آفتاب
توصیه های پزشکی چهارشنبه سوری

درمان خانگی سوختگی، شدت آسیب را بیشتر می کند

درمان خانگی سوختگی، شدت آسیب را بیشتر می کند

تهران- ایرنا- نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران گفت: درمان خانگی و خودسرانه سوختگی های پوست ناشی از حوادث شب چهارشنبه آخر سال سبب وسعت و شدت آسیب می شود و درمان عارضه را با مشکل مواجه می کند.

حامد باطنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: یکی از مشکلاتی که در این ایام پیش می آید، آسیب هایی است که بیماران در جریان استفاده یا قرار گرفتن در معرض مواد محترقه با آن مواجه می شوند. بیشتر این افراد نوجوان و جوان هستند و بر اثر این حوادث عوارض جبران ناپذیری برای سلامت و ظاهر آنها ایجاد می شود که تا آخر عمر همراهشان خواهد بود.
وی اظهار داشت: آسیب های شایع در نواحی دست و صورت در حوادث چهارشنبه سوری بسیار پیش می آید و با توجه به اینکه بدن دارای آناتومی پیچیده است، درمان این آسیب ها نیاز به کارهای ترمیمی، تخصصی و مداخله های متعدد پزشکی دارد.
این جراح پلاستیک و زیبایی ادامه داد: در مراسم چهارشنبه سوری مردم باید دقت کنند از مواد خطرناک و آسیب رسان استفاده نکنند و اگر آسیبی پیش آمد، از درمان های خانگی و خودسرانه بپرهیزند.

* اندام های سوخته هرگز به حالت اول بازنمی گردند
باطنی ادامه داد: مردم باید در هنگام بروز حادثه بیمار را به مراکز مجاز و شناخته شده درمان سوختگی منتقل کنند و در این ایام مراکز سوختگی فوق تخصصی جراحی پلاستیک و رشته های مرتبط به صورت آماده باش خدمت رسانی می کنند.
وی تاکید کرد: این آسیب ها ممکن است عوارض و صدمات غیرقابل جبران ایجاد کند و گاهی اوقات درمان این ضایعات عمل های جراحی متعدد زمان گیر و هزینه بر نیاز دارد و در نهایت نیز کارایی اندام و زیبایی ظاهر هرگز به حالت اولیه برنمی گردد.
باطنی تصریح کرد: در سوختگی ها با درجات پایین، تاحد قابل قبولی عارضه برطرف می شود اما در سوختگی ها با درجات بالا ترمیم عضو آسیب دیده بسیار سخت و پیچیده است و عوارض آن مدام العمر باقی می مانند.
به گفته نایب رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، سوختگی دارای آسیب های پیچیده است و بیماران در ساعات اولیه متوجه نیستند که چه مقدار به خود صدمه وارد کردند؛ به تدریج بعد از گذشت چند هفته عوارض ظاهر می شود، جنبه عملکردی بدن از بین می رود و ناتوانی ایجاد می شود.
باطنی افزود: خانواده ها در این ایام باید توجه بیشتری به فرزندان خود داشته باشند تا با انجام رفتارهای خطرناک ایام نوروز را به کام خود و وابستگان خود تلخ نکنند.
به گزارش ایرنا، 2هزار و 82 نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری سال 96 در کشور مصدوم شدند و چهار نفر نیز در این حوادث جان خود را از دست دادند.
از مجموع مصدومان، 24 مورد قطع عضو در کشور شدند، 158 نفر از موارد سوختگی نوع درجه متوسط و شدید (درجه دو و سه) بوده و 157 نفر دچار آسیب در ناحیه چشم و مابقی دچار آسیب های متعدد شدند.
اجتمام*9022*1834
کد N2118051

وبگردی