آفتاب

۸۰۰۰ میلیارد تومان برای حل بحران ترانس‌های فرسوده در شبکه برق

۸۰۰۰ میلیارد تومان برای حل بحران ترانس‌های فرسوده در شبکه برق

عضو سندیکای صنعت برق گفت: با توجه به این‌که هزینه‌های خرید ترانس نسبت به سال گذشته، ۲.۶ برابر افزایش پیدا کرده است، نیاز صنعت برق برای تعویض تمام ترانس‌های معیوب ، ۸۰۰۰ میلیارد تومان معادل ۷۰۷ میلیون دلار است.

به گزارش ایسنا، آرش آقایی‌فر امروز در جمع خبرنگاران با تاکید بر این مساله که در شرایط کنونی، وضعیت نگهداری و تعمیرات در شبکه برق نیازمند رویکردی علمی است، اظهار کرد: این مساله باید در بخش توزیع با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد، چرا که گستردگی شبکه توزیع و تعداد تجهیزات آن بسیار زیاد است.

به گفته وی، هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ هزار نوع ترانس در شبکه توزیع مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر اساس آمار، حدود یک سوم این ترانس‌ها فرسوده هستند و نیاز به تعویض دارند.

عضو سندیکای صنعت برق با بیان این‌که هزینه زیادی برای تعویض این ترانس‌ها باید در نظر گرفته شود، ادامه داد: برای مشخص شدن بزرگی این مبلغ می‌توان آن را با کل بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی که عددی معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان است، مقایسه کرد و با یک حساب ساده می‌توان گفت که صنعت برق اکنون با این میزان بدهی توان اختصاص اعتبار ۸۰۰۰ میلیاردی را برای خرید ترانس‌های جدید ندارد.

آقایی‌فرد تصریح کرد: در این شرایط باید دیدگاه‌های بهره‌برداری ترانس به ویژه در بخش توزیع به سمت علمی‌تر شدن تغییر یابد. در حال حاضر بهره‌برداری از تعمیرات در شبکه برق به شیوه‌ی بهره‌برداری از تجهیزات تا زمان خرابی انجام می‌شود که در این روش تأسیسات برق همانند یک لامپ روشنایی تا زمانی که خراب نشده، بدون تعمیرات دوره‌ای و بازرسی‌های فنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: لازم است شرکت‌های توزیع نیروی برق به راهکارهایی چون سرویس و نگهداری مناسب، پایش وضعیت، تعمیر و بهینه‌سازی ترانسفرماتورهای توزیع توجه کنند که این مساله موجب کاهش هزینه‌ها در طولانی‌مدت و بهبود شاخص تلفات شبکه برق می‌شود.

عضو سندیکای صنعت برق درباره کیفیت ترانس‌های ساخت داخل اظهار کرد: اغلب کارشناسان داخلی معتقدند که توان ساخت انواع ترانس در ایران هم سطح کشورهای پیشرفته وجود دارد، اما در بخش تعمیرات نیازمند استانداردسازی هستیم.

آقایی‌فرد با تاکید بر این مساله که در حال حاضر بسیاری از تعمیرات ترانس‌های بخش توزیع در کارگاه‌های ساده و بدون استاندارد صورت می‌گیرد، ادامه داد: این کارگاه‌ها هیچ کدام از استانداردهای لازم تعمیرات را ندارد، چرا که آزمون‌های لازم برای اطمینان از کیفیت تعمیرات در این کارگاه‌ها انجام نمی‌شود که همین موضوع نیز موجب افزایش حوادث در ترانس‌ها شده است.

به گفته عضو سندیکای صنعت برق میانگین عمر این تجهیزات بسیار پایین است، به همین دلیل یک ترانس تعمیر شده باید با استانداردهای کارخانه مورد تست و آزمایش قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N2112773

وبگردی