آفتاب

مسیر المپیکی شدن بسکتبال ایران

مسیر المپیکی شدن بسکتبال ایران

تهران- ایرنا- تیم ملی بسکتبال ایران در جام جهانی 2019 چین در گروه به نسبت آسانی قرار گرفته و شانس این تیم برای کسب سهمیه مستقیم بازی های المپیک 2020 توکیو زیاد است.

به گزارش ایرنا، تیم ملی بسکتبال ایران سال آینده برای سومین دوره پیاپی حضور در جام جهانی را تجربه می کند اما امسال با توجه به افزایش تعداد تیم های شرکت کننده، اهمیت مسابقات با توجه به سهمیه المپیک 2020 توکیو و قرعه مناسب تیم ملی، این امیدواری ایجاد شده که بسکتبال ایران بتواند از مرحله گروهی صعود کند و به سهمیه المپیک برسد.
تیم ملی بسکتبال ایران در گروه C این رویداد با تیم های پورتوریکو، تونس و اسپانیا هم گروه است. قطع به یقین اسپانیا به عنوان سرگروه شرایط بسیار متفاوتی دارد و می تواند تیم اول باشد، اما رقابت برای دومی در این گروه بین ایران و پورتوریکو است. البته نباید از تونس هم غافل شد اما اگر تیم ملی حواشی خود را کنار بگذارد و از همه ظرفیت های موجود استفاده کند، پیروزی برابر تونس دور از انتظار نیست و البته می تواند نماینده آمریکا یعنی پورتوریکو را هم مغلوب کند و به عنوان تیم دوم به مرحله دوم مسابقات برسد.
طبق برنامه ریزی های فدراسیون بین المللی، بعد از مرحله گروهی 16 تیم به مرحله دوم صعود می کنند که در چهار گروه چهار تیمی پیکار خواهند کرد. اگر ایران به عنوان یکی از دو تیم اول گروهش به جمع 16 تیم برتر جهان برسد باید در مرحله دوم برابر دو تیم اول گروه D پیکار کند. در این گروه، صربستان، ایتالیا، آنگولا و فیلیپین حضور دارند که به نظر می رسد دو تیم اروپایی این گروه به مرحله بعدی صعود خواهند کرد.
سپس دو تیم اول این گروه به مرحله یک چهارم پایانی می رسند و راهی مرحله حذفی جام جهانی خواهند شد و تیم های دیگر برای کسب رده نهم تا شانزدهم به رقابت ادامه می دهند.
اما اگر تیم ملی ایران نتواند به مرحله دوم صعود کند باید برای کسب رده هفدهم تا سی و دوم پیکار کند که این رقابت ها نیز در چهار گروه چهار تیمی ادامه پیدا خواهد کرد و تیم ملی ایران باید با دو تیم صعود نکرده گروه D رقابت کند که احتمالا فیلیپین و آنگولا خواهند بود.
طبق اعلام فدراسیون بین المللی، هفت تیم از جام جهانی 2019 سهمیه مستقیم المپیک را کسب خواهند کرد. ژاپن که به عنوان میزبان المپیک 2020 است و در کنارش بهترین تیم های آسیا، اقیانوسیه و آفریقا المپیکی می شوند و دو تیم بهتر آمریکا و اروپا نیز سهمیه مستقیم می گیرند.
به نظر می رسد با توجه به گروه های دشوار تیم های آسیایی در جام جهانی، چین اصلی ترین حریف بسکتبال ایران در مسیر کسب سهمیه مستقیم المپیک خواهد بود. چین در گروه اول با ساحل عاج، لهستان و ونزوئلا قرار دارد و برای رسیدن به جمع 16 تیم برتر جهان شانس بالایی دارد. اگر تیم ملی هم به مرحله دوم صعود کند در مسیر المپیکی شدن باید با چین رقابت داشته باشد.
تیم ملی بسکتبال چین در صورت صعود به جمع 6 تیم برتر جهان باید با دو تیم اول گروه B پیکار کند که پیش بینی می شود آرژانتین و روسیه باشند. در این گروه کره جنوبی و نیجریه هم قرار دارند.
اگر تیم ملی بسکتبال ایران به طور مستقیم المپیکی نشود باید امیدوار به چهار سهمیه باقی مانده باشد که البته کسب سهمیه از این مسیر بسیار سخت و تقریبا غیر ممکن است، چرا که مسابقات بین قاره ای، تیم های قدرتمند اروپایی و آمریکایی که از طریق جام جهانی سهمیه المپیک را نگرفته اند، حضور خواهند داشت.
رقابت های بین قاره ای فدراسیون جهانی برای المپیک قبلی در سه گروه و به میزبانی سه کشور انجام شد که در آن مسابقات کرواسی، فرانسه و صربستان توانستند به المپیک ریو برسند. برای المپیک 2020 توکیو، فدراسیون بین المللی، سهمیه المپیک برای قهرمان جهان را حذف و یک سهمیه به رقابت های بین قاره ای اضافه کرده است.
هنوز نحوه رقابت های بین قاره ای برای المپیک 2020 به طور دقیق اعلام نشده است، با این حال می توان گفت تیم ملی ایران با توجه به گروه آسانی که نسبت به دیگر حریفان آسیایی در جام جهانی 2019 چین دارد شانس اصلی زیادی اش برای رسیدن به المپیک 2020 خواهد داشت، در غیر این صورت رسیدن رویای حضور در المپیک برای بسکتبال ایران 16 ساله خواهد شد.
جام جهانی سال 2019 بسکتبال شهریور سال 98 برای نخستین بار با حضور 32 تیم در چین برگزار خواهد شد که مرحله مقدماتی این رویداد در هشت گروه چهار تیمی خواهد بود.
گروه بندی رقابت های جام جهانی به شرح زیر است:
گروه A: چین - ونزوئلا - لهستان - ساحل عاج / مسابقات در شهر پکن
گروه B: آرژانتین - روسیه - کره جنوبی - نیجریه / مسابقات در شهر ووهان
گروه C: اسپانیا - پورتوریکو - ایران – تونس / مسابقات در شهر گوانژو
گروه D: صربستان - ایتالیا - فیلیپین - آنگولا / مسابقات در شهر فوشان
گروه E: آمریکا - ترکیه - جمهوری چک - ژاپن / مسابقات در شهر شانگهای
گروه F: یونان - نیوزلند- برزیل - مقدونیه / مسابقات در شهر نانجینگ
گروه G: فرانسه - جمهوری دومینیکن - آلمان - اردن / مسابقات در شهر شنژن
گروه H: لیتوانی - استرالیا - کانادا - سنگال / مسابقات در شهر دونگ فنگ
ورزشی**9219**1067**9118**
کد N2119259

وبگردی