آفتاب

بایکوت اقتصادی قطر شکست خورد

بایکوت اقتصادی قطر شکست خورد

مازاد تجاری قطر با وجود بایکوت سیاسی و اقتصادی از سوی عربستان و متحدانش علیه این کشور، در سال ۲۰۱۸ به ۵۲ میلیارد دلار رسید.

به گزارش ایسنا، وزارت بازرگانی و صنعت قطر اعلام کرد مازاد تجاری این کشور در سال ۲۰۱۸ به ۵۲ میلیارد دلار رسید.

با گذشت بیش از ۲۰ ماه بایکوت سیاسی و اقتصادی که از سوی عربستان سعودی، بحرین، مصر و امارات متحده عربی علیه قطر اعمال شد، این آمار نشان داد که در جریان تجارت قطر خللی وارد نشده است.

این کشور عربی کوچک که بزرگترین صادرکننده LNG در جهان است، پس از این که محاصره اقتصادی باعث قطع دسترسی به ۶۰ درصد از کالاهای وارداتی شد روابط تجاری خود را توسعه داد.

کشورهای محاصره کننده قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند که چنین اتهامی قویاً از سوی این کشور رد شده است.

علی الکواری، وزیر بازرگانی قطر در کنفرانسی پیرامون تجارت قطر و پاکستان اظهار کرد تجارت میان دو کشور بیش از ۲۳۰ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد کرد و به ۲.۶ میلیارد دلار رسید. تجارت با ایران و ترکیه نیز افزایش داشت و همزمان دوحه شراکت با کشورهای غربی از جمله توافق آسمان‌های باز با اتحادیه اروپا را پیگیری می‌کند که نخستین توافق میان این بلوک و یک کشور عربی منطقه خلیج فارس خواهد بود.

بر اساس گزارش شبکه سی ان‌بی‌سی، این محاصره اقتصادی روی سفر هوایی، کشتیرانی و مسیرهای تجاری بیش از هر بخش دیگری تأثیر گذاشت با این حال صندوق بین‌المللی پول در ماه مه گذشته اعلام کرد تأثیر اقتصادی این محاصره، کوتاه مدت بود. این حقیقت که قطر بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع جهان است کمک کرد تا این کشور در برابر بایکوت همسایگانش ایستادگی کند. صندوق بین‌المللی پول رشد ۳.۱ درصدی اقتصاد قطر در سال ۲۰۱۹ را پیش بینی کرده که بالاتر از ۲.۴ درصد در سال گذشته است.

انتهای پیام

کد N2112775

وبگردی