آفتاب

مشعل آغاز نوروز در قلعه تاریخی کرکوک عراق روشن شد

مشعل آغاز نوروز در قلعه تاریخی کرکوک عراق روشن شد

بغداد - ایرنا - به نشانه آغاز بهار و عید نوروز، مشعل نوروز بر فراز قلعه تاریخی کرکوک روشن شد.

به گزارش ایرنا، نوروز یک روز تعطیل رسمی در عراق است و در بسیاری از مناطق این کشور بویژه مناطق شمال و اقلیم کردستان عراق با آیین های بسیار باشکوه جشن گرفته می شود.
هزاران نفر از مردم کرکوک، روز چهارشنبه با پوشیدن لباس های نو در محل قلعه تاریخی کرکوک جمع شدند و شاهد مراسم روشن کردن مشعل نوروز بودند.
عید نوروز در فرهنگ مدون عراق، همانند بسیاری از عادات و سنن مردمان این سرزمین هم سابقه دیرینه تاریخی دارد و هم از سوی دیگر با دین و باورهای دینی گره خورده است.
در کتاب 'سینوهه، پزشک فرعونی' به سابقه تاریخی جشن های نوروز در سرزمین بین النهرین اشاره شده که طی آن مردم بابل قدیم از اولین روز بهار به مدت 12 روز از خانه ها خود برای تفریح و شادی خارج می شدند و در روز سیزدهم به منازل خود برمی گشتند.
بعد از سقوط رژیم صدام، هرسال اهتمام عمومی به جشن های نوروز بیشتر می شود و این جشن ها در حال احیای مجدد در این کشور است.
بازار معروف 'شورجه' در مرکز بغداد روزهای نزدیک به نوروز آکنده از جمعیتی است که برخی سرگرم خرید ماهی قرمز یا خشکبار و شرینی و یا لباس های نو برای سال جدید هستند.
بسیاری از مردم عراق نیز به مناسبت تعطیلات عید نوروز ترجیح می دهند در این ایام در شمال عراق باشند تا در جشن های باشکوه نوروزی کردستان عراق شرکت کنند.
درچند روز گذشته دراستان های مختلف شمال عراق از یک تا چند روز تعطیل به مناسبت عیدنوروز اعلام شده است.
همزمان گروه حشد ترکمانی کرکوک با صدور اطلاعیه اعلام کرد که امسال بخاطر گرامیداشت نیروهایش که به تازگی در یک عملیات تروریستی در این منطقه کشته شده اند، در جشن های نوروز شرکت نخواهد کرد.
استان کرکوک در یک سال گذشته و از زمان استقرار نیروهای دولت فدرال بجای پیشمرگه های کرد، شاهد ناامنی های پارکنده است که منابع عراقی عامل آن را بقایای داعش و برخی کردهای تجزیه طلب عنوان می کنند.
خاورم*4*380**
کد N2120262

وبگردی