با اعلام این مطلب افزود: ما به عنوان کتابخانه ملی لبنان هیچ مانعی برای همکاری با کتابخانه های ملی دیگر کشورها نداریم ولی مجموعه های ما مجموعه های بزرگی نیست و همکاری با کتابخانه ملی ایران با توجه به حجم منابع موجود در ایران به نفع ما است.
مدیرعامل کتابخانه ملی لبنان تصریح کرد: زمینه های بسیاری وجود دارد که می توان در آن با کتابخانه ملی ایران همکاری کرد و البته باید دیدارهای و گفت وگوهای گوناگون در ارتباط با محورهای اصلی این همکاری انجام شود.
وی ادامه داد: در کل ما کار خود را با توافقنامه های همکاری بین کتابخانه ملی لبنان و بعضی از کتابخانه های ملی کشورهای عربی و جهانی آغاز کرده ایم. کتابخانه ملی ایران که شامل اشیای نادر ، گرانبها و مهم است نیز مورد توجه ما قرار دارد.
مجموعه موجود در لبنان با وجود اهمیت بالای آن به اهمیت کتابخانه های ملی دیگر کشورها نیست.
این مقام لبنانی تاکید کرد: ما علاقه مندیم که نسخه هایی الکترونیکی و دیجیتال از مجموعه های موجود در این کتابخانه ها داشته باشیم که از جمله آن ها کتابخانه ملی ایران است تا آن ها را در اختیار مراجعان به کتابخانه ملی لبنان و مردم قرار دهیم.
وی ادامه داد: حوزه های همکاری با کتابخانه ملی ایران می تواند بسیار متعدد باشد و این کتابخانه می تواند در زمینه های زیادی به ما کمک کند.
عطوی خاطرنشان کرد: مهم ترین زمینه توسعه همکاری ها در ارتباط با تبادل مجموعه های موجود و دریافت مجموعه هایی است که اهمیت بالایی داشته باشد و با لبنان و جهان اسلام در ارتباط باشد.
وی گفت: ما امکان این را داریم که منابع مختلف و مجموعه های مختلف را مبادله کنیم، اما این کار را در حد توان خود انجام می دهیم چون امکانات ما محدود است.
مدیرعامل کتابخانه ملی لبنان با اشاره به این که زمینه همکاری در حوزه توسعه منابع انسانی البته با لحاظ تفاوت زبان نیز با ایران بسیار وجود دارد، گفت: در حوزه فهرست بندی کتاب ها و پژوهش نیز می توان همکاری کرد.
وی ادامه داد: علاوه بر این کتابخانه های ملی لبنان و ایران می توانند در زمینه های مختلفی دیگری نظیر توسعه منابع انسانی، مرمت کتاب ها و نسخه های خطی و نظایر آن با هم همکاری کرد.

**وجود 300 هزار نسخه در کتابخانه ملی لبنان
وی گفت که تقریبا 300 هزار نسخه شامل کتاب،روزنامه، مجله، نقشه و منشورات مختلف و غیره در کتابخانه ملی ایران وجود دارد که با همکاری کتابخانه های دیگر جهان از جمله ایران می توان به غنای اسناد و کتب موجود در کتابخانه ملی لبنان افزود.
مدیرعامل کتابخانه ملی لبنان خاطرنشان کرد: آثار اولیه موجود در این کتابخانه مجموعه ای است که آقای 'ویکونت فیلیپ دی طرازی' در سال 1919 تاسیس کرده و علاوه بر آن مجموعه هایی وجود دارند که به صورت هدیه به این کتابخانه تحویل داده شده است.

**قانون تحویل کتاب به کتابخانه ملی لبنان
وی گفت: قانونی در لبنان وضع شده است که مراکز انتشارات را مجبور می کند که نسخه هایی از کتاب های منتشره را به کتابخانه ملی تحویل دهند.
این مقام لبنانی اظهار داشت: ما مجموعه های موجود را تاکنون به نسخه دیجیتالی تبدیل نکرده ایم چون موضوع دیجیتالی کردن این مجموعه یک پروژه بزرگی است و قبل از آن باید اولویت بندی های ما درخصوص معیارهای محافظت از این مجموعه ها را به صورت دیجیتال بررسی کنیم.
عطوی تصریح کرد: مجموعه قدیم یک مجموعه بزرگی است و در آن چیزهای نادر یافت می شود. هزینه این پروژه بالا است و الآن نیز با وجود محدودیت منابع مالی امکان آن تا الآن به وجود نیامده است.
به گفته وی، کتابخانه ملی لبنان یک موسسه مستقلی است که زیر نظر وزارت فرهنگ لبنان همکاری می کند و مسئولیت سرپرستی آن برعهده وزیر فرهنگ است و خود وزیر امکانات لازم را برای همکاری و فعالیت این کتابخانه فراهم می کند. در همین ارتباط وزیر فرهنگ از نزدیک موضوع توافقنامه های همکاری با کشورهای مختلف را زیر نظر دارد.

