آفتاب
حکیم در گفتگو با مهر:

تمام رهبران سیاسی عراق مخالف تحریم ایران هستند

تمام رهبران سیاسی عراق مخالف تحریم ایران هستند

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه تمام رهبران سیاسی، اقتصادی و امنیتی عراق مخالف تحریم ایران هستند، گفت: با افزایش همکاری و تعاملات باید از ظرفیت عراق استفاده کرد.

محمدباقر حکیم کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص اهمیت سفر رئیس جمهور به عراق، در شرایط فعلی و با توجه به اشتراکات زیادی که میان دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: بعد از تحریم جمهوری اسلامی ایران از جانب برخی کشورها و اصرار آنها جهت تأثیر گذاری بر عراق جهت تحریم ایران، بی شک سفر رئیس جمهور ایران به عراق می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار و نتایج بسیار مثبتی هم به همراه داشته باشد.

وی گفت: سفر روحانی می‌تواند برخی از موانع موجود میان دو کشور را رفع و این امر بی شک منجر به تعمیق و افزایش روابط بین دو کشور خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه تمام رهبران سیاسی، اقتصادی و امنیتی عراق مخالف تحریم ایران هستند، افزود: آنها بر افزایش روابط همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران اصرار دارند بطوری که در دو ماه اخیر شاهد حضور عالی‌ترین هیئت‌ها سیاسی عراق در ایران بودیم.

حکیم تصریح کرد: در صورتی که این سفر بتواند پرونده‌هایی مانند تسهیل روابط بانکی و ارزی، احداث راه آهن مشترک، لغو ویزا بین دو کشور، احداث شهرک صنعتی مشترک و سایر موارد مهم دیگر را پیگیری و به نتیجه برساند، می‌توان گفت شاهد افزایش بیش از بیش روابط میان دو کشور در همه حوزه‌ها در آینده خواهیم بود.

وی بیان کرد: ارتباط و همکاری اقتصادی خوب عراق با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه می‌تواند در ارتباط جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای دیگر تاثیر گذار باشد. واقعیتی که در عراق وجود دارد این است که رهبران سیاسی این کشور خواهان ارتباط درسطح عالی با تمام کشورهای منطقه و فرامنطقه هستند. در همین راستا نیز رئیس جمهور عراق اعلام کرد که «عراق باید پلی برای ایجاد روابط بهتر میان کشورهای منطقه باشد و این امر هم به نفع ما و هم به نفع منطقه خواهد بود.»

این کارشناس مسائل منطقه گفت: سابقه همکاری ایران و عراق و و جود مشترکات بسیار این دو، باعث شده تا تحریم‌های اخیر نتواند بر تعاملات تهران بغداد تاثیر به سزایی داشته باشد.

حکیم افزود: در صورتی که مشکلات و موانعی که اشاره شد در روابط میان دو کشور حل و فصل شود، می‌توان گفت تعاملات دو کشور در همه حوزه‌ها بیش از بیش افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز عراق به دلیل همکاری با کشورهای جهان دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی در همه حوزه‌ها است که قطعاً افزایش همکاری و تعاملات میان ایران و عراق می‌تواند زمینه‌ای برای استفاده ایران از این ظرفیت‌ها در شرایط فعلی باشد.

کد N2114147

وبگردی