آفتاب

حادثه تروریستی نیوزلند؛ نقش و مسوولیت مضاعف غرب

حادثه تروریستی نیوزلند؛ نقش و مسوولیت مضاعف غرب

تهران- ایرنا- دولت های غربی در حادثه تروریستی نیوزلند نقش و مسوولیتی دوگانه دارند؛ دولت هایی که هر جا لازم بوده در راستای منافع خود به افراطی گری مجال جولان داده اند از سوی دیگر با ترویج اسلام هراسی و نفرت پراکنی در جهان، امنیت مسلمانان را به خطر می اندازند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، حملات تروریستی دیروزِ مهاجمان به دو مسجد در نیوزلند که جان نزدیک به 50 مسلمان را ستاند و ده ها نفر را زخمی کرد، یک بار دیگر وجدان جهانیان را نسبت به مخاطرات تروریسم و نژادپرستی آگاه کرد.
49 تن جان باختند، ولی این تمام ماجرا نیست. فاجعه رخ داده، ولی تمام نشده است. واکنش های رسانه ای و نحوه بازتاب این خبر در رسانه های غربی، عمق فاجعه و ریشه های آن را هویدا می کند. فراتر از آن احتمال تداوم سریال های تروریستی جهانی علیه مسلمانان را می توان در نحوه پوشش خبری این رسانه ها دریافت.

** استانداردهای دوگانه غرب در تعریف تروریسم
این نخستین بار نیست که حمله ای تروریستی، جان انسان ها را می گیرد. حمله تروریستی در هر جای جهان و علیه هر فرد و گروه و فرقه ای رخ دهد، نمادی از خشونت افسارگسیخته، غیرقابل پذیرش و نامشروع است. نوع نگاه و تفکر مخاطب نیست که مصداق تروریسم را تعیین می کند. هر عمل برآمده از رویکرد حذفی، نژادپرستانه و خشونت بار که با تهدید امنیت جهانی به دنبال حذف «دیگری» است، در زمره تروریسم قرار می گیرد.
نحوه مواجهه غرب و رسانه های آن با رویدادها و حملات خشونت باری که امنیت جامعه بشری را به خطر می اندازد، از وجود استانداردهای دوگانه در شناسایی «اقدام تروریستی» نشان دارد.
تارنمای شبکه «بی بی سی» چون مشتی نمونه خروار دیروز یک تنه این استانداردهای دوگانه را به تصویر کشید.
این رسانه در انتشار خبر مرتبط با حادثه نیوزلند هم از عبارتی که بر «تروریستی» بودن این حمله دلالت داشته باشد استفاده نکرد و کشته شدگان این حمله را «قربانیان قابل توجه» خواند. رویکردها اینچنینی در بی بی سی مسبوق به سابقه است. این رسانه چند ماه پیش و در جریان حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز هم از عبارت «عملیات مسلحانه» استفاده و از اطلاق تروریست به عاملان آن خودداری کرده بود.
این در حالی است که همین بی بی سی بارها در بازتاب خبرهای مرتبط با کشته شدن هرچند تعدادی اندک از شهروندان اروپایی از واژه «حمله تروریستی» استفاده کرده است.
این رویکرد متناقض در غرب عمومیت دارد و بی بی سی به عنوان ویترین رسانه های انگلیسی، در این مسیر پیشگام و پیشرو است. چنین رفتار دوگانه ای در رسانه های غربی، از رهبران سیاسی آنها الگوگیری شده است. رهبران اروپایی و آمریکایی در تعریف تروریسم شاخص های واحدی ندارند. این در حالی است که ریشه تروریسم و افراطی گری را باید در همین رفتارهای غربی ها جست.
در همین پیوند «حسن روحانی» رئیس جمهوری در بخشی از پیام خود در خصوص حوادث نیوزلند تصریح داشته «پوشش خبری غیر حرفه‌ای و غیرانسانی این جنایت تروریستی از سوی برخی رسانه‌های مدعی در غرب، سند دیگری بر نژادپرستی، استانداردهای دوگانه آن‌ها حتی در خصوص جان انسان‌ها است. این وحشی‌گری و ظلم آشکار، حادثه‌ای نیست که وجدان‌های بیدار و پایبند به ارزش‌های بشری، آن را فراموش کنند.»

