آفتاب

نصری: بعید است عربستان بخواهد در برابر ابتکار عمل ایران کارشکنی کند

نصری: بعید است عربستان بخواهد در برابر ابتکار عمل ایران کارشکنی کند

یک حقوقدان بین‌المللی و کارشناس سیاست خارجی با اشاره به پیشنهاد محمد جواد ظریف درباره تشکیل جلسه اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای بررسی حمله تروریستی نیوزیلند و نفوذ عربستان در این سازمان گفت: بعید است عربستان سعودی بخواهد در برابر ابتکار عمل ایران کارشکنی کند.

رضا نصری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان درباره طرح حمله تروریستی در نیوزیلند در سازمان همکاری اسلامی و تشکیل جلسه اضطراری در این باره با توجه به ظرفیت محدود این سازمان و نفوذ عربستان در آن به ویژه در سال‌های اخیر گفت: «سازمان همکاری اسلامی» به صراحت موضوع مبارزه با «اسلام‌ستیزی» را به عنوان یکی از برنامه‌های بلندمدت خود تعریف می‌کند. هیچ سازمان بین‌المللی دیگری چنین وظیفه‌ای را مشخصاً برای خود قائل نشده است. حتی اگر عربستان سعودی در این سازمان نفوذ داشته باشد یا حتی اگر این سازمان در سال‌های گذشته به انفعال کشیده شده باشد، اتفاق اخیر در نیوزیلند بهانه خوبی است تا ایران - به عنوان یک عضو بنیان‌گذار و یک قطب مهم در میان کشورهای اسلامی - تلاش کند تا ابتکار عمل را در دست بگیرد و ظرفیت‌های این سازمان را مجدداً احیا کند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، نفوذ عربستان سعودی - که بعضاً به خاطر نقش آن در تأمین بودجه سازمان افزایش یافته است - نباید بهانه‌ای شود تا ایران میدان را برای ریاض خالی کند یا از همه ظرفیت‌های بین‌المللی برای مقابله با پدیده خطرناک اسلام‌ستیزی استفاده نکند. ضمن این‌که با توجه به اهمیت موضوع، بعید است عربستان سعودی بخواهد در برابر ابتکار عمل ایران کارشکنی کند.

این حقوقدان درباره بهره بردن از ظرفیت سازمان ملل متحد خاطرشان کرد: تلاش برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های «سازمان همکاری اسلامی» به این معنی نیست که گزینه‌های دیپلماتیک دیگر ایران کنار گذاشته شود. ایران همواره می‌تواند با پیش‌قدم شدن در سازمان ملل از ظرفیت‌های این سازمان نیز برای پیشبرد هدف خود استفاده کند. معتقدم ارجاع به «سازمان همکاری اسلامی» حتی می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات بعدی ایران در سازمان ملل و شورای امنیت شود.

نصری گفت: سال‌هاست دولت‌های غربی اجازه داده‌اند جریان‌های راست‌گرای افراطی و اسلام‌ستیز از نهادها و سازوکارهای دموکراتیک آن‌ها برای پیش‌برد سیاست‌های خود علیه مسلمانان استفاده کنند و به صورت «رسمی» و «دموکراتیک» هویت، کرامت، امنیت و حقوق اساسی شهروندان مسلمان را به صورت سیستماتیک به مخاطره بیندازند. خشونت‌های اخیر علیه مسلمانان نیز بعضاً محصول همین نهادینه شدن اسلام‌ستیزی و قبح‌زدایی از آن است. از این رو تداوم این وضعیت خطرناک است و جا دارد ایران و جوامع اسلامی از همه ظرفیت‌ها برای اصلاح آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: متأسفانه، در سال‌های اخیر، دولت‌ها و جوامع مدنی کشورهای مسلمان در برابر کشتار مسلمانان و حملات سازمان‌یافته به آن‌ها اعتراضات خود را عمدتاً به نحوه پوشش رسانه‌ای حوادث، به کارگیری یا عدم به کارگیری واژه «تروریسم» در محکومیت خشونت‌ها و مسائل این‌چنینی معطوف کرده‌اند! جا دارد آقای ظریف، دولت ایران و دولت‌های اسلامی به دولت‌های غربی یادآوری کنند که تدابیری که آن‌ها پس از پایان جنگ دوم جهانی در قوانین اساسی خود تدارک دیدند تا از ظهور مجدد فاشیسم و سرکوب سیستماتیک اقلیت‌های مذهبی جلوگیری کنند به وضوح دیگر کارآیی ندارد و لازم است تدابیر جدیدی برای ممانعت از نقش‌آفرینی ایدئولوژی‌های خطرناک در حوزه سیاستگذاری بیندیشند.

انتهای پیام

کد N2117578

وبگردی