آفتاب

بهبود آلزایمر با استفاده از نور و صدا

بهبود آلزایمر با استفاده از نور و صدا

تهران- ایرنا- محققان دانشگاه MIT با استفاده از پرتو ضعیف نور و امواج صوتی بسیار ضعیف موفق به حذف پلاک‌های آلزایمر و بهبود عملکرد شناختی در مدل‌های حیوانی شدند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس، این مطالعه نشان می‌دهد پرتو ضعیف نور و امواج صوتی ضعیف قادر به بازیابی و ترمیم امواج صوتی مغزی هستند که در اثر بیماری از دست رفته‌اند.
در این مطالعه موش‌ها به گونه‌ای مهندسی شدند که علائمی مشابه بیماری آلزایمر داشتند. این موش‌ها به مدت یک هفته تحت محرک‌های نوری و صوتی قرار گرفتند و نتایج بهبود قابل توجهی در زمینه کاهش پروتئین بتا آمیلوئید نشان داد. انباشت این پروتئین و ایجاد پلاک یکی از مهمترین دلایل بروز آلزایمر است.
امواج صوتی استفاده شده در این روش نویزی ضعیف با فرکانس 40 هرتز است که فقط توسط گوش انسان شنیده می‌شود.
اگرچه این مطالعه هنوز در انسان آزمایش نشده است، ولی در صورت موفقیت و پیشرفت می‌تواند یک روش غیر تهاجمی، ساده و ارزان برای درمان آلزایمر باشد.
امکان حذف پلاک و سایر مواد زائد مغز با استفاده از روش‌های غیر تهاجمی علاوه بر آلزایمر، در بسیاری از اختلالات عصبی موثر است.
بر اساس آمار مرکز بین المللی آلزایمر، اکنون 46.8 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 131.5 میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه برسد.
نتایج این مطالعه در نشریه Cell منتشر شده است.
علمی**9259** 1055
کد N2117229

وبگردی