آفتاب

مردم گران فروشها را تحریم کنند

مردم گران فروشها را تحریم کنند

رئیس مجتمع مبارزه با تخلفات غذایی و دارویی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: گران فروشی شیر در کشور آلمان منجر به عدم خرید مردم شد لذا اگر امروز ما بتوانیم این فرهنگ را ایجاد کنیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

به گزارش آفتاب، مرتضی خدایی رئیس مجتمع مبارزه با تخلفات غذایی و دارویی سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگوی اقتصادی رادیو گفتوگو با موضوع نقش مردم، جامعه و رسانه ها در تنظیم بازار و تثبیت قیمتها اظهار کرد: امروز در جامعهای زندگی میکنیم که اقتصادمان فعلا در وضعیتی است که تلاطمهای بسیار زیادی دارد و اگر نتوانیم نظارتی درست بر اوضاع حاضر داشته باشیم قطعا آسیبهایی که امروز در سطح عمومی جامعه میبینیم به مرور بیشتر خواهد شد.

وی اذعان کرد: عموما بحث نظارت باید به تقسیم بندی برسد که نظارت عمومی و اختصاصی حاصل این تقسیمبندی است؛ ضمن اینکه نظارت عمومی یعنی اینکه همه کسانی که در جامعه حضور دارند دست به نظارت بزنند لذا در این تعریف مردم به عنوان ناظر اصلی وجود دارند که موضوعی همگانی است.

رئیس مجتمع مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی بیان داشت: نظارت اختصاصی به نظارتهایی گفته میشود که سازمانها و اتحادیه ها و سازمانهای ناظری مثل سازمان تعزیرات حکومتی، صمت و دانشگاهها در حال انجام آن هستند لذا اگر بخواهیم امر مهم نظارت را صرفا به سازمانهای ناظر کشور بسپاریم قطعا موفق نخواهیم بود. محدودیت نیروی انسانی،استعداد،امکانات و منابع در کشور چنین اجازه ای را نمی دهد که ما بخواهیم در تمامی حوزه ها حضور قوی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: قانون مجموعه تمهیداتی را در قانون نظام صنفی و تعزیرات و نیز قاچاق تعریف کرده است که براساس آن، نظارتها بصورت کانالیزه شده در حال انجام است اما در حال حاضر باید نظارتها را به سمت و سویی هدایت کنیم که مردم نیز به عنوان ناظر در این امر همکاری کنند.

رئیس مجتمع مبارزه با تخلفات غذایی و دارویی سازمان تعزیرات حکومتی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بحث گرانفروشی شیر در کشور آلمان منجر به عدم خرید مردم شد لذا اگر امروز ما بتوانیم این فرهنگ را ایجاد کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد لذا ابتدا باید آن ساختار و زمینه کار را فراهم آوریم.

خدایی، اطلاعرسانی درست را نخستین گام در همکاری مردم در عرصه نظارت بر بازار دانست و افزود: در حال حاضر رسانهها، جراید و مطبوعات وظیفه دارند در کشور اطلاع رسانی درست و منطقی ایجاد کنند البته در عین اینکه نباید هیچگونه فرصت تشویشی در این باره به وجود بیاید.

وی خاطرنشان کرد: موضوع شفافسازی برای مردم بسیار حائز اهمیت است بطوریکه اقشار مردم باید بدانند در حال خرید چه کالایی هستند؟ از آن کالا به چه میزان در کشور وجود دارد؟ و نیز بابت کالا و خدمات درخواستی خود به چه میزان باید هزینه کنند لذا به منظور تحقق این امر سازمانهایی که در حال خدماترسانی به مردم هستند باید تمام اطلاعات خود را بروزرسانی و شفاف کنند به عبارت دیگر نتیجه این شفافسازیها این است که آگاهی مردم آنها را خود به خود وارد عرصه نظارت بر بازار خواهد کرد.

منبع، تسنیم


کد N2118132

وبگردی