آفتاب
لاریجانی:

وزارت خارجه حادثه تروریستی نیوزیلند را در دستور کار قرار دهد

وزارت خارجه حادثه تروریستی نیوزیلند را در دستور کار قرار دهد

تهران-ایرنا- رییس مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی نیوزیلند از وزارت امور خارجه خواست از طریق سازمان همکاری اسلامی و دبیرکل بین المجالس اسلامی این حادثه را در دستور کار خود قرار دهد و ریشه یابی کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «علی لاریجانی» در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس ضمن تبریک میلاد امام جواد(ع) آرزوی سالی پر رونق برای ملت ایران کرد.
وی همچنین اقدام وحشیانه و تروریستی در نیوزیلند را به کسانی که در این حادثه صدمه دیدند، تسلیت گفت.
وی با بیان این که این حادثه بسیار هشدار دهنده است و همه باید دراین باره مراقبت کنند، افزود: در این حرکت های زیرپوستی که گاهی ظاهر آن متفاوت است، ولی ماهیت آن تروریستی است بنابراین باید ریشه های آن را بررسی کرد چرا که آنها سال ها رفتار و افکاری را که تبلیغ می کنند در زمینه هراس از مسلمانان و تفکر اسلامی است و گاهی این نتایج را هم به بار می آورد .
رییس مجلس همچنین گفت: ما مشکوک هستیم که آیا حادثه تروریستی نیوزیلند فقط به این بهانه بوده یا ناشی از جریان نژادپرستی بوده است یا این که پشت صحنه های مهم تری داشته یا دولت هایی در آن نقش داشته اند بنابراین ابعاد این حادثه باید مشخص شود.
لاریجانی ادامه داد: ضرورت دارد وزارت امور خارجه از طریق سازمان کنفرانس اسلامی و دبیرکل بین المجالس اسلامی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و این حمله وحشیانه به نمازگزاران در حال عبادت و کسانی که این جنایت را خلق کردند را ریشه یابی کنند .
وی تاکید کرد: نباید ساده از کنار این مساله گذشت گرچه این کشورها اگر درست عمل می کردند تروریست ها این جرات را پیدا نمی کردند.
لاریجانی در ادامه از پذیرایی و دقت نظر ملت و دولت دوست و برادر عراق در سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به این کشور تشکر کرد.
وی ادامه داد: در سفر رییس جمهوری به این کشور زمینه های مختلف در بخش های اقتصادی ، همکاری های سیاسی و امنیتی و گفت و گوهایی در زمینه همکاری های زیارتی و توریستی میان دو کشور فراهم شد و همچنین در زمینه توافق نامه 1975 تصمیمات بسیار ارزشمند و خوبی گرفته شد.
رییس مجلس با بیان این که این سفر با دقت نظر و رفتار صمیمانه همراه بود، گفت: ما از ملت رشید عراق و دولت و همه احزاب،‌ گروه ها و عشایر این کشور که در این سفر همکاری داشتند و مخصوصا از آیت الله سیستانی که ملاقات بسیار سودمند و سازنده ای با ریییس جمهوری اسلامی ایران داشتند، تشکر می کنیم.
لاریجانی ابراز امیدواری کرد که وزارت امور خارجه پیگیر انجام توافقات انجام شده باشد.
در ادامه لاریجانی از تلاش های نمایندگان در کمیسیون ها، فراکسیون ها و جلسات علنی و غیرعلنی مجلس و همچنین پیگیری ها در حوزه های انتخابیه در سال 97 تشکر کرد.
وی افزود: گرچه سال 97 به خاطر شیطنت ها و ماجرا جویی های آمریکایی ها در زمینه توافق هسته ای، ما تلاطم هایی از نظر اقتصادی داشتیم و بیشتر دغدغه نمایندگان این بود که با حضور در مناطق و گفت و گو و تلاش با مدیران اجرایی استان ها و همچنین در سطح ملی مشکلات را کاهش دهند.
لاریجانی ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام سازوکارهایی برای کنترل مسایل پیش آمده در کشور ایجاد شد، امیدواریم سال آینده ، سال پرفروغی برای ملت ایران باشد. همچنین کشور در آرامش بیشتر و اتحاد ملت قوی تر و اشتغال کارآمدتری برای مردم و به ویژه جوانان داشته باشیم.
سیام**1058**3050** 1336
کد N2117876

وبگردی