آفتاب

تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها دردست اجراست

تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها دردست اجراست

اصفهان - ایرنا - معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیرعامل گفت: تدوین طرح جامع پدافند غیرعامل استان ها در دستور کار اجرایی این سازمان قرار دارد.

سردار غلامعلی حیدری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: این طرح می تواند به عنوان نقشه راه به مدیریت استان کمک کند تا در راستای مصون سازی دستگاه های اجرایی عملکرد بهتری داشته باشد.
وی با اشاره به فعالیت اجرایی این طرح در 31 استان کشور گفت: برخی از استان ها طرح را به اتمام رسانده، برخی در حال اجرای طرح و در برخی استان ها از قبیل اصفهان اجرای آن به امضا رسیده است.
معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: سرمایه شناسی، تهدید شناسی، آسیب شناسی، ارائه راهکار، تجزیه و تحلیل و ارائه برنامه ارائه از مهمترین بخش های تشکیل دهنده این طرح جامع استانی است.
وی افزود: هر استان آسیب های و چالش های متفاوتی دارد که با شناسایی آنها باید راهکارهای مقابله با آن در اختیار مدیران اجرایی قرار گیرد.
سردار حیدری با بیان اینکه اعتبارات سازمان پدافند غیرعامل در ردیف بودجه سالانه دیده می شود، افزود: به عنوان مثال در قانون بودجه 96 تصویب شده که دستگاه های اجرایی موظفند یک درصد بودجه خود از ردیف تملک دارایی خود در خصوص پدافند غیرعامل هزینه کنند.
وی اضافه کرد: در قانون بودجه سال 98 نیز نمایندگان مجلس با پیشنهاد سازمان پدافند غیرعامل تصویب کردند که درصدی از اعتبار دستگاه ها به رعایت الزامات پدافند غیرعامل در همان دستگاه هزینه شود.
حیدری با بیان اینکه صیانت از سرمایه انسانی، مصون سازی زیر ساخت های کالبدی و فیزیکی و مقابله با تهدیدات سایبری سه هدف مهم سازمان پدافند غیرعامل است، افزود: نیروی انسانی همواره یکی از مهمترین سرمایه های هر کشور است و باید با آموزش و فرهنگ سازی تلاش کنیم که در صورت بوجود آمدن خطر کمترین آسیب به مردم که سرمایه عظیم کشور هستند وارد شود.
وی ادامه داد: هدف دوم سازمان پدافند غیرعامل مصون سازی زیر ساخت های کالبدی و فیزیکی است که بخشنامه های مفصلی به ویژه در خصوص زیرساخت های حساس و حیاتی کشور وجود دارد و دستگاه ها باید الزامات پدافند غیر عامل را رعایت کنند.
معاون سازمان پدافند غیرعامل کشور اظهار کرد: طبق برنامه پنجم توسعه هر زیر ساخت حیاتی و حساس باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد تا سازمان برنامه و بودجه برای آن تامین اعتبار کند و لذا باید در این زمینه تلاش شود تا زیرساخت هایی که سرمایه اساسی کشور هستند ملزم به رعایت این الزامات شوند.
وی در خصوص هدف سوم سازمان پدافند غیرعامل گفت: بحث سایبری یک سرمایه مهم کشور است که باید در این زمینه متناسب با پیشرفت علم و فناوری مصون سازی های مناسب انجام شود.
حیدری خاطر نشان کرد: صیانت سایبری و هر چه با رایانه کار می کند باید به گونه ای باشد که در صورت بروز مشکل این زیر ساخت ها ادامه کارکرد و کمترین آسیب را داشته باشند.
وی اضافه کرد: در حال تهدیدات متناسب با رشد علم و فناوری ، دانش پایه شده است و باید در این زمینه تلاش عملی داشت زیرا فناوری اطلاعات همانطور که فرصت هایی را برای بشر بوجود آورده است، تهدیداتی در دل خود دارد.
معاون بسیج و امور استان های سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به نقش آموزش و فرهنگ سازی در پیشبرد اهداف پدافند غیر عامل، گفت: تا کنون بیش از یک هزار و 200 نفر در رشته های پدافند غیرعامل در مقطع کارشناسی ارشد و 40 نفر در مقطع دکترا در حال تحصیل یا فارغ التحصیل شده اند.
وی اضافه کرد: در اساسنامه پدافند غیرعامل آمده است که وزرا مسوول پدافند غیرعامل وزراتخانه های خود و استانداران مسولان پدافند غیرعامل استان ها هستند و شوراهای پدافند غیرعامل استانی به ریاست استاندار موظف به بررسی و رفع مشکلات موجود در خصوص رعایت الزامات پدافند غیرعامل دستگاههای اجرایی هستند.
6022/ 7134/
کد N2116027

وبگردی