آفتاب

بیانیه دبیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی به مناسبت سالگرد بمباران حلبچه

بیانیه دبیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی به مناسبت سالگرد بمباران حلبچه

تهران - ایرنا - دبیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی امروز (شنبه) به مناسبت بزرگداشت سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه به دست رژیم سابق عراق، در بیانیه ای خواستار تداوم تلاش ها برای حذف کامل تسلیحات شیمیایی از جهان شد.

به گزارش ایرنا از تارنمای سازمان منع تسلیحات شیمیایی، در بیانیه 'فرناندو آریاس' آمده است: 16 مارس 31 سال قبل در چنین روزی، سلاح های شیمیایی جان هزاران قربانی بی گناه را در شهر حلبچه گرفتند.
این رویداد هولناک مرگبارترین مورد از استفاده از سلاح های شیمیایی علیه غیرنظامیان در تاریخ است.
این حمله میراثی از درد و رنج را برای بازماندگان، خانواده ها و جامعه آنان برجای گذاشت.
امروز با احترام به قربانیان و تجدید تعهد به جلوگیری از تکرار چنین تراژدی هایی، یاد این روز مصیبت بار را گرامی می داریم.
در این بیانیه تصریح شده است: از طرف سازمان منع تسلیحات شیمیایی نه تنها همدردی های عمیق خود را به مقامات و ساکنان حلبچه ابراز می کنیم، بلکه عهد می بندیم که به تلاش های خود برای ریشه کن کردن تهدید این سلاح های فاجعه بار، ادامه خواهیم داد.
آریاس افزود: پیمان منع تسلیحات شیمیایی پیمانی مشترک میان 193 کشور است تا به طور کامل احتمال استفاده از تسلیحات شیمیایی را از بین ببرد. با گذشت بیش از 22 سال از اقدام تحت لوای این تعهد، پیشرفت های قابل توجهی در مسیر دستیابی به این هدف حاصل شده است. برای تضمین این که نسل های آینده رنجی که به حلبچه تحمیل شد را تحمل نخواهند کرد، بگذارید باردیگر برای حذف کامل تسلیحات شیمیایی از جهان، تجدید عهد کنیم.
به گزارش ایرنا، حمله شیمیایی به حلبچه که به 'کشتار حلبچه' یا 'جمعه خونین' نیز شناخته می‌شود، یک نسل‌کشی مردم کُرد بود که در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ (25 اسفند66) با بمباران شیمیایی توسط نیروهای بعثی عراقی در شهر حلبچهٔ کردستان عراق، در روزهای پایانی جنگ ایران و عراق روی داد.
اروپام ** 9418 ** 1071
کد N2117113

وبگردی