آفتاب

گنبدی ها نگران جاری شدن سیل هستند

گنبدی ها نگران جاری شدن سیل هستند

گنبدکاووس - ایرنا - در پی بارندگی شدید در شرق گلستان که از دو شب پیش آغاز شده و به سرریز شدن سد گلستان و بالا آمدن سطح آب رودخانه گرگان رود منجر شد، شهروندان گنبدکاووس نگران جاری شدن سیل هستند.

بر اساس گزارش میدانی روز سه شنبه خبرنگار ایرنا در محل پل آخوندآباد و گدم آباد گنبد، آب دهانه پل را پر کرده و مماس با آن در جریان است و مردمی که نظاره گر این منظره هستند نگرانی خود را از وقوع سیل ابراز می کنند.
یک شهروند سالخورده در این محل که نگرانی در چشمانش موج می زد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: آب به زیر پل رسیده و چنانچه به همین منوال بگذرد بروز سیل، قریب الوقوع است و خدا نکند سد گلستان دچار حادثه شود که همه ما را آب خواهد برد.
جوان دیگری که آن سوتر ایستاده بود و با گوشی خود مشغول فیلمبرداری بود با نشان دادن ترک های کنار بستر رودخانه گفت: زمین ترک خورده و هر لحظه احتمال رانش وجود دارد؛ فقط خدا باید رحم کند.
براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، سطح آب در گرگانرود شهر گنبدکاووس به زیر پل های آخوند آباد و گدم آباد رسیده است و حتی دیوار برخی منازل که در بستر این رودخانه ساخته شده بود یا تخریب شده است یا امکان تخریب دارد و علاوه برآن، ترک های بزرگ در محل پل آخوند آباد نیز مشاهده می شود که باعث نگرانی مردم شده است.
فرماندار ویژه گنبدکاووس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به پرشدن سد گلستان، هشدارها و اطلاعیه های لازم از روز گذشته و امروز بطور جدی تر از طریق دهیاری ها و شوراها به مردم به ویژه روستاییان پایین دست سد و روستاهای مسیر جاری شدن آب به سمت دریای خزر داده شده است.
عبدالقدیر کریمی اضافه کرد: همه تلاش ما این است که مردم در معرض آسیب کمتری باشند و به همین دلیل هشدارهای جدی لازم داده شده و با استفاده از تمامی امکانات تلاش می کنیم آب سرریزی را کنترل و هدایت کنیم.
فرماندار ویژه گنبدکاووس گفت: با توجه به شرایط بحرانی ایجاد شده در این شهرستان، ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار و با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی و سایر اعضای ستاد مدیریت، امروز در فرمانداری گنبدکاووس تشکیل می شود.
کریمی افزود: قبل از برگزاری این جلسه اقدامات لازم انجام شده و تمامی تلاش ها به کاستن خطرات احتمالی معطوف است.
معاون معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان نیز روز سه شنبه در گرگان در جمع خبرنگاران با اشاره به ضرورت تخلیه روستاهای پایین دست در مسیر خروجی سدهای شرق گلستان، از آغاز تلاش ها برای این امر خبر داد.
میرمحمد غراوی با اشاره به سر ریز شدن آب سدهای گلستان و بوستان در گنبدکاووس به دلیل شدت بارش باران در 48 ساعت گذشته گفت: به منظور جلوگیری از شکستن سد و سر ریز شدن بیش از ظرفیت که خطرات احتمالی زیادی به همراه خواهد داشت، ضروری است که روستاهای پایین دست این سدها تخلیه شود.
وی ادامه داد: با توجه به این که آب پشت این سدها در رودخانه های منتهی به دریای خزر رهاسازی خواهد شد، نیاز است تا مردم برای تخلیه روستاها همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.
وی افزود: با تخلیه روستاها و خالی شدن بخشی از آب پشت این سدها در 24 ساعت آینده، این حجم آب به شهرستان‌ های آق‌ قلا، بندرترکمن و سیمین ‌شهر می ‌رسد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان اضافه کرد: نگرانی در خصوص بروز خسارت ناشی از رهاسازی آب پشت سدها در مسیر وجود دارد که به همین منظور به دنبال ایجاد شکاف و کانال هایی هستیم تا آب وارد زمین های کشاورزی شود به شهرها و روستاها خسارت کمتری وارد گردد.
غراوی یادآور شد: با توجه به اخطارهای متعددی که در این زمینه داده شده، انتظار داریم مردم از ترددهای غیرضروری به خصوص در راه ‌های روستایی خودداری و به توصیه مدیران و مسئولان و رسانه‌ ها توجه کنند.
به گزارش ایرنا، رودخانه گرگانرود در بخش شمالی شهر گنبدکاووس قرار دارد و رودخانه قره سو نیز که از بخش جنوبی این شهر می گذرد صبح امروز( سه شنبه) طغیان کرد و بخش هایی از پارک الغدیر این شهر را به زیر آب برد و آب به حیاط و پارکینگ برخی منازل مسکونی حاشیه این رودخانه نفوذ کرد.
/1860/3014/9433
کد N2119518

وبگردی