آفتاب
سینما با نمایش هفت فیلم جدید به استقبال عید رفت؛

آغاز اکران نوروزی و چند سوال

آغاز اکران نوروزی و چند سوال

تهران - ایرنا - هفت فیلم جدید از امروز در سینماهای سراسر کشور نمایش خود را آغاز کردند تا پرده نقره‌ای زودتر از سال تحویل به استقبال سال نو رود و اما چند سوال باقی مانده درباره انتخاب این آثار.

به گزارش روز شنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، هر چند زمانی دعوا سر نخواستن اکران نوروز بود، حالا چند سالی است دَم دَم‌های اسفند بحث جدی شورای صنفی نمایش می‌شود انتخاب 7 فیلم اکران نوروز.
داستان از اوایل اسفند با مثلا 20 نامزد برای اکران آغاز می‌شود، بعد برخی انصراف می‌دهند و برخی کنار گذاشته می‌شوند تا به 12 فیلم می‌رسد.
از اینجا به بعد اوج هیجان آغاز می‌شود و البته حاشیه؛ یکی می‌گوید سَر فیلم ما را بریدند و از اکران نوروز دور کردند. یکی دیگر هم از اولویت فیلم‌های طنز در این زمان حمایت می‌کند. و یکی هم از گروکشی نهادها برای اکران فیلم خود حرف می‌زند.
این ماجرا برای اکران نوروز 98 نیز آغاز شده بود و این بار آنقدر طولانی شد که تا 22 اسفند هنوز تکلیف این اکران هیجان انگیز مشخص نشده بود. اما دم دم‌های عصر همان روز، سخنگوی شورای صنفی نمایش اسامی 7 فیلمی که عید امسال به تماشای آن می‌نشینیم را رسانه‌ای کرد و آب پاکی را ریخت روی دست همه.
ماجرای اکران نوروز امسال هم از حاشیه خالی نبود. مثلا وقتی زمزمه‌هایی مبنی بر گرو کشی وزارت ارشاد با حوزه هنری مطرح شد، گفتند وزارت ارشاد اعلام کرده پروانه نمایش فیلم «دیدن این فیلم جرم است» که اتفاقا محصول حوزه هنری است را صادر می‌کند اما نه برای اکران نوروز. بنابراین در پی این اقدام مسئولان حوزه هنری هم به وزارت ارشاد اعلام کردند در این صورت فیلم «غلامرضا تختی» را در سرگروه سینما آزادی اکران نمی‌کنند.
می‌دانیم سینما آزادی تحت مدیریت حوزه هنری است و اتفاقا از این سینمای مجهز و پرمخاطبِ وسط شهر خوب هم استفاده می کند و هر از گاهی با موضع گیری علیه برخی فیلم ها از اکران آنها در این سینما سر باز می زند و انگار به نوعی این سینما به اهرم فشار حوزه تبدیل شده است.
اما از این گرو کشی که در نهایت واقعی یا شایعه بودن آن هیچ وقت مشخص نشد که بگذریم؛ امسال در فهرست اولیه اکران نوروز تنوع خوبی به چشم می خورد و تقریبا از هر گونه ای فیلم نامزد شده بود.
از «ایکس لارج» اجتماعی تا «تگزاس 2» طنز. از فیلمی که امسال تمام جوایز جشنواره را درو کرد به نام «شبی که ماه کامل شد» تا زندگی اسطوره کشتی ایران غلامرضا تختی. و از فیلم کودک «پیشونی سفید 3» تا «فیلمی که دیدن آن جرم» است.
در فهرست امسال اکران نوروز اسامی آثاری که قید جشنواره فیلم فجر را هم زده بودند و حتی فیلم خود را به جشنواره ارسال هم نکردن به چشم می خورد. مثلا «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی یا «رحمان 1400» به کارگردانی منوچهر هادی و یا «ژن خوک» ساخته سعید سهیلی. به این فهرست باید «سامورایی در برلین» به کارگردانی مهدی نادری و «چهار انگشت» ساخته حامد محمدی را هم اضافه کرد.
اما این فهرست بلند بالای 20 تایی تقریبا بدون منطق خیلی زود به 12 فیلم تقلیل یافت و شد «غلامرضا تختی»، «متری شیش و نیم»، «دیدن این فیلم جرم است»، «زیر نظر»، «تگزاس 2»، «زندانی‌ها»، «ایکس لارج»، «ژن خوک»، «چهار انگشت»، «تیغ و ترمه»، «درخونگاه» و «رحمان 1400».
نکته قابل تامل از این لیست 12 تایی فراموش شدن قانون اکران فیلم کودک در این زمان بود که البته در لیست نهایی خیلی زود «پیشونی سفید 3» به کارگردانی سید جواد هاشمی اضافه شد و این سوال به اذهان ما یعنی خبرنگاران متبادر شد که چطور فیلم سینمایی «پیشونی سفید 2» که همین چند ماه پیش اکران شده حالا باز هم نوبت به سید جواد هاشمی و پیشونی سفیدش رسید؟ آن هم در این ترافیک عجیب و غریب آثار سینمای کودک که بعضاً برخی از آثارش هفت سال در انتظار اکران به سر می‌برند.
اما بعد از رسانه ای و قطعی شدن 7 فیلم «غلامرضا تختی»، «متری شیش و نیم»، «زندانی‌ها»، «ژن خوک»، «چهار انگشت»، «پیشونی سفید 3» و «رحمان 1400» به نظر می رسد سال 98 با توجه به سلیقه های گوناگون و تنوع وسیع آثار برای سینماروها سال خوبی باشد ولی نکاتی نیز در این فهرست است که باید به آن توجه کنیم.
مثلا مسعود ده نمکی و فیلم جدیدش یعنی «زندانی ها» باز هم شد پای ثابت اکران نوروز مثل خیلی ادوار دیگر عید.
یا اینکه چطور از میان این هفت فیلمِ نوروزی 5 فیلم در جشنواره ملی فجر سی و هفتم حضور نداشته و تقریبا هیچ کدام از اهالی رسانه و منتقدان این فیلم ها را ندیده اند که خب قابل تامل است و باید احتمالا از مسئولان شورای صنفی نمایش پرسید، چرا؟
البته هر چند تنوع در میان آثار اکران عید وجود دارد و این نکته مثبت و منطقی به نظر می رسد، دو فیلم «غلامرضا تختی» و «متری شیش و نیم» که در جشنوار امسال اکران شد هم با توجه به تلخی که در آنها وجود دارد شاید چندان به مذاق نوروزی مردم خوش نباشد و نیاید.
حالا با همه این کش و قوس‌ها و حاشیه‌ها بالاخره از امروز 7 فیلم اکران نوروز در کنار ترافیک عجیب این روزهای آثار سینمایی نمایش خود را در پرده نقره ای سینماهای سراسر کشور آغاز کرده‌اند و باید به انتظار نشست و دید که آیا تصیم این بار شورای صنفی نمایش برای یک شروع خوب در سال جدید سینمایی نتیجه خواهد داد یا خیر؟
فراهنگ**9246**9157
کد N2116709

وبگردی