آفتاب

به وقت نوروز

به وقت نوروز

شهرکرد- ایرنا- وقت خداحافظی با زمستان شد و عید نوروز با رسم و رسوم باستانی خود که از بزرگترین و کهن ترین مواریث ناملموس جهان به شمار می رود، فرا رسیده است.

به گزارش ایرنا، عید نوروز برابر است با اول فروردین ماه. نوروز یکی از جشن های بسیار کهن ایرانی است و به لحظه ای گفته می شود که خورشید از صفحه استوای زمین می گذرد و به سوی شمال آسمان می رود؛ این لحظه، لحظه نخست برج حمل نامیده می شود و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز هرمز روز یا اورمزد روز از ماه فروردین برابر است.
در ایران و افغانستان نوروز با اولین روز ماه فروردین آغاز می شود و در کشورهای آسیای میانه جشن نوروز را به خاطر آغاز فصل بهار برگزار می کنند.
با این وجود نوروز در گردش سالها و چرخش روزگار به یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی جهان تبدیل شده بنحوی که در سال 2016 با مشارکت 12 کشور واقع در فلات ایران و با مدیریت کشور ایران عید نوروز در فهرست بزرگترین و کهن ترین مواریث ناملموس جهان در یونسکو به ثبت رسید.
نوروز در ایران به مانند سایر کشورهای فارسی زبان دارای آداب و رسوم و آئین های مختلفی است که هریک از اقوام مختلف کشور آن را به سبک خود برگزار می کنند و این موضوع به زیبایی های عید نوروز افزوده و این رنگارنگی فرهنگ ها در تقویت فرهنگ ملی بسیار اثرگذار است.
با این وجود در سالهای اخیر شاهد برگزاری مراسم های یکسان و آداب و رسوم مشابهی بین اقوام مختلف کشور هستیم که می تواند آسیبی در جهت منسوخ شدن این میراث کهن باشد.
در واقع نوروز بهترین فرصت و رویدادی است که می توان در آن با نمایش فرهنگ هر استانی ضمن آشنایی مسافران با آداب و رسوم هر منطقه به تقویت این سنت ها نیز کمک و از رنگ باختگی آنها جلوگیری کرد.
چهارمحال و بختیاری نیز همانند سایر استانهای کشور دارای فرهنگ غنی و ارزشمندی است که نمود آن را می توان در پوشش محلی، غذاهای بومی، سبک و شیوه زندگی، آواها و نواها، رقص محلی و صنایع دستی مردمان این مرز و بوم بخوبی دید.
هرچند مدرن شدن سبک زندگی سبب شده تا مردم این استان نیز تا حدی از فرهنگ خود فاصله بگیرند اما نوروز بهترین فرصت برای تقویت این فرهنگ و معرفی آن به دیگران است که می طلبد مسئولان فرهنگی و متولیان امر از این فرصت به بهترین نحو بهره گیری کنند.
بگفته سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری برای معرفی فرهنگ و هنر استان، اجرای 10 نوروزگاه و برپایی 25 بازارچه دائمی و موقت صنایع دستی در نوروز 98 پیش بینی شده است.
محمدرضا عباسی به خبرنگار ایرنا گفت: در هریک از نوروزگاه هایی که در شهرستانهای 9 گانه استان برگزار می شود، آداب و رسوم و آئین های مخصوص همان منطقه اجرا می شود.
وی تصریح کرد: احیای خوره فرهنگ ها و پاسداست فرهنگ ناملموس هر منطقه از مهمترین اهداف اجرای نوروزگاه ها به شمار می رود.
سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نوروز 98 دومین سالی است که رویداد نوروزگاه در استان اجرا می شود، افزود: قلعه چالشتر و پارک ملت شهرکرد، پیرغار شهرستان فارسان، گرداب شهرستان بن، مشایخ شهرستان کیار، پارک دز پارت شهرستان اردل، چشمه برم شهرستان لردگان، چشمه دیمه شهرستان کوهرنگ و شهرستان بروجن و سامان میزبان این رویداد است.
چهارمحال و بختیاری استانی در دل دامنه های سرسبز زاگرس با مردمانی مهمان نواز و با طبیعت بکر و آسمان پاک و آبی میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران نوروزی است و نوروزگاه ها فرصت خوبی را در اختیار مسافران نوروزی قرار می دهد تا با فرهنگ و هنر اقوام مختلف این استان آشنا شده و لحظات خوبی را سپری کنند.
کباب بختیاری، شله بریان، نان کاکولی، نان یوخا، آش شنگ و موچه، انواع دمنوش ها، شربت ها و گیاهان دارویی جزو غذاها و خوراکی های محلی این استان به شمار می رود که بی شک گردشگران از خوردن آن لذت می برند.
همچنین شنیدن موسیقی بختیاری و آواها و گویش های محلی هریک از اقوام استان نیز می تواند برای گردشگران جذاب و دلنشین باشد.
قالی بافی، چوخابافی، گیوه دوزی، خورجین بافی، گلیم بافی، بافت سیاه چادر، قفل سازی و خاتم از جمله رشته های فعال صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری است که مسافران نوروزی با خرید هریک از محصولات این رشته های صنایع دستی می توانند خاطرات خوش سفر خود را ماندگار کنند.
7363/6021
کد N2120405

وبگردی