آفتاب

ظریف و لاوروف اوضاع در ونزوئلا را بررسی کردند

ظریف و لاوروف اوضاع در ونزوئلا را بررسی کردند

مسکو - ایرنا - وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه امروز سه شنبه در تماس تلفنی درباره تازه ترین تحولات در ونزوئلا تبادل نظر و گفت و گو کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، در این تماس تلفنی که به ابتکار طرف ایرانی صورت گرفت، محمد جواد ظریف و سرگئی لاوروف به تشریح اوضاع در کاراکاس پرداختند.
همچنین گفته شده است که روسای دستگاه دیپلماسی ایران و روسیه توافق کرده اند به تلاش های بین المللی برای کمک به بهبود اوضاع در ونزوئلا برای رسیدن به یک فهم مشترک، برقراری صلح و حل مسائل اجتماعی - اقتصادی مطابق با اصول منشور سازمان ملل متحد کمک کنند.
براساس گزارش وزارت امور خارجه روسیه، وزیران امور خارجه دو کشور همچنین به بیان دیدگاه های متعدد درباره مسائل مربوط به همکاری دو جانبه پرداختند.
گفتنی است، اواسط اسفندماه سال جاری «محسن بهاروند» مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار و رایزنی با همتایان روس خود در خصوص ونزوئلا در مسکو به ایرنا گفت که ایران و روسیه مخالف مداخله خارجی برخلاف منشور سازمان ملل متحد در امور داخلی ونزوئلا هستند.
وی افزود: ایران و روسیه معتقدند دولت مادورو، دولت قانونی این کشور است و قانون اساسی این کشور باید از سوی همه مورد احترام قرار گیرد.
بهاروند ادامه داد: ما با دخالت خارجی در مسائل داخلی ونزوئلا و با اقدامات یک جانبه خلاف منشور ملل متحد از جمله دخالت در امور داخلی کشورها و تهدید به استفاده از زور بر علیه دولت ونزوئلا مخالفیم.
وی گفت: روسیه و ایران دو کشور مهم در سطح جهانی هستند و به عنوان دو کشور دوست در دفاع از منشور ملل متحد و حاکمیت کشورها مواضع مشترک دارند.
مدیرکل آمریکای وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: این سفر برای هماهنگی های بیشتر در این زمینه صورت گرفت و ما تلاش می کنیم در سازمان ملل متحد به همراه سایر کشورها از اصول منشور ملل متحد دفاع کنیم و همکاری های عملی تری داشته باشیم.
وی ادامه داد که ایران از پیشنهاد دولت قانونی ونزوئلا برای آغاز گفت وگوها با مخالفان برای حل وفصل مسائل بوجود آمده در کاراکاس بدون دخالت خارجی حمایت می کند.
بهاروند با بیان اینکه دولت ونزوئلا پیشنهادی به مخالفان خود ارایه داده است که از نظر ما نیز معقول است، اظهار داشت: ما معتقدیم که مخالفان دولت ونزوئلا هم باید به این پیشنهاد تن دهند و بنشینند با دولت ونزوئلا گفت وگوی سیاسی کنند تا مسائل بوجود آمده در کاراکاس میان ونزوئلایی ها بدور از مداخله خارجی حل و فصل شود.
وی گفت: ما معتقدیم که منشور ملل متحد نباید توسط هیچ کشوری زیر پا گذاشته شود و نادیده گرفتن اصولی همچون عدم مداخله در امور داخلی کشورها و تهدید به توسل به زور در روابط بین المللی غیر قابل قبول است.
بهاروند این را هم گفت که ایران و روسیه تلاش دارند موضع سیاسی مشترک در قبال اقدامات غیرقانونی آمریکا بگیرند تا حداقل بتوانند از گسترش اقدامات غیرقانونی ایالات متحده جلوگیری کنند.
ونزوئلا از روز 28 ژانویه (8 بهمن ماه) که خوان گوایدو رئیس مجلس ملی این کشور در خیابان های کاراکاس خود را رئیس جمهور قانونی خواند، دچار بحران داخلی و بین المللی شده است.
آمریکا بلافاصله گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت در این کشور به رسمیت شناخت و خواستار کناره گیری مادورو از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.
برخی کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا در آمریکای جنوبی و شرق آسیا همگام با واشنگتن خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شدند.
مادورو آمریکا را به راه انداختن جنگ تجاری علیه این کشور و تلاش برای ایجاد کودتا و براندازی نظام موجود در کاراکاس متهم می کند.
برخی کشورها از جمله روسیه، چین، ایران، ترکیه و کوبا از ریاست جمهوری مادورو حمایت کرده و نسبت به دخالت خارجی در امور داخلی این کشور هشدار داده اند.
در تازه ترین تحولات ونزوئلا، بتازگی روسیه و چین به اتفاق، پیش نویس قطعنامه آمریکا علیه ونزوئلا در شورای امنیت را وتو کردند.
اروپام ** 1346**
کد N2119583

وبگردی