آفتاب
سازمان هواشناسی درخواست کرد؛

مسافران تجهیزات ایمنی همراه داشته باشند

مسافران تجهیزات ایمنی همراه داشته باشند

تهران - ایرنا - سازمان هواشناسی از مسافرانی که قصد سفر به نقاط مختلف کشور را دارند درخواست کرد با همراه داشتن تجهیزات ایمنی کامل در روزهای یکشنبه و دوشنبه (26 و 27 اسفندماه) سفر کنند.

یکی از کارشناسان سازمان هواشناسی عصر جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا، اظهارداشت: همچنین به دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط توصیه می شود برای جلوگیری از کاهش خسارات احتمالی ناشی از آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در چند روز آینده تمهیدات لازم را فراهم کنند.
«امین حسین نقشینه» تصریح کرد: اکنون در نقاطی همچون الیگودرز و ازنا در لرستان، آبعلی و فیروزکوه، خمین، شازند استان مرکزی، فریدون شهر اصفهان شاهد بارش برف هستیم و انتظار داریم از اواخر امروز از شدت فعالیت این سامانه بارشی در غرب کشور کاسته شود.
وی افزود: این سامانه بارشی فردا در استان های کهکیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، شرق خوزستان، دامنه های جنوبی البرز مرکزی و شرقی، شرق سواحل شمال کشور و شمال شرق سبب بارش باران و وزش باد خواهد شد و انتظار داریم در استان‌های قزوین، البرز، تهران، مرکزی، سمنان، گلستان، خراسان شمالی، غرب خراسان رضوی بارش باران رخ دهد که می‌تواند سبب آبگرفتگی معابر عمومی شود.
وی با تاکید بر اینکه این سامانه بارشی گاه همراه با رعد و برق و وزش باد شدید و در نقاط سردسیر و مرتفع بارش‌ها به شکل برف پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: این وضعیت برای خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی تا ظهر فردا (25 اسفندماه) تداوم پیدا دارد.
کارشناس سازمان هواشناسی یادآورشد: امروز خلیج فارس و تنگه هرمز به سبب وزش باد شدید و عبور سامانه بارشی مواج و متلاطم بود به گونه‌ای که ارتفاع موج در برخی مناطق 1.5 تا 2 متر برآورد شده است.
نقشینه ادامه داد: همچنین با سامانه بارشی جدیدی که از روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه فعال می‌شود، خلیج فارس، تنگه هرمز و به تدریج دریای عمان شاهد رگبار، رعد و برق خواهیم بود و این وضعیت برای دریای خزر در یکشنبه شب و دوشنبه نیز قابل مشاهده است و پیش‌بینی می‌شود ارتفاع موج در این قسمت از کشور نیز به 1.5 تا 2 متر برسد.
وی اضافه کرد: سازمان هواشناسی به شناورهای سبک، نیمه سبک و تفریحی توصیه کرد که در این مدت در خلیج فارس، تنگه هرمز و همچنین دریای خزر تردد نداشته باشند و یا با احتیاط تردد کنند.
به گفته این کارشناس سازمان هواشناسی سامانه بارشی بعدی فردا شب از سمت شمال غرب و غرب وارد کشورمان می‌شود و ابتدا روز یکشنبه نیمه غربی و بعدازظهر یکشنبه تمام کشور را فرا می‌گیرد که این بارش ها هم به صورت رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید همراه خواهد بود.
نقشینه اظهارداشت: شدت بارش‌ها روز یکشنبه (26 اسفندماه) در مناطق غرب، جنوب غرب، جنوب و جنوب شرق فعال باشد و پیش‌بینی می‌شود استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، شرق خوزستان، چهار محال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، غرب اصفهان، هرمزگان و کرمان بیشترین بارش‌ها را داشته باشند.
وی با بیان اینکه روزهای یکشنبه و دوشنبه در نیمه شمالی و دریای خزر و همچنین شمال شرق شامل خراسان شمالی، گلستان و خراسان رضوی شاهد کاهش محسوس دما بین 8 تا 12 درجه خواهیم بود و بارش‌های این مناطق به صورت برف و باران است.
کارشناس سازمان هواشناسی نسبت به لغزندگی جاده در نقاط کوهستان، کاهش دید، وزش باد شدید، افت دما، بارش برف و کولاک، تگرگ، طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها و آبگرفتگی معابر عمومی هشدار داد و گفت: مسافرانی که از این مناطق عبور می‌کنند باید تجهیزات ایمنی لازم را به همراه داشته باشند.
نقشینه اضافه کرد: همچنین از روز یکشنبه تا دوشنبه استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، ارتفاعات شمال شرق خوزستان، ارتفاعات البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان، مازندران و گلستان تا دوشنبه کاهش دما محسوس خواهد بود.
وی یادآورشد: برای روز یکشنبه رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید، تگرگ همراه با آبگرفتگی معابر عمومی، طغیان رودخانه‌ها در مناطق و برخی نقاط استان‌های فارس، کرمان، بوشهر، چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان لرستان، کرمانشاه و کردستان پیش‌بینی می‌شود و در استان‌های فارس، کرمان، خوزستان، سواحل بوشهر، هرمزگان و جزایر خلیج فارس و تنگه هرمز وضعیت طوفانی خواهد بود.
کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرد: برای استان‌های قزوین، شمال استان البرز، شمال تهران، سمنان، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، غرب خراسان رضوی و مناطقی از سیستان و بلوچستان آبگرفتگی معابر در روز یکشنبه رخ می‌دهد و روز دوشنبه همین شرایط را در مازندران، گلستان، خراسان شمالی، مناطقی از خراسان رضوی و خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان شاهد خواهیم بود و در ارتفاعات استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش به صورت برف است و در برخی نقاط بارش برف به صورت کولاک رخ می‌دهد.
وی یادآورشد: این سیستم بارشی پس از فعالیت از روز سه‌شنبه به تدریج از سمت شرق کشور خارج می‌شود و مردم نقاط مختلف کشور شب‌های سردی را در روزهای پایانی سال 97 تجربه خواهند کرد.
علمی ** 1883 ** 1355 **
کد N2116443

وبگردی