آفتاب

بنادر ایتالیا به روی سرمایه گذاران چینی باز می شود

بنادر ایتالیا به روی سرمایه گذاران چینی باز می شود

پکن- ایرنا- به رغم بروز برخی از مخالفت ها در اروپا و آمریکا، ایتالیا اعلام کرده است که بنادر این کشور به روی سرمایه گذاری های چین باز می شود.

به گزارش ایرنا تلویزیون فونیکس روز پنجشنبه اعلام کرد، قرار است در جریان سفر این هفته شی جین پینگ رییس جمهور چین به ایتالیا تفاهمنامه هایی در این باره میان دو کشور امضا شود.
همزمان اعلام شده است که باز شدن درهای بنادر ایتالیا به روی چین بخشی از برنامه جیوسیپ کونته نخست وزیر ایتالیا برای الحاق کشورش به راه ابریشم چین است.
قرار است جنوا بزرگترین بندر دریایی ایتالیا در شمال غرب این کشور قراردادی را با طرف چینی امضا کند در جنوب نیز بندر پالرمو به روی کشتی های چینی و سرمایه گذاران باز می شود و دو بندر تریسیت و راوینا در دریای آدریاتیک هم تصمیم مشابهی گرفته اند.
ایتالیا می گوید باز شدن درهای این بنادر به روی چین پس از بررسی های امنیتی دقیق انجام می شود و ایتالیا پس از این رویداد می تواند صادرات بیشتری داشته باشد و توان رقابتی خود را در اروپا افزایش دهد.
از سوی دیگر شماری از کشورهای اروپایی، مخالفان در ایتالیا و دولتمردان آمریکایی گفته اند که ایتالیا درحال باز کردن درهای کشور به روی اسب تروجان است و با این حساب راه برای نفوذ چین به اروپا هموار می شود.
هفته قبل کمیسیون اروپا از چین به عنوان یک رقیب سیستماتیک یاد کرد که کشورهای این اتحادیه باید بشدت مراقب نفوذ آن باشند و در تجارت با چین خیلی با دقت عمل کنند.
اما کونته می گوید که ایتالیا اصول تجاری و اقتصادی اروپا را مراعات می کند و هرگز اقدامی نخواهد کرد که به این قاره لطمه بزند و همکاری با چین به باور وی فرصتی طلایی برای ایتالیا محسوب می شود.
چینی ها سال ها است به بنادر اروپا راه یافته اند از سال 2008 در بندر پیرایوس یونان سرمایه گذاری کرده اند و 35 درصد از سهام بندر روتردام را در اختیار دارند و می خواهند یک پایانه هم در بندر هامبورگ ایجاد کنند.
آساق**231**1904**
کد N2120391

وبگردی