آفتاب
میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

کشف ریل ماشین دودی/توقف یک بخش نامه گردشگری

کشف ریل ماشین دودی/توقف یک بخش نامه گردشگری

اعلام برنامه های نوروزی ستاد گردشگری شهرداری، کشف ریل ماشین دودی،کاهش سفرهای خارجی، پیش بینی برای افزایش سفرهای داخلی از جمله خبرهای میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در این هفته علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی در سی و هشتمین نشست ستاد تسهیلات کشور که در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف کشور و عضو این ستاد برگزار شد، گفت: امسال سه میلیون نفر کاهش سفر خارجی داشته ایم که اگر این تعداد به سفرهای داخلی اضافه شود عید ۹۸ با ۲۰ درصد افزایش سفر رو به رو می شویم.

مونسان با بیان اینکه امسال یکی از ویژگی‌های تعطیلات عید نوروز طولانی‌تر بودن آن است، گفت: از سازمان هواپیمایی می‌خواهم که نظارت بیشتری بر قیمت بلیت هواپیماها داشته باشد چون هنوز هم برخی گزارش‌ها درباره گرانی بلیت به ما می‌رسد. همچنین در حوزه محدود کردن چارترها نظارت شود. اجازه ندهید سوژه گرانی هواپیما همه زحمات را تحت تأثیر قرار دهد. من به همکارانم در سازمان میراث فرهنگی گفته ام روی موضوع عدم افزایش نرخ نظارت داشته باشند. کسی حق نداد در تعطیلات عید نرخ را گران کند. ما نباید اجازه دهیم موضوع قیمت کام مردم را در عید نوروز تلخ کند.

بخشنامه احداث شهرک‌های گردشگری متوقف شود

رئیس سازمان میراث فرهنگی، همچنین این هفته در نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی از او خواست تا بخشنامه، صادر شده در خصوص احداث شهرک‌های گردشگری متوقف شود. علی اصغر مونسان خطاب به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نوشته است:

با این حال به رغم مخالفت این سازمان بخشنامه‌ای به شماره ۱۶۶۷۴/ ۳۰۰ با موضوع شناسایی محدوده‌های مستعد احداث شهرک‌های گردشگری در تاریخ ۲۹/‏۱۱/‏۹۷‬ از طریق شورای عالی شهرسازی و معماری به استانداران ابلاغ شده است که با مقررات و قوانین حاکم بر صنعت گردشگری انطباق ندارد.

شهرک‌های گردشگری، در فهرست مصادیق گردشگری موضوع ماده یک آئین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تأسیسات گردشگری و نظارت بر آنها مصوب ۱۱/۶/۱۳۹۴ هیئت محترم وزیران درج نشده و اساساً ماهیت و تعریف آن برای این سازمان به عنوان این متولی امر گردشگری کشور نا مشخص است و به دلیل نداشتن ضوابط اجرایی لازم به طور حتم با سو استفاده از نام گردشگری اقداماتی نظیر ساخت ویلای شخصی و رواج پدیده زمین خواری را به دنبال داشته و با هدف منطق احداث و ایجاد تأسیسات گردشگری که همانا استفاده و انتفاع عموم مردم است مغایرت آشکار دارد.

۶۹ درصد خانوارهای کشور حداقل یک سفر داشتند

مرکز آمار ایران، اعلام کرد که در بهار سال ١٣٩٧، نزدیک به ١١٣ میلیون سفر انجام شده است که نسبت به بهار ١٣٩٦، ۹.۳ درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت سفر ایرانیان در بهار سال ۱۳۹۷ منتشر کرد که بر اساس آن در بهار امسال، ٦٩ درصد از حدود ٢٥ میلیون خانوار کشور، حداقل یک سفر داشته‌اند که تعداد خانوارهای سفر رفته نسبت به بهار ١٣٩٦، ۱.۱ درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد سفرهای داخلی در فصل بهار، بیش از ١١٢ میلیون سفر بوده که ٤٥ درصد از آن، با اقامت شبانه و ٥٥ درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

عمارت کوشک احمدشاهی مجموعه نیاوران بازگشایی شد

مراسم بازگشایی کوشک احمدشاهی، عصر روز سه شنبه ۲۱ اسفند ۹۷ با حضور دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور و جمعی از مدیران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

مونسان در حاشیه بازگشایی این بنای تاریخی از دست اندرکاران مرمت عمارت کوشک احمدشاهی و نیز مدیریت مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران تشکر کرد.

بازگشایی عمارت کوشک احمدشاهی همزمان با افتتاحیه جشنواره نوروزی «سین هشتم» انجام شد و در بازگشایی کوشک احمدشاهی استاندار سیستان و بلوچستان، و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

ریل ماشین دودی قاجارها در شهرری کشف شد

معاون میراث فرهنگی تهران از نمایان شدن ریل ماشین دودی دوره قاجار در خیابان مقابل امامزاده عبدالله شهر ری به دنبال انجام عملیات عمرانی شهرداری خبر داد.

محسن شیخ‌الاسلامی توضیح داد: در پی انجام عملیات عمرانی شهرداری ری، در پیاده‌رو خیابان قرار گرفته در مجاورت امامزاده عبدالله شهرری، پایه‌های ریل ماشین دودی دوره قاجار به مساحت حدود ۴۰ متر نمایان شد، بنابراین در نخستین قدم این مسیر و ریل‌های مشخص شده باید مرمت شوند و با کمک دستگاه‌هایی مانند شهرداری، ماشین دودی به صورت نمادین در کنار همان پایه قرار گیرد، چون ریل به دست آمده با آن ماشین هویت پیدا می‌کند.

برنامه نوروزی ستاد گردشگری شهرداری در سال ۹۸ اعلام شد

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران برنامه‌های نوروزی عید سال ۹۸ را با جزئیات اعلام کرد. یکی از این برنامه‌ها، اجرای طرح پیاده گردی در خیابان‌های تهران است.

در این نشست، مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری اعلام کرد: امسال طرح اتوبوس گردشگری را اجرا خواهیم کرد. اتوبوس‌های دو طبقه گردشگری که در سالهای گذشته وجود داشت فاقد سقف بودند و مجوز تردد در خط ویژه و شهر را نداشتند. این اتوبوس‌ها به سرپناه ایستگاه ممکن بود برخورد کنند.

وی درباره طرح «پرسه» در شهر نیز گفت: تورهایی برای پیاده گردی در ۱۸ مسیر تعریف شده که همراه آنها نیز راهنمایانی با شال و کوله متفاوت حضور پیدا خواهند کرد و گردشگران را راهنمایی می‌کنند البته سعی کرده ایم نقاطی را مشخص کنیم که در آن امکان پیاده روی وجود دارد.

سیف درباره تورهای نیم روزه تهران گردی نیز افزود: این تورها در سالهای گذشته نیز وجود داشت. امسال وضعیت اقتصادی کشور چندان مناسب نیست. به همین دلیل سعی کرده ایم تا قیمت این تورها به گونه‌ای پیش بینی شود که هم همه سلایق را در نظر گرفته شود و هم از آن استقبال شود.

کد N2116259

وبگردی