آفتاب
یک مقام مسئول

ایران جایگاه نهم جهان ازنظر ظرفیت نصب شده نیروگاه حرارتی را دارد

ایران جایگاه نهم جهان ازنظر ظرفیت نصب شده نیروگاه حرارتی را دارد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: ایران با 65 گیگاوات نیروگاه حرارتی در جایگاه نهم دنیا از حیث ظرفیت نصب شده نیروگاه حرارتی قرار دارد.

به‌ گزارش روزیکشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو، «محسن طرزطلب» در جلسه هم‌اندیشی مدیران بخش نیروگاهی کشور افزود: 123 واحد نیروگاهی حرارتی در کشور وجود دارد که از این تعداد 42 واحد دولتی، 60 واحد خصوصی و 21 واحد در اختیار صنایع بزرگ کشور قرار دارد.
وی افزود: 81 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور است، که از این رقم 64 هزارمگاوات نیروگاه حرارتی و از این میزان 16 هزار واحد بخاری، 25 هزار و 355 مگاوات واحد گازی و 23 هزار واحد سیکل ترکیبی است.
طرزطلب با بیان اینکه در 10 ماهه گذشته بیش از 93.5 درصد تولید کشور بر عهده نیروگاه‌های حرارتی بوده، افزود: 6.5 میلیارد یورو ارزش نیروگاه های حرارتی دولتی در اختیار شرکت تولید نیروی برق حرارتی است و تعداد هشت هزار و 500 نفر در حوزه بهره‌برداری دولتی این نیروگاه ها، اشتغال به کار دارند.
این مقام مسئول اظهار داشت: 10 درصد نیروگاه های کشور عمری بیش از 40 سال دارند و 61 درصد نیروگاه‌های کشور کمتر از 20 سال فعالیت می کنند.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: سه سال گذشته 20 هزار واحد جدید کلنگ زنی شد که انتظار می رود به تدریج در طول برنامه ششم و هفتم توسعه وارد مدار تولید برق کشور شوند.
طرزطلب با بیان اینکه در حوزه تولید باید قیمت هر کیلو وات برق محاسبه شود، خاطرنشان کرد: دولت در صورت واقعی نکردن قیمت برق لازم است تا تفاوت آن را به بخش تولید بازگرداند.
به گفته وی، حدود 60 درصد پیشرفت تعمیرات نیروگاهی در بخش دولتی و خصوصی است و برنامه تعمیرات باقی مانده واحدها تا پایان اردیبهشت یا اواسط خرداد سال 98 به اتمام خواهد رسید.
طرز طلب در ارتباط با برنامه رسیدن واحدهای جدید به مدار برای پیک 98 گفت: 70 درصد این برنامه انجام شده و 30 درصد تاخیر داریم و چنانچه هزار مگاوات نیروگاه موجود را بتوان فعال نگهداشت، می توان تابستان سال آینده را با موفقیت پشت سر بگذاریم.
طرزطلب اضافه کرد: 11 درصد کارکنان این شرکت کاهش یافته و 12 شرکت تولید در لیست واگذاری قرار دارند و هفت شرکت زیر مجموعه باقی می ماند که قرار است سال آینده ادغام شود.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی تهاتر 13 هزار میلیارد از بدهی های شرکت برق حرارتی را یکی از بزرگترین دستاوردهای این مجموعه ذکر کرد و افزود: اکنون به دنبال ایجاد درآمد ارزی و شفاف سازی درباره قیمت تمام‌شده هستیم.
اقتصام**2078**1559
کد N2118269

وبگردی