آفتاب

رئیس کلینیک آکادمی اروپایی آکسفورد در دانشگاه تهران سخنرانی کرد

رئیس کلینیک آکادمی اروپایی آکسفورد در دانشگاه تهران سخنرانی کرد

رئیس بخش کلینیک آکادمی اروپایی دانشگاه آکسفورد موضوع «درمان بیماری‌های تنفسی: پیشرفت‌ها و چالش‌ها» را در مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، در این جلسه استفان هالگیت رئیس بخش کلینیک آکادمی اروپایی دانشگاه آکسفورد در ابتدا تاریخچه‌ای درباره آلرژی ارائه داد و پیشرفت‌های اخیر در این زمینه را تشریح کرد.

وی سپس با مقایسه‌های جمعیت از کشورهای همجوار که از نظر ژنتیکی شباهت بالایی دارند، نقش محیط در میزان آلرژی را توضیح و نتیجه‌گیری کرد که حضور برخی باکتری‌ها در ایام کودکی نقش زیادی در کاهش آلرژی افراد ایفا می‌کند.

به گفته وی گرده‌های گیاهان که در اثر رعد و برق به ذرات ریزتری تبدیل شده و می‌تواند باعث بروز اثرات آلرژیک به صورت مقطعی شود را می‌توان از عوامل دیگر در بروز آلرژی برشمرد.

رئیس بخش کلینیک آکادمی اروپایی دانشگاه آکسفورد خاطر نشان کرد: حضور برخی ویروس‌ها نظیر راینوویروس‌ها و آلودگی هوا نقش بسزایی در افزایش آلرژی دارد. ویروس‌ها با جلوگیری از مرگ سلول‌های اپیتلیال مجاری تنفسی، مکانی برای تکثیر ویروس‌ها شده و آلرژی را تشدید می‌کنند.

همچنین وی با اشاره به مطالعات ژنتیکی برای یافتن ارتباط بین آلرژی با یک یا چند ژن خاص گفت: به جز موارد بسیار خاص، تاکنون ژن مشخصی شناسایی نشده است. در مجموع پیشگیری از طریق یافتن واکسن‌های جدید تنها راه چاره درازمدت برای این بیماری است.

کد N2111281

وبگردی