آفتاب
خبرگزاری فرانسه گزارش داد

هدف سفر پمپئو به خاورمیانه توطئه علیه ایران

هدف سفر پمپئو به خاورمیانه توطئه علیه ایران

تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه اعلام کرد، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با آغاز سفری چند روزه به خاورمیانه از روز چهارشنبه، درصدد تقویت جبهه ای واحد علیه ایران برآمد.

به گزارش این خبرگزاری، وی سفر منطقه ای اش را از کویت آغاز کرد و در این کشور، با شیخ «صباح الاحمد الصباح» امیر کویت دیدار و گفت و گو کرد.
پمپئو قبل از عزیمت به کویت در آمریکا به خبرنگاران گفت که با سران منطقه در مورد موضوعات راهبردی و لزوم مقابله با «تهدید جمهوری اسلامی ایران» مذاکره می کند.
وی همچنین بدنبال نقش پررنگ تر ائتلاف راهبردی خاورمیانه یا همان ناتوی عربی برای متحد کردن متحدان عربی واشنگتن در برابر تهران است.
وزیر امور خارجه آمریکا پس از کویت راهی سرزمین های اشغالی می شد تا «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبل از انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی دیدار کند.
هرچند واشنگتن تاکید دارد که در سیاست های رژیم صهیونیستی مداخله نمی کند، سفر پمپئو به سرزمین های اشغالی به عنوان نشانه ای از حمایت آمریکا از نتانیاهو تلقی می شود، نخست وزیری که در خلال متهم شدن به ارتشاء، کلاهبرداری و خیانت در امانت، به قدرت چسبیده است.
پمپئو در مورد سفرش به سرزمین های اشغالی گفت: به خاطر روابط مهمی که داریم، به اسرائیل می روم. وی افزود: مقام های دو طرف با گذشت زمان تغییر می کنند، اما این روابط است که اهمیت دارد، صرف نظر از اینکه رهبران چه کسانی باشند.
خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش آورد: اسرائیل (رژیم صهیونیستی) یکی از اصلی ترین اعضای گروه ضد ایرانی تشکیل شده از سوی آمریکاست و به طور قطع ایران، محور اصلی مذاکرات پمپئو در بیت المقدس است.
نشستی بین پمپئو با مخالفان نتانیاهو و همچنین نمایندگانی از تشکیلات خودگردان فلسطین در سرزمین های اشغالی، ترتیب داده نشده است.
سفر دو روزه پمپئو به بیت المقدس همچنین با توقفی نمادین در سفارت آمریکا همراه است که سال گذشته به دستور دونالد ترامپ، از تل آویو به بیت المقدس انتقال یافت.
در این میان، نتانیاهو قرار است هفته آخر ماه مارس (فروردین 1398) برای شرکت در کنفرانس سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا - اسرائیل (آیپک) به واشنگتن سفر کند.
نتانیاهو امیدوار است از این فرصت برای دیدار با ترامپ استفاده کند، هرچند ملاقات این دو به رسمی مورد تائید قرار نگرفته است.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در ادامه سفر خاورمیانه ای خود، روز جمعه وارد بیروت می شود و با مقام های لبنانی در مورد حزب الله گفت و گو می کند.
اروپام**9109**1663**
کد N2120246

وبگردی