آفتاب

جشن بزرگ مردمی نوروز در کردستان برگزار شد

جشن بزرگ مردمی نوروز در کردستان برگزار شد

سنندج - ایرنا - دومین جشن بزرگ مردمی نوروز به عنوان یکی از ماندگارترین مراسم های فرهنگی ویژه شب عید با حضور اقشار مختلف مردم مناطق کردنشین در سنندج برگزار شد.

به گزارش ایرنا، دومین جشن نوروز عصر روز گذشته با حضور 20 هزار نفر از مردم مناطق کردنشین کشور و جمعی گردشگران بلغارستانی و اقلیم کردستان عراق از ساعت 15 تا 20 در ورزشگاه 22 گولان سنندج برگزار شد.
جشن شب نوروز 98 که همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت علی (ع) و روز پدر بود با شکوه و شور و شوق برگزار شد.
این جشن با محوریت موسیقی محلی برگزار و از پتانسیل و هنر هنرمندان بومی و گروه های رقص محلی برجسته بهره گرفته شد.
دف نوازی، موسیقی کلاسیک، موسیقی سنتی، اجرای همزمان پنج گروه 20 نفره هه لپرکی، اجرای موسیقی تلفیقی (دیوان، دف و تنبور)، مراسم سوارانه، روشن کردن آتش توسط 300 دانش آموز و اجرای سرود نوروزانه، موسیقی و نورافشانی از برنامه های این جشن بود.
در این جشن بیش از 20 هزار نفر از مردم از شهرستان های مختلف کردستان، کرمانشاه و برخی مناطق اقلیم کردستان حضور داشتند تا با حضور و برگزاری آن سال 1398 هجری شمسی را با نوایی از موسیقی زیبای کردی و سنت های کهن مردم این مناطق آغاز کنند.
اسعد اردلان از چهره‌های علمی استان کردستان نیز در این مراسم در سخنانی به تاریخچه مراسم نوروز اشاره کرد و گفت: مراسم نوروز یکی از آیین‌های سنتی مردم در کشورهای منطقه است و بسیار خرسندیم که فرصتی فراهم شده است تا مردم سنندج در کنار هم این مراسم را جشن بگیرند.
علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور که به عنوان یکی از مهمانان مردم کردستان در این مراسم حضور داشت به خبرنگاران گفت: توانایی های کردستان در حوزه موسیقی، قابلیت ثبت در میراث ملی و تبدیل شدن به پایتخت موسیقی کشور را دارد.
وی افزود: توانایی های موسیقی این استان می تواند در حوزه میراث ناملموس ثبت شود و از آن به عنوان یک پتانسیل گردشگری استفاده کرد.
وی اضافه کرد: کردستان شایسته بهترین هاست و اگر در این خصوص لازم به انجام کاری از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد این سازمان آن را در کمترین زمان ممکن انجام می دهد.
ثبت آیین های های ویژه نوروز در کردستان از جمله برگزاری جشن نوروز یکی از مطالبه های مردم کردستان است که با تحقق بخشیدن آن یکی از آروزهای دیرینه مردم این دیار براورده می شود و با توجه به تاکیدات رئیس سازمان میراث فرهنگی می توان در سال 98 گامی بزرگ در این خصوص برداشت.
استاندار کردستان نیز به عنوان دیگر مهمان این مراسم گفت: برگزاری جشن نوروز با این کیفیت و نظم نشان دهنده فرهنگ مردم کردستان بوده و این جشن ها هم برگرفته از فرهنگ اصیل منطقه است.
بهمن مرادنیا افزود: به همه فرمانداران توصیه شده است که از برگزاری چنین جشن هایی در همه شهرها و روستاها حمایت کنند و برنامه ریزی شده است در سال های آینده نیز به صورت مداوم برگزار شود.
وی اظهار داشت: احترام به آیین های مردم، زمینه برقراری ارتباطات بیشتر در میان آحاد جامعه و آشنایی دیگر مردم کشور با فرهنگ مردم کردستان برخی از اهداف برگزاری چنین جشن هایی است که تلاش می شود در سال 98 ثبت این جشن ها در فهرست آثار میراث فرهنگی را به صورت ویژه پیگیری کرد.
زندگی با آمدن بهار حال و هوای دیگری به خود می گیرد و این شادابی و سرزندگی را کُردها با برگزاری آیین های فرهنگی نوروز با لباس های رنگارنگ زیبا و بر افروختن آتش و نواختن موسیقی و پایکوبی، آمدن بهار طبیعت را خوش آمد می گویند.
همه ساله این مراسم ها در روزهای پایانی اسفند و ابتدای فروردین همزمان با ایام نوروز با شور و شوق و شکوه خاص در روستاهای مختلف کردستان از جمله پالنگان، نتگی ور، تنگی سر، ژنین، چنور، ننه و در شهرستان های مختلف از جمله سنندج، مریوان، کامیاران، بانه و سروآباد برگزار می شود.
7348 / 3034
کد N2120484

وبگردی