آفتاب

700 جوان از مراکز شبه خانواده بهزیستی ترخیص شدند

700 جوان از مراکز شبه خانواده بهزیستی ترخیص شدند

تهران- ایرنا- سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: 700 کودک پس از رسیدن به سن جوانی و اخذ توانمندی های لازم، از مراکز شبه خانواده بهزیستی ترخیص شدند.

منتظر شبر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: سخت ترین کار ما در مراکز شبه خانواده از بدو تولد کودکان که به شیرخوارگاه ها سپرده می شوند تا زمان پس از ترخیص از مراکز شبه خانواده، بحث ترخیص است.
وی اظهار داشت: ترخیص کودکان از مراکز شبه خانواده، کار پیچیده اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و یک معادله چندمجهولی است که به آن باید رسیدگی شود. ما آن چه که فکر می کنیم لازم است و از دستمان برمی آید، انجام داده ایم.
شبر خاطرنشان کرد: به طور مثال در سال 97، برای ترخیص به هر یک از این افراد 20 میلیون تومان پرداخت می شد تا با آن بتوانند مسکن و لوازم زندگی را تهیه و برای اشتغال اقدام کنند. این مبلغ در ابتدای سال 97، رقم قابل قبولی بود اما با تکانه های تحریم، این مبلغ دیگر قابل قبول نیست.
سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: علاوه بر این، قبل از ترخیص، خانه های مستقلی ایجاد کرده ایم که این افراد در قالب گروه های سه تا 6 نفره در آن زندگی کرده و شرایط واقعی زندگی را با هم تمرین کنند. بعد از این مرحله در صورتی که تمایل به زندگی مستقل داشتند، می توانند از یکدیگر جدا شده و با مبلغی که به آنها داده می شود، به صورت جداگانه به زندگی ادامه دهند.
وی اضافه کرد: ما فقط یک مددکار می گذاریم که به آن خانه سرکشی کند، این کودکان آنجا زندگی می کنند، غذا می پزند، هزینه های زندگی را پرداخت می کنند، خودشان می روند و می آیند، تلاش می کنند کاری برای خود پیدا کنند و در مدت 6 ماه تا یک سال، مددکار بهزیستی به آنان سرمی زند و کارهای آنان را پیگیری می کند.
شبر ادامه داد: نمی خواهم خیلی رویایی در این مورد صحبت کنم اما واقعیت این است که ترخیص کار بسیار پیچیده و مشکلی است. به طور مثال حتی در خانواده های معمولی که دچار آسیب های اجتماعی نیز نیستند، اگر قرار باشد در سنین جوانی به پسر یا دختر خود بگویند از خانه برو و مستقل زندگی کن، نمی توانند حمایت های لازم را از آنان داشته باشند. با این حال در بهزیستی تلاش می کنیم تا آنجایی که ممکن است، این حمایت ها را از آنان داشته باشیم.

* ترخیص بدون اخذ توانمندی ممنوع
سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: تا چندین سال پس از ترخیص از مراکز شبه خانواده حمایت های خود را حفظ می کنیم و در حال حاضر نیز به طور کلی ممنوع کرده ایم که کسی در سن 18 سالگی بدون ایجاد توانمندی لازم ترخیص شود.
شبر افزود: این مساله به آن معنا است که کودکان ما مجبور نیستند در سن 18 سالگی حتما ترخیص شوند. حداقل سن ترخیص کودکان 18 سال است اما حداکثر سن ترخیص نیست.
وی اضافه کرد: کودکان قبل از 18 سالگی تحت هر شرایطی نمی توانند ترخیص شوند بلکه آنان به ویژه دختران از 18 سال به بالا در صورتی که توانمندی لازم را کسب کرده باشند، ترخیص می شوند.

* پیشنهاد 25 میلیونی برای ترخیص در سال 98
سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور گفت: مبلغ پرداختی هنگام ترخیص کودکان را می خواهیم افزایش دهیم. اما هنوز معلوم نیست که این مبلغ افزایش یابد.
شبر افزود: برای افزایش مبلغ ترخیص باید بودجه را درنظربگیریم، تمایل داریم برای سال 98 این مبلغ حدود 25 میلیون تومان باشد. اما اینکه افزایش پول ترخیص از 20 میلیون به 25 میلیون تومان تا چه میزان محقق شود، مشخص نیست. البته این مبلغ نیز بسیار کم است اما باید با توجه به بودجه، این مبلغ را تعیین کرد. نمی خواهیم رویایی و ایده آل صحبت کنیم اما همین 25 میلیون تومان هم برای کودکان ما ارزش دارد.
وی ادامه داد: توصیه ما همیشه این است که بچه ها با همدیگر باشند و با همدیگر خانه بگیرند که در این صورت هم از یکدیگر حمایت معنوی، مالی و اجتماعی خواهند داشت و هم اینکه پول هایشان را روی هم می گذارند و یک خانه می گیرند یا کسب و کاری راه می اندازند.
سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: البته علاوه بر 20 میلیون تومان، اگر بتوانند کسب و کاری راه بیندازند، برای اشتغال نیز مبلغی به آنان می دهیم.
شبر افزود: اگر این کودکان دانشجو شوند، در صورتی که دانشجوی دانشگاه دولتی باشد که سیاست های تشویقی داریم و اگر دانشگاه غیردولتی باشند، شهریه آنان را کامل پرداخت می کنیم.
به گفته وی، در حال حاضر 10 هزار فرزند در 650 مرکز بهزیستی به سرمی برند و 16 هزار فرزند نیز نزد خانواده های جایگزین تحت حمایت بهزیستی هستند.
اجتمام**9185*1834
کد N2120398

وبگردی