آفتاب

راه اندازی 83 شرکت استارتاپی از سوی نخبگان بازگشته به کشور

راه اندازی 83 شرکت استارتاپی از سوی نخبگان بازگشته به کشور

تهران- ایرنا- معاون مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می گوید: 83 شرکت استارت‌آپی در حوزه‌های مختلف تخصصی توسط ایرانیان متخصص خارج از کشور ایجاد شده که زمینه اشتغال تخصصی بیش از دو هزار و 400 نفر از بهترین متخصصان و فارغ‌التحصیان داخلی را فراهم کرده است.

«علی حسینی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا اظهار کرد: برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور از اسفند ماه 1393 با هدف ایجاد ساز و کاری جهت بهره‌مندی از دانش و تجارب ارزشمند محققان و متخصصان ایرانی خارج از کشور در قالب برنامه‌هایی همچون پسادکتری، فرصت مطالعاتی، استادان مدعو و معین، تاسیس شرکت فناور و برگزاری سخنرانی و کارگاه تخصصی با تاکید بر مدل چرخش مغزها از سوی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی طراحی و اجرایی شده است.
وی افزود: مخاطبان این طرح شامل دانش آموختگان دوره دکتری از یکی از 100 دانشگاه‌ برتر دنیا، استادان یکی از 200 دانشگاه‌ برتر دنیا و متخصصان و کارآفرینان فعال در یکی از موسسات شاخص علمی و فناوری یا شرکتهای دانش بنیان خارجی هستند.
حسینی ادامه داد: مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی توانسته است در چهار سال گذشته پل ارتباطی میان متخصصان و دانشمندان ایرانی خارج از کشور با بیش از 70 مرکز علمی و فناوری منتخب داخلی در کمترین زمان ممکن باشد و آنها را با ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری آشنا کند.
وی افزود: تجربه موفق برنامه مذکور در شکل‏گیری زیرساختی مناسب و سریع جهت استفاده از ظرفیت و توان علمی و فناوری متخصصان ایرانی در حوزه‌های مختلف تخصصی منجر به مشارکت بیش از 4700 نفر از متخصصان و محققان ایرانی خارج از کشور در این برنامه شده است.
حسینی تصریح کرد: در طول چهارسال گذشته بیش از یک هزار و 120 نفر از محققان و متخصصان ایرانی دانشگاه‌های برتر دنیا که اکثر آنها از کشورهای امریکا، کانادا و کشورهای اروپایی را شامل می شوند هم‌اکنون به کشور بازگشته‌اند که 200 نفر از آنها فارغ‌التحصیل 20 دانشگاه برتر دنیا همچون ام‌آی‌تی، استنفورد، کمبریج، هاروارد، برکلی، ایلینوی، امپریال کالج، پرینستون، میشیگان، ملی سنگاپور، ای پی اف ال سوئیس بوده است.
معاون مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین اظهار کرد: حدود 25 درصد این افراد تجربه زندگی بیش از 10 سال را در خارج از ایران داشته‌اند که نشان‌دهنده سطح بالای کیفی و ارزش بالای یکایک آنهاست.
وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون 83 شرکت استارتاپ در حوزه‌های مختلف تخصصی توسط ایرانیان متخصص خارج از کشور ایجاد شده که زمینه اشتغال تخصصی مستقیم برای بیش از دو هزار و 400 نفر از بهترین متخصصان و فارغ‌التحصیان داخلی را فراهم کرده است.
معاون مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین ادامه داد: تاکنون بیش از 300 نفر از فارغ التحصیلان ایرانی به عنوان هیات علمی جذب دانشگاه های برتر کشور شده اند.
حسینی همچنین می گوید: اجرای برنامه مذکور بازتاب قابل تأملی نیز در رسانه‌های خارجی از جمله گزارش 2015 کریستین ساینس مانیتور، گزارش 2017 فایننشیال تایمز و گزارش سال 2017 سی ان ان داشته که در همه آنها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به موفقیت برنامه دولت جمهوری اسلامی ایران در ترغیب متخصصان ایرانی خارج از کشور به همکاری و بازگشت به ایران اشاره شده است.
علمی ** 1836 ** 1055
کد N2120399

وبگردی