آفتاب
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

گردشگری امکان جایگزینی با صنعت نفت را دارد

گردشگری امکان جایگزینی با صنعت نفت را دارد

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وابستگی اقتصاد ایران به صنعت نفت باعث شده تا کشور از دستیابی به بسیاری از اهداف توسعه بازبماند این در حالی است که صنعت گردشگری قابلیت جایگزینی با صنعت نفت را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، سید کاظم دلخوش امروز (دوشنبه) در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره طرح ملی ایران مرز پرگهر اظهار داشت: امکانات رفاهی و گردشگری در کشور محدود است و ایران با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری هنوز به جایگاه اصلی خود دست نیافته است.
وی افزود: فراکسیون اقتصادی مجلس به دنبال این است که صنعت گردشگری جایگزین صنعت نفت شود و در این زمینه مجلس شورای اسلامی آماده هرگونه کمک قانونی و مالی به بخش های مختلف در راستای توسعه صنعت گردشگری است.
دلخوش با تاکید بر اینکه، صنعت گردشگری روحیه شادابی و نشاط را به جامعه تزریق می کند و دارای قدرت اقتصادی است، تصریح کرد: وابستگی اقتصاد ایران به قدرت نفت به اندازه ای است که هنوز به اهداف سند چشم انداز دست نیافته ایم و صنعت گردشگری به جایگاه اصلی خود آنگونه که باید نرسیده است.
عضو فراکسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه بودجه کشور به طور عمومی به اولویت هایی چون حقوق و دستمزد اختصاص می یابد، عنوان کرد: در بودجه سال 98 تنها 300 هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد بسته شده است.
این نماینده مجلس با گلایه از محدودیت در امکانات گردشگری اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با وضع قوانین مترقی در ارتباط با حضور بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد، رویکردهای قانونی را در این زمینه که تا پیش از این در اختیار دولت قرار داشت، بازگرداند.
در ادامه این مراسم احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ایران کشوری شناخته شده با فرهنگ ‌ها و قومیت‌ های گوناگون است، گفت: در کنار سفر و بازدید از ظرفیت های گردشگری که صورت می گیرد باید گزارش هایی از بازدید مراکز فرهنگی، تاریخی و صنعتی ارائه و در قالب سفرنامه هایی تنظیم کرد. چرا که این روش در طول سال ها به مجموعه ای ارزشمند تبدیل می شود.

** لزوم به کارگیری نخبگان در مدیریت شهری
در ادامه مراسم اختتامیه نیز قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان با اشاره به ویژگی و ماهیت شهرها اظهار کرد : مدیران شهری ملزم به حل چالش و مسائل شهرها هستند و در این زمینه باید از تفکر نخبگان و تخصص کارشناسان استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه دوراندیشان و خردورزان باید به مسائل شهری ورود یابند، افزود: شهرها بیانگر شیوه زندگی شهروندان در طول تاریخ هستند و توسعه گردشگری در شهرها زمینه ساز و نیازمند گسترش ارتباط انسانی و تعاملات فرهنگی است.
نوروزی افزود: تحقیقات نشان می دهد که شهرها به سوی چالش های جدید حرکت می کنند و هر روز مشکلات جدید بر شهرها سایه می اندازند. شهرها تنها مجتمع های مسکونی برای اقامت نیستند بلکه هویت شان وابسته به حس تعلق ساکنان و روابط انسانی وابسته است.

** طرح ملی ایران مرز پرگهر؛ طرحی در راستای توسعه گردشگری
رحیم یعقوب زاده رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران نیز گفت: این مرکز در سال 1382 زیر نظر معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تاسیس شد و در راستای ارتقای حوزه های فرهنگی و گردشگری تلاش می کند.
وی با تاکید بر لزوم نظام مندسازی فعالیت هاهی گردشگری گفت: طرح ملی ایران مرز پرگهر یکی از طرح های اجرا شده در راستای تقویت صنعت گردشگری و شناسایی ظرفیت های فرهنگی ایران است.
یعقوب زاده گفت: طرح ملی مرز پرگهر از سال 1384 با هدف بازدید دانشگاهیان از جاذبه های گردشگری آغاز شد. این طرح همچنین آشنایی و بازدید از مراکز فرهنگی و گردشگری و پروژه های صنعتی کشور را دنبال می کند.
رئیس مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران افزود: این طرح باعث شده تا جامعه علمی و دانشگاهی کشور با ظرفیت های گردشگری آشنا شده و احساس غرور ملی در بدنه علمی کشور تقویت شود.
وی با بیان اینکه این طرح اشتغالزایی را نیز به دنبال داشته است، بیان داشت: بسیاری از دانشجویان از طریق بازدیدها و ارتباط با مسئولان به اشتغال و جذب در واحد صنعتی مربوطه درآمده اند.
یعقوب زاده ضمن اشاره به اینکه این طرح 14 امین سال خود را سپری می کندف گفت: مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران تاکنون 2 هزار و 790 اردوی فرهنگی و گردشگری برگزار و 103 هزار دانشگاهی و چهره علمی تا پایان دی ماه امسال از دستاوردهای فرهنگی و گردشگری در قالب این طرح بازدید کرده اند.
در پایان نیز مسئولان حاضر از کتاب و تمبر طرح ملی ایران مرز پرگهر رونمایی کردند و برگزیدگان این طرح مورد تقدیر قرار گرفتند.

**9283**1601**
کد N2113010

وبگردی