آفتاب

یک کارشناس مسائل غرب آسیا: مسلمانان در کشورهای غربی تحت فشار اسلام‌هراسی احساس امنیت ندارند

یک کارشناس مسائل غرب آسیا: مسلمانان در کشورهای غربی تحت فشار اسلام‌هراسی احساس امنیت ندارند

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که اسلام‌هراسی پروسه‌ای است که طی چند سال اخیر از سوی برخی از کشورهای غربی و اندیشکده‌های وابسته به آنها دنبال شده است، اظهار کرد: آنچه که امروز در قالب حمله به مسلمانان و انجام اقدامات تروریستی علیه آنها در کشورهای غربی می‌بینیم نتیجه عملکرد دولت‌های غربی در ارتباط با مسلمانان است.

نصرت‌الله تاجیک در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که پروسه اسلام‌هراسی از چند سال پیش به خصوص بعد از شکل‌گیری بهار عربی در منطقه خاورمیانه در جوامع غربی شدت گرفت، گفت: هم زمان با وقوع بهار عربی در برخی از کشورهای خاورمیانه، در تعدادی از کشورهای اروپایی، برخی از اندیشکده‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی وابسته به آنها اقدام به انجام مطالعاتی در ارتباط با اسلام‌هراسی، شکل‌گیری و توسعه آن کردند.

وی با بیان این‌که اقدامات تروریستی گروه‌های تکفیری از جمله داعش در غرب باعث شد که زمینه‌های اجرایی شدن بحث‌های مطالعاتی اسلام‌هراسی در غرب ایجاد شود، ادامه داد: در جریان پیشبرد پروسه اسلام‌هراسی در غرب شاهد این بودیم که برخی از اقدامات نیز در کشورهای غربی برای مبارزه با مظاهر اسلام انجام شد از جمله این‌که در برخی از این کشورها ممنوعیت استفاده از حجاب و برقع تصویب شد. بعد از روی کار آمدن ترامپ رئیس جمهور آمریکا و برخی از تصمیمات او علیه مسلمانان از جمله تصویب قانونی مبنی بر این‌که اتباع پنج کشور مسلمان از جمله ایران برای ورود به این کشور با محدودیت‌های جدی روبه‌رو شود، باعث شد که شکل عملیاتی اسلام‌هراسی تقویت شود و پروسه مطالعاتی اسلام‌هراسی هرچه بیشتر اجرایی و عملیاتی شود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که آنچه که اکنون در برخی از کشورهای غربی علیه مسلمانان انجام می‌شود، از جمله حمله به مراکز مذهبی آنها نتیجه عملکرد دولت‌های غربی در مورد مسلمانان است، تصریح کرد: دیگر روند به نحوی شده که جوامع مسلمان اگر پیش از این در غرب احساس امنیت داشتند اکنون چنین احساسی را ندارند و تحت فشار اسلام‌هراسی هستند.

تاجیک در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که این اقدامات باعث افزایش خشونت در غرب می‌شود، ادامه داد: چرخه خشونتی که در این کشورها علیه مسلمانان آغاز شده در صورتی که کنترل نشود به مرور خود حکومت و سیاست‌های دولت‌های غربی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث ایجاد مشکلاتی برای خود آنها نیز خواهد شد. در واقع آنچه که در این کشورها آغاز شده منحصر به جوامع مسلمان نخواهد بود، چرخه این خشونت گسترش پیدا خواهد کرد و باعث دامن زدن به تنش‌های داخلی در آن جوامع می‌شود.

انتهای پیام

کد N2118547

وبگردی