آفتاب
معاون حقوقی و پارلمانی وزیر فرهنگ :

باید به سمت علمی شدن مباحث پدافند غیرعامل رفت

باید به سمت علمی شدن مباحث پدافند غیرعامل رفت

تهران - ایرنا - معاون حقوقی،پارلمانی و اموراستانهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر علمی شدن مباحث پدافند غیرعامل، گفت: خوشبختانه کارها و فعالیت های خوبی دراین زمینه از سوی وزارتخانه در حال شکل گیری است که اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «علی اصغر کاراندیش» روز دوشنبه در همایش «پدافند غیرعامل و رویکرد فرهنگی» که در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با تشریح عملکرد و فعالیت های انجام گرفته توسط این معاونت و وزارتخانه در خصوص پدافنند غیر عامل، سرمایه گذاری بر روی این مهم را برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده و از سویی مقابله با تهاجم فرهنگی ضروری دانست و تاکید کرد: شناخت تهدید توسط مدیران فرهنگی یک اصل مهم در پدافند غیرعامل محسوب می شود که همواره باید مورد تاکید و مد نظر قرار گیرد.
وی دراین باره افزود: وقتی که مدیران بطور دقیق مسئله را شناسایی کنند بدون تردید به نحو مطلوبی می توانند جلوی تهدید را گرفته و به موقع با آن مقابله کنند.
رئیس کمیته پدافند غیرعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین اینگونه گردهمایی ها را در جهت برای آگاه سازی و تبیین موضوع پدافنند غیر عامل در وزارتخانه برای مسولان و کارکنانی که به نحوی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه فعالیت دارند ضروری دانست و یادآورشد: از این رو امروز با هدف افزایش دانش و اطلاعات در زمینه موضوعات پدافند غیرعامل دورهم جمع شده ایم که امیدوارم ثمربخش و مهم جلوه داده شود.
کار اندیش همچنین در ادامه سخنان خود، اظهارداشت: خوشبختانه کارهای خوبی در حوزه و موضوع پدافند غیر عامل در بدنه وزارتخانه و در راستای وظایف فرهنگی و هنری خود به عنوان یک نهاد حاکمیتی در این زمینه در حال شکل گیری و انجام است تا آسیب پذیری آن را تا حدممکن کاهش دهد.
معاون حقوقی، پارلمانی و امور استانهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: برای مثال چنانچه در سراسر کشور میان اقوام مختلف همبستگی وجود داشته و دارد به طور یقین از آسیب پذیری آن کاهش داده می شود.
کاراندیش در خاتمه اظهارداشت: موضوع پدافنند غیر عامل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میان مسئولان و کارکنان آن در حال بازتعریف است و در سال آینده برنامه های خوبی از جمله برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری در حوزه پدافنند غیر عامل پیش بینی کرده ایم که در موعد تعیین شده اجرایی خواهند شد.


در ادامه این همایش رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال نیز با اشاره به تعاریف، جزئیات، ابعاد مختلف و نقش پدافند غیرعامل در برابر تهدیدات درونی و خارجی، تاکید کرد: متاسفانه امروز پدافند غیر عامل در کشور ناآشنا واقع شده است
حمید رضاخالدی با اشاره مختصری به موضوع آشنایی با پدافند غیر عامل، به تبیین نقطه نظرات و بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص پرداخت و گفت: معظم له معتقد هستند که که « پدافند مانند مصونیت بدن انسان است که از درون انسان را مصون می کند».
وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش بی بدیلی در پدافند غیرعامل فرهنگی به عنوان متولی اصلی فرهنگ در کشور ایفا دارد، بر ضرورت فرهنگ سازی این مهم در کشور تاکید کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در عین حال تصریح کرد: ترویج فرهنگ پدافند غیرعامل موضوع کلیدی و ضرورتی انکارناپذیر است.
خالدی با تاکید براینکه امروزه شکل جنگها تغییر کرده و از طریق فناوری های مختلف به عنوان ابزار جنگ صورت می گیرد، گفت: بنابراین توجه به پویایی، دانش محوری، دفاع همه جانبه، مدیریت بحران، حفظ آرامش روانی، ارتقای آمادگی و مقاومت ملی و... به عنوان اصول راهبردی در این حوزه حائز اهمیت و توجه ویژه است.
به گفته وی هرچند جنگ واقعی امروز ما « جنگ اقتصادی» است ازاین رو باید در این زمینه نیز از تمامی ابزارها و ظرفیت ها برای خودکفایی و سرمایه گذاری در جهت بی نیازی کشور ازبیگانگان نیز تلاش های مورد نیاز انجام شود.
وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل صرفا متکی به ظرفیت های دولت نیست بلکه باید ظرفیت های مردمی را نیز فعال کرد تا از این طریق آگاه سازی آحاد مردم جامعه و فعال کردن ظرفیت های بخش های مختلف غیر مردمی در رسیدن به اهداف و سیاست های پدافند غیرعامل که از ضروریات و راهبردهای اساسی است ، مد نظر قرار گیرد.
همایش «آگاه سازی پدافند غیرعامل با موضوع پدافند غیرعامل و رویکرد فرهنگی» روز دوشنبه با حضور لادن حیدری معاون منابع و توسعه مدیریت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان و کارکنان در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.
فراهنگ ** 1355 **
کد N2112892

وبگردی