**بخش مرمت کتب خطی در کتابخانه ملی لبنان
مدیرعامل کتابخانه ملی لبنان ادامه داد: ما بخش خاصی برای مرمت و گندزدایی داریم که بسیار پیشرفته است و شروع کار ما در این بخش از سال 2003 میلادی بوده است. ما متخصصانی از کشورهای مختلف آوردیم که چگونگی استفاده از این بخش را به صورت دوره ای به کارکنان این بخش آموزش می دهند و آن ها مسئولیت مرمت کتاب ها و مستندات نادر و گرانبها را برعهده دارند. انواع پیشرفته تری از این نوع بخش ها در جهان وجود دارد ولی درعین حال بخش مرمت ما یک بخش پیشرفته ایده آل به شمار می رود. این بخش همچنین یک بخش آکادمیک و بسیار تخصصی است و زمینه همکاری با کتابخانه ملی ایران در این بخش نیز بسیار مهم و فراهم است.

**آمادگی برای واگذاری ویترین به طرف ایرانی
وی افزود: ما هدایایی را برای نگهداری از اشخاص ، موسسه ها و مردم تحویل می گیریم . در همین حال این امکان وجود دارد که با توجه به توسعه و گسترش روابط با کتابخانه ملی ایران یک ویترین از ویترین های موجود در کتابخانه ملی لبنان برای نمایش آثار ارسالی از ایران اختصاص یابد. ما هدایایی از همه اطراف تحویل می گیریم و این هدایا داخل مجموعه های ما قرار گرفته و به صورت کاتالوگ نیز در اینترنت قرار می گیرد و برای همه مردم جهان قابل دسترس است و اسامی همه مجموعه ها با ذکر نام اهدا کننده در اینترنت ذکر می شود.

**محافظت از میراث فکری وظیفه کتابخانه ملی لبنان
عطوی تاکید کرد: قطعا این کتابخانه فقط برای آرشیو و نگهداری کتاب ها و اسناد نیست و برای محافظت از میراث فکری و فرهنگی لبنان است. ما موظف به نگهداری و حفاظت از هرآنچه که در لبنان شامل کتاب و نسخه منتشر شده و یا یک لبنانی آن را نوشته و یا درباره لبنان در کشورهای مختلف جهان به هر زبانی نوشته شده است و با واسطه ای به دست ما رسیده است، هستیم.
وی ادامه داد: این کتابخانه برای عرضه این میراث برای مردم است. کتابخانه ملی یک مرکز فرهنگی در دل بیروت پایتخت لبنان است.
مدیرعامل کتابخانه ملی لبنان در ارتباط با جایگاه کتابخانه های ملی برای توسعه فرهنگ تاکید کرد، ما دارای نقش فرهنگی نیز برای جذب و گسترش فعالیت های فرهنگی این کتابخانه نیز هستیم و از راه های مختلف مردم را به این کتابخانه دعوت می کنیم . این کار را ما شروع کرده ایم و ما الآن از فعالیت های فرهنگی مختلفی استقبال می کنیم و تلاش می کنیم تا این فعالیت ها ایده آل و متعلق به کتاب و شخصیت های آکادمیک و فرهنگی باشد. ما تاکید می کنیم که از همه فعالیت هایی که در سطح این کتابخانه باشد ، استقبال می کنیم.

**تعطیلی 40 ساله کتابخانه ملی لبنان
مدیرعامل کتابخانه ملی لبنان در پایان گفت وگو با ایرنا در ارتباط با راه اندازی فعالیت های کتابخانه ملی لبنان در ماه های اخیر و پس از 40 سال تعطیلی گفت: شروع این کتابخانه در چهارم ماه دسامبر سال 2018 میلادی بود، یعنی ما از زمان بسیار نزدیکی کارمان را شروع کرده ایم، البته از سال 2003 میلادی کارمان را برای بازسازی این کتابخانه شروع کرده ایم. مردم منتظر راه اندازی این کتابخانه ملی بودند و نام آن نیز معروف بود ولی با معرفی، ارایه خدمات بیشتر و گسترده تر کردن فعالیت های آن می شود ، نظر مردم را بیش از پیش جذب و آنان را برای حضور در کتابخانه ملی لبنان ترغیب کرد.
شبک**خاورم*1436**1392
کد N2120730

وبگردی