آفتاب
کارشناس غرب آسیا:

اراده سیاسی تهران - بغداد تقویت همه جانبه روابط است

اراده سیاسی تهران - بغداد تقویت همه جانبه روابط است

تهران- ایرنا- کارشناس غرب آسیا، گفت: رییس جمهوری ایران در جریان سفر به عراق در خصوص اروند رود و لایروبی آن، همکاری های نفتی و مسایل مالی و بانکی دو کشور مذاکره کرد، ولی مسئله خیلی مهم؛ اراده سیاسی تهران-بغداد بر تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی استوار است.

سیامک کاکایی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سفر رییس جمهوری به عراق ، افزود: سفر آقای روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران که با یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی صورت گرفت، چارچوب بندی جدیدی در منطقه و عراق را مشخص کرد. روحانی در جریان این سفر سه روزه، جدای از دیدارهایی که با برخی مسئولان، رهبران سیاسی و علمای دینی در عراق داشت دیدار مهمی هم با حضرت آیت الله سیستانی انجام داد.
کارشناس مسایل بین الملل اضافه کرد: از منظر روابط بین دو کشور و توافقاتی که حاصل شده باید سفر هیات ایرانی را مهم و موفق ارزیابی کرد. چرا که در زمینه همکاری های اقتصادی، ترانزیتی، مسئله روابط و غیره یک رشته توافق‌های حاصل شد که ارزشمند بودن این سفر را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: پیشتر هم وزرای خارجه ایران، نفت و دیگر مقامات ایرانی به عراق رفته بودند و توافقات زیادی طی چند سال گذشته بین دو کشور صورت گرفته بود. آنچه در روابط ایران و عراق قابل بحث و بررسی است پیشینه روابط دو کشور بعد از سرنگونی رژیم صدام است که نشان دهنده حمایت مستمر و پیوسته ایران از عراق است.
کاکایی اظهار کرد: کمک ایران به خروج عراق از شرایط سخت در یک سال گذشته، بهبود روند سیاسی عراق از وضعیت و شرایط بد جنگ، نقش ایران در ثبات و امنیت عراق در مواجهه با ترور و خلاص شدن از تهدید داعش و سامان گرفتن اقتصاد و سیاست داخلی عراق اهمیت سفر حسن روحانی را دوچندان می کند.
وی عنوان کرد: مجموعه مناسبات و مولفه های ذکر شده موجب تقویت روابط بغداد با همسایگان بخصوص با ایران، به عنوان یک همسایه دارای مرز طولانی و همینطور بازیگر مهم منطقه‌ای شده است که به پیشرفت مناسبات و همکاری های دو کشور کمک می کند، بنابراین در چنین شرایطی سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به بغداد، اهتمام به گسترش و تقویت این نوع همکاری ها و روابط با عراق است.
کاکایی ادامه داد: چگونگی مشارکت ها و همکاری های اقتصادی هم برای دو کشور مهم است. توافقاتی مبنی بر اینکه دو کشور بتوانند از ارزهای ملی در مناسبات و مبادلات تجاری استفاده کنند به گسترش و افزایش مبادلات و بازاریابی کمک می‌کند. اینکه توافق شد تجارت دو کشور از حدود 11 میلیارد دلار به حدود 20 میلیارد دلار افزایش یابد دستاورد خوبی است.
وی خاطرنشان کرد: فرصت های همکاری ببیشتر و سرمایه گذاری های اقتصادی بین ایران و عراق وجود دارد منتها این ظرفیت ها باید عملیاتی تر شوند، به همین دلیل چگونگی فراهم کردن همکاری شرکت ها، کمپانی ها، امنیت سرمایه گذاران ایرانی ها در عراق و تجارت دو جانبه بسیار مهم است. با توجه به مذاکراتی که در جریان سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق انجام شد، مشخص شدن مکانیسم اجرایی توافقات، نتایج سفر رییس جمهوری را ملموس و اثر گذار می کند.
کارشناس غرب آسیا، گفت: در زمینه سیاسی ایران اراده لازم را برای کمک به عراق و تسهیل روابط سیاسی داشته است. ارتباطی که جمهوری اسلامی ایران با گروه های مختلف عراقی ازشیعه، کرد و اهل سنت دارد، به پذیرش هر چه بیشتر ایران در افکار عمومی عراق کمک کرد.
کاکایی اظهار کرد: قرارداد 1975 الجزایر یک موضوع تاریخی است و هنوز آن توافق بین دو کشوری وجود دارد، لذا ایران و عراق در حال حاضر ترجیح می دهند روابط خود را گسترش دهند، زیرا پیوند ها و پیوستگی های تاریخی و فرهنگی بین ایران و عراق وجه مشترک و مشخصه روابط دو کشور است.
سیام*1744*1535
کد N2117324

وبگردی