** ریشه تروریسم در افراطی گری مورد حمایت غرب
کشورهای امن اروپایی، سال ها است در نتیجه ترویج نژادپرستی و اسلام هراسی به جایی خطرناک برای مسلمانان بدل شده است؛ موضوعی که توییت دیروز «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه هم به آن اشاره داشت.
ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: «بی مجازات بودن ترویج نژادپرستی در به اصطلاح دمکراسی های غربی به این می انجامد که در فلسطین مزدوران اسراییلی با ورود به مسجد به مسلمانان اهانت می کنند و در نیوزیلند تروریست ها کشتار 49 نمازگزار را بصورت زنده پخش می کنند. تزویر و دورویی غربی ها در حمایت از اسلام هراسی به نام آزادی بیان باید متوقف شود.»
غربی ها با این استدلال که اسلام هراسی نتیجه طبیعی تندروی گروه های افراطی اسلامگرا در خاورمیانه است، خود با استفاده از ابزارهای فرهنگی چون رسانه و در سیاست گذاری های خود در آتش نفرت پراکنی از مسلمانان می دمند.
این در حالی است که گروه های افراط گرا در خاورمیانه چون القاعده و داعش، خود زیر چتر حمایتی غرب و همپیمانان منطقه ای آنها تولد و رشد یافته و با هدف تامین منافع و برآورده کردن مطامع غرب ساخته و پرداخته شده اند.
در واقع، غرب در تولد هر دو نوع افراطی گری چه در خاورمیانه و چه در اروپا و صف بندی آنها در برابر یکدیگر به صورت مستقیم مسوول است.

**لزوم اقدام جمعی در مبارزه با تروریسم
دامنه و گستره خشونت ناشی از افراطی گری در جای جای جهان رو به گسترش است و منافع دو سویه غرب در حمایت از گروه های افراطی هم مداوم. با این حال کشورهای غربی خود هم از آسیب حمایت از این گروه ها چه در خاورمیانه و چه در کشورهای خودشان در امان نیستند. موج تخریب تفکر افراطی و نژادپرستانه، به جامعه هدف غربی ها محدود نمانده و بارها دامن خودشان را هم گرفته است.
حادثه خونبار نیوزلند، یک بار دیگر مخاطرات تروریسم نژاد پرستانه برای جامعه بشری را به تصویر کشید. افراطی گری و خشونت سازمان یافته حد و مرز نمی شناسد. اینکه کمتر از 24 ساعت پس از حادثه تروریستی نیوزلند، افرادی با سر دادن شعارهای اسلام هراسانه در محوطه بیرونی مسجدی در لندن با سلاح سرد به مسلمانان حمله ور شدند، نشانه هایی آشکار از تداوم و تشدید موج افراطی گری است.
مقابله با افراطی گری نیازمند هوشیاری و همکاری همه کشورها و شکل گیری اراده و عزمی جمعی در سطح جهانی است. تنها با مبارزه یکپارچه و رویکرد یکسان همه کشورها علیه خشونت و افراطی‌گری در هر نقطه از جهان است که می توان با افراطی گری جنگید و منابع تولید و ریشه فکری نفرت، خشونت، افراطی گری و نژاد پرستی را خشکاند.
در این راستا باید مجامع جهانی به ‌ویژه کشورهای اسلامی در مقابل این جنایات ضد بشری، واکنش جدی نشان دهند و حامیان پیدا و پنهان این اقدامات را رسوا سازند.
در همین راستا است که وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه به عنوان رییس دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی ضمن محکومیت شدید حمله تروریستی و کشتار مسلمانان در نیوزیلند خواستار واکنش مناسب کشورهای اسلامی نسبت به این جنایت هولناک شد.
به همین منظور «علی لاریجانی» رییس مجلس کشورمان در نامه ای به همتای ونزوئلایی خود از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در مبارزه علیه تروریسم خبر داده است. به نوشته لاریجانی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که خود، قربانی تروریسم بوده و هزینه های جانی و مالی زیادی در مبارزه با این پدیده شوم صرف کرده است، آمادگی همفکری و همکاری با همه کشورهای مستقل برای رسیدن به راه حل جامع در مبارزه با تروریسم را دارد.
همچنین به گفته رئیس جمهوری، دولت جمهوری اسلامی ایران همچنان مصمم به مبارزه قاطع با تروریسم و نژادپرستی است و اطمینان دارد در سایه وحدت و انسجام مسلمانان، این‌گونه توطئه‌های کور و بی‌هدف دشمنان، حاصلی جز بی‌آبرویی بیشتر آنان را در پی نخواهد داشت.
پژوهش**9275**9279
کد N2117087

وبگردی